jag säger dig bara att skaffa en 531 topp iställe, han som skulle göra iordning min topp sa att du inte kommer upp i den kapacitet som en 531 klara utan att vara nånting gjort åt .. ursäkta om ja inte kom me nå vettigt men ändå
brukar kosta ca. 4000:- att porta en sån topp. men enklast/bäst för effekt är isåntfall att bara "renovera" och göra mira frästa säten "ca. 3000:-". Mira fräsningen gör nog mer än portning. men som sagt 531 är nog att rekomendera att jobba på.
Mira fräsningen gör nog mer än portning. men som sagt 531 är nog att rekomendera att jobba på.
Visst ger mira-fräsningen en del, men det absolut mesta kommer ju från portningen OM den är bra gjord.
Mira-fräsningen ger ingenting om man inte tänkt till hur man vill ha det, radie eller 2-vinklat/3-vinklat säte osv. Varför fräsa ett säte till original? bara att kasta pengarna i sjön om man inte tänkt göra nåt annat.
Till TS skaffa en 531 och påbörja därifrån, tänk ut vad du vill med motorn, effektmål, din kunskap & möjligheter att skruva själv & sist men inte minst EKONOMI.
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Mira fräsningen gör nog mer än portning. men som sagt 531 är nog att rekomendera att jobba på.
Visst ger mira-fräsningen en del, men det absolut mesta kommer ju från portningen OM den är bra gjord.
Mira-fräsningen ger ingenting om man inte tänkt till hur man vill ha det, radie eller 2-vinklat/3-vinklat säte osv. Varför fräsa ett säte till original? bara att kasta pengarna i sjön om man inte tänkt göra nåt annat.
Till TS skaffa en 531 och påbörja därifrån, tänk ut vad du vill med motorn, effektmål, din kunskap & möjligheter att skruva själv & sist men inte minst EKONOMI.
"race säten" ger ju rätt sjysst med effekt. men tanke på pengarna man måste slänga ut för att få en 530 topp portad bra så kan han ju lika gärna köpa en 531 å jobba på?
vad kallar man ett "race" säte för då?, vad är det för vinkel på det sätet?
vet inte exakt vilken vinkel man kör på men vad jag hörde av killen som byggde på min topp så sa han att en korrekt slutvinkel från kanalen mot ventilsätet är mycket viktig om du vill få ut max effekt dvs. "race säte" som han gjorde på min topp. dock kan jag inte yttra mig om specifika uppgifter då jag bara är noobie. men jag går bara efter vad jag fick se å lära mig han tyckte då iaf för att lägga ner så lite pengar som möjligt på en topp och för bästa effekt så tyckte han att renovering och sjysst race säte skulle ge bra med effekt men att portningen inte behövdes då jag kompensera med större turbo och laddtryck mot detta. självklart tror jag portning skulle göra en hel del också.
vet inte exakt vilken vinkel man kör på men vad jag hörde av killen som byggde på min topp så sa han att en korrekt slutvinkel från kanalen mot ventilsätet är mycket viktig om du vill få ut max effekt dvs. "race säte" som han gjorde på min topp. dock kan jag inte yttra mig om specifika uppgifter då jag bara är noobie. men jag går bara efter vad jag fick se å lära mig han tyckte då iaf för att lägga ner så lite pengar som möjligt på en topp och för bästa effekt så tyckte han att renovering och sjysst race säte skulle ge bra med effekt men att portningen inte behövdes då jag kompensera med större turbo och laddtryck mot detta. självklart tror jag portning skulle göra en hel del också.
Ja, men oftast när du mirafräser så använder man ett verktyg med flera vinklar. Exakt vad man använder varierar lite mellan vem som gör jobbet. Och som sagt, gör man det riktigt så finns det effekt att hämta. Men att säga att man kan skippa portning till förmån för en större turbo? Då börjar det bli frågetecken på verklighetsuppfattningen. Visst kan man göra det till en viss gräns. Talar man om toppeffekt så är det fullt möjligt att ta ut samma toppeffekt upp till den gränsen. Men men portad topp så finns möjligheten till ett avsevärt bättre register och mer effekt. Det är flåset in och ut som bestämmer effekten, bara för att man har en stor turbo så innebär det inte att man får en massa mer flöde per automatik.
Vill man bygga en bra maskin så lär man se till helheten, inte bara satsa på enstaka delar. Som bekant är ju inte en kedja starkare än den svagaste länken.
vad kallar man ett "race" säte för då?, vad är det för vinkel på det sätet?
vet inte exakt vilken vinkel man kör på men vad jag hörde av killen som byggde på min topp så sa han att en korrekt slutvinkel från kanalen mot ventilsätet är mycket viktig om du vill få ut max effekt dvs. "race säte" som han gjorde på min topp. dock kan jag inte yttra mig om specifika uppgifter då jag bara är noobie. men jag går bara efter vad jag fick se å lära mig han tyckte då iaf för att lägga ner så lite pengar som möjligt på en topp och för bästa effekt så tyckte han att renovering och sjysst race säte skulle ge bra med effekt men att portningen inte behövdes då jag kompensera med större turbo och laddtryck mot detta. självklart tror jag portning skulle göra en hel del också.
Racesäte. HAHAHHAHAHHAHAHAHHAHAHHA
Alla portare har sina egna ideer om hur det skall fungera.
Ni måste utveckla varför det ger mer att mira fräsa ett säte. Visst kan man trixa lite med vinklarna. det borde ha mer betydelse på avgassida isåfall än insugsidan.
Jag portar ju hellre kanalerna och slipar in ventiler med en sten än att jag lägger timmar på att vinkelfräsa sätena.
Det är viktigare med ett rätt flöde i en sug motor än i turbomotor iom att man trycker in skiten på ett eller annat sätt.
Det som är viktigt är TÄTA ventiler, ställa in kam samt tändningen riktigt. Det kommer man långt med!
Senast redigerat av Topper (23 augusti 2009)
Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.