3427
Sök

Blir utkastad nu när jag fyller 21 tyvärr:'(

Möbelutkörare
358 Inlägg
20 augusti 2009
soc säger att så länge du har föreldrar ska du bo hos dom i första hand innan man ens kan tänka på soc bidrag.  så var de för mej när jag fyllt 22.  dom är lite små knepiga på vissa ställen.

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
20 augusti 2009
crazzy skrev:
soc säger att så länge du har föreldrar ska du bo hos dom i första hand innan man ens kan tänka på soc bidrag.  så var de för mej när jag fyllt 22.  dom är lite små knepiga på vissa ställen.

Det är nog ganska olika från ställe till ställe, men jag har levt på soc i 3 månader en gång i mitt liv och då betala dom till min morsa pga att hon är sjukpensionär och jag fick 2000:- till fickpengar, och min mamma fick 2000:- för att ha råd att ha mig hemma, sen fyllde jag 20 och börja praktisera och fick Alfa kassa istället, nu har jag fast jobb som tur är, och har överlevt ett varsel, det är inte en trevlig känsla att känna att man lever på statens pengar.

Mvh S.Österdahl

1 814 Inlägg
20 augusti 2009
770_EVOLVE skrev:
crazzy skrev:

Det är nog ganska olika från ställe till ställe, men jag har levt på soc i 3 månader en gång i mitt liv och då betala dom till min morsa pga att hon är sjukpensionär och jag fick 2000:- till fickpengar, och min mamma fick 2000:- för att ha råd att ha mig hemma, sen fyllde jag 20 och börja praktisera och fick Alfa kassa istället, nu har jag fast jobb som tur är, och har överlevt ett varsel, det är inte en trevlig känsla att känna att man lever på statens pengar.

percis, men är man tvungen så är man. De som lever på SOC för skoj skull är en annan 5a

DFFL
9 020 Inlägg
20 augusti 2009
http://i32.tinypic.com/1416vkk.gif

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

31 Inlägg
20 augusti 2009
Min pappa dog när jag var 14...

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
20 augusti 2009
Max89 skrev:
Min pappa dog när jag var 14...

Okej.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

huh?
10 427 Inlägg
20 augusti 2009
Zerox1, om du har möjlighet så kolla på utbildning med studiemedel (iaf en "accepterad" försörjning).

Yrkeshögskola kanske skulle vara nåt (finns mycket att välja på)
http://www.yhmyndigheten.se/

Många utbildningar börjar på våren också.

8 156 Inlägg
20 augusti 2009
Ellertz skrev:
tkd_rille skrev:
Eisenhut skrev:
Dom hade kunnat kasta ut dig redan när du var 18, så var glad att dom tror det är 21.

Men ja... Har du verkligen problem så får du väl gå till soc och sätta dig och förklara att du faktiskt blir hemlös i december.

Annars finns det ju alltid något rum som uthyes eller något i andrahand att hitta på ett halvår... Så söker du CSN också så slipper du snylta på oss andra.

de har du nog lite fel i. upp till 20 eller 21 så ska föräldrarna hjälpa till att försörja.

Men jag hade nog tagit lite allvar i de än att sitta på nätet. som att söka jobb som in i helvete och ta vilket som helst om man har en såpass otrolig mamma som bara skiter i en. men nu vet jag inte din familjs bakgrund och jag bryr mig inte heller.

Det är 18 som gäller... Men det finns en "oskriven" regel att föräldrarna ska försörja en tills man gått klart gymnasiet.

Föräldrabalken kallas lagen:
7 kap. Om underhållsskyldighet

1 § Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa.

Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.

I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga. Lag (2001:1136).

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
20 augusti 2009
Jag skulle skriva in mig på arbetsförmedlingen (registrera dig på ams.se först), sen så skulle jag fråga någon kompis om jag kunde bo hos denne någon vecka. Sen så skulle jag ha en ansökan om ekonomiskt bistånd klar för inlämning.
Fixa ett skattebesked (Skatteverket) och en handlingsplan från arbetsförmedlingen. Det lär dom fråga efter.
Sen så kan det vara en smart sak att ställa sig i bostadskön. Bättre att du hittar en billig 1:a än att socialen hittar en lägenhet åt dig (eller i värsta fall, en barack...)

Sen så är det jobb/studier som gäller, för du vill inte fastna i bidragsfällan.
Ett tips är att jobba natt inom omsorg. Finns rätt mycket olika saker att göra där och eftersom du inte är behörig så handlar det mest om att vara behjälplig och övervaka patienter. En kompis till mig spelade onlinespel och surfade nätterna igenom. Kom oftast bara ett par larm per natt.
Sen finns det ju telefonsupport/försäljning. Kan vara ett sätt att komma på fötter.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
20 augusti 2009
hade ett helvet med soc och deras jävla idiot regler och det har blivit hårdare nu

i mitt fall sa dom rent ut att slutar du inte skolan kan vi inte hjälpa dig

frågade flera gånger om dom ville att jag skulle hoppa av skolan vilket dom varje gång svarade ja på

så det var det enda att göra hoppa av skolan för att slippa bo hos vänner som jag då redan gjort i 7månader
vilket inte var så roligt för varken dom eller mig

helt sjukt att det ska gå så långt
i mitt fall blev det så illa hemma att det var totalt ohållbart att bo där
då jag och min styvmamma rök ihop dagligen
det gick så långt att jag istort sätt höll på och tappa kontrollen över mitt humör så jag var nära att slå henne blev dock en vägg istället eftersom man bevisligen har någon form av spärr
det var sista gången jag satte min fot i lägenheten när hon var hemma  var då 19bast skulle just fylla 20

eftersom jag bara var 19 gränsen gick vid 20 på den tiden för att få hjälp av soc om man pluggade
så var det bara att hoppa av skolan och leva på soc i ett flertal år
inget jag kan rek då det var ett helvete att ta sig ur den onda cirkeln
Senast redigerat av Growe (20 augusti 2009)

Kör fort så hinner inget hända...

Sök