Köpråd: Förstabil 30'000-40

Suncat
25 augusti 2009 · 3 Inlägg

Hejsan.

Fyller 18 om en månad och tänkte göra upp körningen så fort som möjligt efter det.

Nu vill jag ha tips på bilar som är bra som förstabil.
Kan väldigt lite om bilar generellt så massor med mekande är inte det första jag är ute efter, men acceptabelt om det är små och lätta fel.

Ändamål/Krav:

Till och från skolan/jobbet
Rolig att köra
Smidig
Stort bagage är inte nödvändigt.
Lite under huven, dock vill ha "pålitliga" hästar och inte söndertrimmat. runt 180hk och uppåt??
Helst bakhjulsdrift.
Snygg smile
Bra komfort
Hyfsat bensinsnål

Och kan som sagt troligtvis lägga upp till 40'000 svenska kronor.

Bilar jag kollat på:
Nissan 200sx S13
BMW E30
Saab 900

Bilar som faller mig i smaken: (så ni vet vad jag gillar för former, om det är nödvändigt)
Nissan 200sx s13
Subaru impreza GT
Mitsubishi Evolution


Är detta ett omöjligt fall eller?

Memme I'am AWESOME..
25 augusti 2009 · 2 783 Inlägg

Tips

Bmw e36 325i
Nissan 200sx S13
Volvo 850 T5
Saab 9-3 (istället för 900orna)


Mina tips! smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Holiace
25 augusti 2009 · 1 754 Inlägg

30-40k.
Jag skulle inte köpa en S13 eller evo för under 40.

RWD:
E36 325/328

FWD:
Saab 9000 2.3T
Volvo 850 T5

Senast redigerat av Holiace (25 augusti 2009)

Jag kan inget om allt.
Suncat
25 augusti 2009 · 3 Inlägg

Memme: Tack ska kika lite på dem.

Holiace:
Motivera varför jag inte ska satsa på en S13 för under 40?
Evo hade jag inte tänkt köpa, var bara bilens former jag gillade och undra om någon annat billigare märke har likvärdig.

Ska kolla på E36an

Holiace
25 augusti 2009 · 1 754 Inlägg

S13 för små pengar känns lite osäkert. Men jag är ingen expert på dem men skulle inte köpa en för under 40 iaf.

Jag kan inget om allt.
yoppe
25 augusti 2009 · 388 Inlägg

S40 t4 eller 2.0T
850 T5
Celica GT
Ett tips är att inte stirra dig blind på hur många hk det finns i bilen lätta bilar med en rapp motor är nog så roliga smidiga och bensinsnåla.

agadiffen
25 augusti 2009 · 739 Inlägg

Subw000fer--92 skrev:
Bmw E38 728-740I Mkt bil för pengarna!

du glömde 750

Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
agadiffen
25 augusti 2009 · 739 Inlägg

Subw000fer--92 skrev:

agadiffen skrev:

Subw000fer--92 skrev:
Bmw E38 728-740I Mkt bil för pengarna!

du glömde 750

Nej jag hoppade över den för det är en v12 i finn inget ekonomiskt med den wink

å det gör det i en v8 då eller vad menar du ,,för bmw 740 har en sådan!!!


v12.an går att köra på litern om man inte har bråttom smile

Senast redigerat av agadiffen (25 augusti 2009)

Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
hest
25 augusti 2009 · 181 Inlägg

agadiffen skrev:

Subw000fer--92 skrev:

agadiffen skrev:

du glömde 750

Nej jag hoppade över den för det är en v12 i finn inget ekonomiskt med den wink

å det gör det i en v8 då eller vad menar du ,,för bmw 740 har en sådan!!!


v12.an går att köra på litern om man inte har bråttom smile

alla utom 728:an har åtta ^^, och tolvan är nästan inget dyrare att köra en åttorna, faktiskt.

Dock röstar jag för en e36:a 328/325 väldigt körglad bil, 192hk och väger inte så mycket, kan varmt rekommenderas.

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
Suncat
25 augusti 2009 · 3 Inlägg

Är inte ute efter v8:or och 12:or..

Kollade lite på skoj på blocket och hitta detta:
http://www.blocket.se/sodermanland/Opel … =8&w=3

Jag tycker den var fin, Men vad jag hört från äldre är att Opel är inget att hänga i granen.
Plus att denna hade gått en bit också.

Vad är åsikterna om Calibra? och opel i överhuvudtaget?


Såg också någon Honda Prelude
Är det något att ha?


Finns det någon sida man kan kolla bilens vikt och hk orginal?

Senast redigerat av Suncat (25 augusti 2009)

agadiffen
25 augusti 2009 · 739 Inlägg

Suncat skrev:
Är inte ute efter v8:or och 12:or..

Kollade lite på skoj på blocket och hitta detta:
http://www.blocket.se/sodermanland/Opel … =8&w=3

Jag tycker den var fin, Men vad jag hört från äldre är att Opel är inget att hänga i granen.
Plus att denna hade gått en bit också.

Vad är åsikterna om Calibra? och opel i överhuvudtaget?


Såg också någon Honda Prelude
Är det något att ha?


Finns det någon sida man kan kolla bilens vikt och hk orginal?



har du bara reg nummer kan du kolla www.transportsyrelsen.se

Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
halvorsen
25 augusti 2009 · 511 Inlägg

Du kan få köpa min bmw 740 för 40 wink haha 300hk

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX
BMW 525iM "White meet Black" (1993)
ErikJohansson
25 augusti 2009 · 174 Inlägg

Suncat skrev:
Är inte ute efter v8:or och 12:or..

Kollade lite på skoj på blocket och hitta detta:
http://www.blocket.se/sodermanland/Opel … =8&w=3

Jag tycker den var fin, Men vad jag hört från äldre är att Opel är inget att hänga i granen.
Plus att denna hade gått en bit också.

Vad är åsikterna om Calibra? och opel i överhuvudtaget?


Såg också någon Honda Prelude
Är det något att ha?


Finns det någon sida man kan kolla bilens vikt och hk orginal?

https://www21.vv.se/fordonsfraga/
skriv in reg numret där så får du massa info om bilen, inkl vikt

aafaan
26 augusti 2009 · 44 Inlägg

rekommenderar också en bmw 325.. snabba, bra komfort, väger inte allt för mycket.. enda nackdelen är försäkringen är sjukt dyr men sätt det på päronen så går det ner något:)

Rquired Allmänt envis
26 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

En 740 eller 750 är inte ett lämpligt val, bilar i den klassen är dyra helt enkelt. Och de passar varken in på kravet "bensinsnål" eller "smidig". En 728 är nästan vettig, men bilar som Bmw 7, MB S och A8 etc är respektive tillverkares flaggskepp. Bilar där ekonomi kommer i andra hand, för de som har råd med en sådan håller komfort och lyx i allmänhet över ägandekostnader. Även om tillverkarna naturligtvis inte låter dessa gå i taket.

Opel från den tiden är inget under av varken driftsäkerhet eller rostskydd, men det är inte dåliga bilar. Och ordspråket "beware of cars from do it yourselfers and tuners" passar bra som en varning. Inte alltid det är gjort av någon som vet hur man gör eller ens bryr sig om att göra det bra.

Ser att du är ute efter en E30, tycker du skall satsa på en E36 istället. Skiljer mycket mellan modellerna helt enkelt, kamkedja, bättre rostskydd, bättre komfort etc. Köp en E36 med sexa, gärna en efter 95 då modellen uppdaterades. För 30-40k får du en fin 323 eller 328, köp en sådan är mitt tips. Kolla www.autopower.se och framför allt begagnatguiden för tips och vad du bör se upp med.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
halvorsen
26 augusti 2009 · 511 Inlägg

Dock får man se det så här, för äkta bmw älskare så finns det inte en enda e36 som slår en e30 i fint skick, får du tag i en e30 att renovera eller i bra skick att jobba lite på fy fan vilken bil du får,
annars är ju 5 serien 525 dvs biligare att införskaffa än 325an, och oftast mer utrustning och finare, go for that one

turbokonverterade e30,s världens goaste bilar.

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX
BMW 525iM "White meet Black" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang