2896
Sök

850 SE projekt till T5/R

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#1
Halluu

Till vintern plannerar jag och pappa ett projekt dock ej bestämt vilken bil det ska handla om.

Idag äger pappa en Volvo 850 SE - 95 Som har rullat hela 40.000 mil!
Iallafall så har han stora funderingar på att köpa någon annan Volvo.
Och det är här min tanke kommer in, om han köper annan bil så kanske 850:n skulle kunna bli vårt lilla projekt.

Men 40.000mil för mig känns det som om att den är slut i det mästa. Och ett projekt handlar ju om effekt och detta är ju verkligen inget bilen uppfyller idag så isf skulle man ju satt över en T5/ R motor.

Och nu undrar jag vad ni tycker är det mening och satsa på att sätta över en T5: motor? Måste jag byta till en växellåda från en T5:a med eller håller org som gått 40k mil för detta verkligen?

Själv tycker jag att det skulle kunna vara ganska kul ändå då det skulle nästan vara till syffte för att lära både för mig och pappa även om man skulle få lägga lite extra med pengar då en T5:a är ganska billig.

Kanske köra ganska orginal stuk på T5:an i början med helt urplockad inredning med andra dämpare och bussningar m.m och 2 rallysäten för att få upp känslan lite.

Säg nu vad ni tycker och besvara gärna mina frågor! Mvh Mike smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

8 251 Inlägg
23 augusti 2009
#2
Om det är ett bygga du tänkt regga så är det bara att glömma motorbytet. Eller så blir det väldiga ombyggnationer för att få den igenom som ombyggt fordon. Kan ju bli ett kul projekt, men rent ekonomiskt sett så lär det va bättre att köpa en turbo och utgå ifrån den.


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
Om det är ett bygga du tänkt regga så är det bara att glömma motorbytet. Eller så blir det väldiga ombyggnationer för att få den igenom som ombyggt fordon. Kan ju bli ett kul projekt, men rent ekonomiskt sett så lär det va bättre att köpa en turbo och utgå ifrån den.

okaj nej, menar inte att den ska vara reggad. både för att spara pengar och slippa skatt. Utan dra den till trailer på lite events. Söligast på banan kanske men kul kan man ha smile

Och ang motor bytet. Är det bättre och satsa på och turbo konventera denna motor som gått 10 varv runt vårt stora klot ?!

edit: jaha köpa en turbo bil. Men asså vad kostar en T ? Runt 25k typ? Borde la kunna göra ngt roligt på SE:n för 25k?smile
Senast redigerat av Driftkungen (23 augusti 2009)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

1 062 Inlägg
23 augusti 2009
#4
det kommer kosta dej lika som en t5 bil kostar på blocket. med motor,växellåda, delar som behövs + få den reg bestikad... bara så du vet att det kommer springa iväg i pengar..

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#5
Ricky skrev:
det kommer kosta dej lika som en t5 bil kostar på blocket. med motor,växellåda, delar som behövs + få den reg bestikad... bara så du vet att det kommer springa iväg i pengar..

Tanken är inte att den ska vara reggad. Sedan kommer projektet nog sträcka sig under en ganska så stor tid. Samt att ska detta vara ett projekt för att lära. Tror jag kommer lära mig mer på att kasta ut lite extra pengar och göra i ordning SE:n än och köpa en org T5:a.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

8 251 Inlägg
23 augusti 2009
#6
Driftkungen skrev:
Och ang motor bytet. Är det bättre och satsa på och turbo konventera denna motor som gått 10 varv runt vårt stora klot ?!

edit: jaha köpa en turbo bil. Men asså vad kostar en T ? Runt 25k typ? Borde la kunna göra ngt roligt på SE:n för 25k?smile

Rent ekonomiskt sett så är det bästa att utgå ifrån en turbobil. Det kommer man inte ifrån. Rätt motor, låda, sprut och fjädring på en gång.

Klart det går att göra en del för 25k. Men då gör sig dem pengarna bäst om man lägger dem på väghållning, bromsar, gärna lätta fälgar och bra däck. Och visst går det säkert att lura ut lite effekt ur en 10V, men om man börjar tänka hk / krona så finns det bättre motorer att utgå ifrån.


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Driftkungen skrev:
Och ang motor bytet. Är det bättre och satsa på och turbo konventera denna motor som gått 10 varv runt vårt stora klot ?!

edit: jaha köpa en turbo bil. Men asså vad kostar en T ? Runt 25k typ? Borde la kunna göra ngt roligt på SE:n för 25k?smile

Rent ekonomiskt sett så är det bästa att utgå ifrån en turbobil. Det kommer man inte ifrån. Rätt motor, låda, sprut och fjädring på en gång.

Klart det går att göra en del för 25k. Men då gör sig dem pengarna bäst om man lägger dem på väghållning, bromsar, gärna lätta fälgar och bra däck. Och visst går det säkert att lura ut lite effekt ur en 10V, men om man börjar tänka hk / krona så finns det bättre motorer att utgå ifrån.

Okaj men då är ju en T5: motor ett alternativ tongue?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

8 251 Inlägg
23 augusti 2009
#8
Driftkungen skrev:
Marlboroman skrev:
Driftkungen skrev:
Och ang motor bytet. Är det bättre och satsa på och turbo konventera denna motor som gått 10 varv runt vårt stora klot ?!

edit: jaha köpa en turbo bil. Men asså vad kostar en T ? Runt 25k typ? Borde la kunna göra ngt roligt på SE:n för 25k?smile

Rent ekonomiskt sett så är det bästa att utgå ifrån en turbobil. Det kommer man inte ifrån. Rätt motor, låda, sprut och fjädring på en gång.

Klart det går att göra en del för 25k. Men då gör sig dem pengarna bäst om man lägger dem på väghållning, bromsar, gärna lätta fälgar och bra däck. Och visst går det säkert att lura ut lite effekt ur en 10V, men om man börjar tänka hk / krona så finns det bättre motorer att utgå ifrån.

Okaj men då är ju en T5: motor ett alternativ tongue?

Visst, men räkna på vad det kostar att köpa komplett motor med allt som behövs, låda och sprut med styrbox + jobbet för att byta. Det blir pengar det med. Men visst, man får ju byta ut en del saker saker oavsett vilken kaross man än bygger på.


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
#9
Marlboroman skrev:
Driftkungen skrev:
Marlboroman skrev:

Rent ekonomiskt sett så är det bästa att utgå ifrån en turbobil. Det kommer man inte ifrån. Rätt motor, låda, sprut och fjädring på en gång.

Klart det går att göra en del för 25k. Men då gör sig dem pengarna bäst om man lägger dem på väghållning, bromsar, gärna lätta fälgar och bra däck. Och visst går det säkert att lura ut lite effekt ur en 10V, men om man börjar tänka hk / krona så finns det bättre motorer att utgå ifrån.

Okaj men då är ju en T5: motor ett alternativ tongue?

Visst, men räkna på vad det kostar att köpa komplett motor med allt som behövs, låda och sprut med styrbox + jobbet för att byta. Det blir pengar det med. Men visst, man får ju byta ut en del saker saker oavsett vilken kaross man än bygger på.

Jo sant. Får tänkas lite på vad det ska bli för bil då. Inga andra förslag. Vi har kollat lite på 240T ?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Snål gnällspik
402 Inlägg
24 augusti 2009
#10
Banracing alltså?
Då ska du satsa på en lätt bil med bakhjulsdrift. Varför? -Jo därför däck är dyrt, speciellt racingdäck. En fwd sliter mycket däck och är den tung dessutom...
Angående 850 / T5 så är håller jag med Marlboroman, det är billigare och bättre att köpa en turbobil, och den frågan har ställts och prövats 10 000 ggr..

Volvo S80 2,9.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
#11
perzy skrev:
Banracing alltså?
Då ska du satsa på en lätt bil med bakhjulsdrift. Varför? -Jo därför däck är dyrt, speciellt racingdäck. En fwd sliter mycket däck och är den tung dessutom...
Angående 850 / T5 så är håller jag med Marlboroman, det är billigare och bättre att köpa en turbobil, och den frågan har ställts och prövats 10 000 ggr..

Okaj ex Bmw 325 gamla serien?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Snål gnällspik
402 Inlägg
25 augusti 2009
#12
Driftkungen skrev:
perzy skrev:
Banracing alltså?
Då ska du satsa på en lätt bil med bakhjulsdrift. Varför? -Jo därför däck är dyrt, speciellt racingdäck. En fwd sliter mycket däck och är den tung dessutom...
Angående 850 / T5 så är håller jag med Marlboroman, det är billigare och bättre att köpa en turbobil, och den frågan har ställts och prövats 10 000 ggr..

Okaj ex Bmw 325 gamla serien?

Ja det är en ide'.  Många startar vad jag förstår med 318 , den motorn räcker långt. Man behöver inte så mycket motor som många tror.
Kolla på rejsa.nu om du vill seriös info om bankörning.

Volvo S80 2,9.

300 Inlägg
25 augusti 2009
#13
de går ju att få en FWD riktigt vass på banan. de gäller som med alla bilar att kunna knepen för att få billig väghållning. tex på 850 så ger gula KONI med biltema fjädrar en skitbra väghållning. rensa inredningen, i med chip och GLT kammar. fila lite i fjäderbens tornen för att få lite mer camber ( 3 grader)  ev bussningar i subframe och länkarmar från JERD. köp slicks och ett par billiga 17" fälgar för ca 4K, TAnka och ut och bränn.

men de e ju min kopp av The big_smile
lycka till

GILLA oss på Facebook http://www.facebook.com/TeamRydboholmsGaraget
Sugtimmad volvo 850 med mö go kolfiber på!

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#14
perzy skrev:
Driftkungen skrev:
perzy skrev:
Banracing alltså?
Då ska du satsa på en lätt bil med bakhjulsdrift. Varför? -Jo därför däck är dyrt, speciellt racingdäck. En fwd sliter mycket däck och är den tung dessutom...
Angående 850 / T5 så är håller jag med Marlboroman, det är billigare och bättre att köpa en turbobil, och den frågan har ställts och prövats 10 000 ggr..

Okaj ex Bmw 325 gamla serien?

Ja det är en ide'.  Många startar vad jag förstår med 318 , den motorn räcker långt. Man behöver inte så mycket motor som många tror.
Kolla på rejsa.nu om du vill seriös info om bankörning.

okaj ska spana lite på det då smile

Bjornhall skrev:
de går ju att få en FWD riktigt vass på banan. de gäller som med alla bilar att kunna knepen för att få billig väghållning. tex på 850 så ger gula KONI med biltema fjädrar en skitbra väghållning. rensa inredningen, i med chip och GLT kammar. fila lite i fjäderbens tornen för att få lite mer camber ( 3 grader)  ev bussningar i subframe och länkarmar från JERD. köp slicks och ett par billiga 17" fälgar för ca 4K, TAnka och ut och bränn.

men de e ju min kopp av The big_smile
lycka till

aa exakt bra tips! Hur många hk hade jag fått ut av detta då den har runnt 144hk org? Men den pallar verkligen för det nu då imed 40k mil. inte kul med ras direkt tongue

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Snål gnällspik
402 Inlägg
26 augusti 2009
#15
För att förtydliga bara, så menade jag inte att FWD är dåligt på bana eller något sådant. (850 anses dessutom extra bra). 

Angående motorn så tror jag den håller om bara vevhusventilationen är riktigt rengjord. Du får nog räkna med en hög oljeförbrukning iofs men det finns ju billig olja. Eller så renoverar du toppen när du ändå håller på.

Volvo S80 2,9.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#16
perzy skrev:
För att förtydliga bara, så menade jag inte att FWD är dåligt på bana eller något sådant. (850 anses dessutom extra bra). 

Angående motorn så tror jag den håller om bara vevhusventilationen är riktigt rengjord. Du får nog räkna med en hög oljeförbrukning iofs men det finns ju billig olja. Eller så renoverar du toppen när du ändå håller på.

Okaj nej då, tolkade inte ditt förra inlägg som att du menade att de var dåliga. Förstår vad du menar. Okaj aja ska ta ett snack med pappa.

Tycker det känns lättare och börja bygga på något som redan vi har. Men får se vad som händer. smile

Men enklaste sättet att trycka ut lite hk för en billig peng smile?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Snål gnällspik
402 Inlägg
28 augusti 2009
#17
Driftkungen skrev:
perzy skrev:
För att förtydliga bara, så menade jag inte att FWD är dåligt på bana eller något sådant. (850 anses dessutom extra bra). 

Angående motorn så tror jag den håller om bara vevhusventilationen är riktigt rengjord. Du får nog räkna med en hög oljeförbrukning iofs men det finns ju billig olja. Eller så renoverar du toppen när du ändå håller på.

Okaj nej då, tolkade inte ditt förra inlägg som att du menade att de var dåliga. Förstår vad du menar. Okaj aja ska ta ett snack med pappa.

Tycker det känns lättare och börja bygga på något som redan vi har. Men får se vad som händer. smile

Men enklaste sättet att trycka ut lite hk för en billig peng smile?

Det finns inte mycket att göra med sugis-femmorna vad jag vet. Billigt alltså.  Det viktigaste är ju att ha bra flöde på avgaserna, och i orginalsystemet så är nästan allt motstånd i ljuddämparen.  Ersätt den med ett rör och motorn svarar säker rappare även om inte toppeffekten ökar.

Volvo S80 2,9.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
#18
perzy skrev:
Driftkungen skrev:
perzy skrev:
För att förtydliga bara, så menade jag inte att FWD är dåligt på bana eller något sådant. (850 anses dessutom extra bra). 

Angående motorn så tror jag den håller om bara vevhusventilationen är riktigt rengjord. Du får nog räkna med en hög oljeförbrukning iofs men det finns ju billig olja. Eller så renoverar du toppen när du ändå håller på.

Okaj nej då, tolkade inte ditt förra inlägg som att du menade att de var dåliga. Förstår vad du menar. Okaj aja ska ta ett snack med pappa.

Tycker det känns lättare och börja bygga på något som redan vi har. Men får se vad som händer. smile

Men enklaste sättet att trycka ut lite hk för en billig peng smile?

Det finns inte mycket att göra med sugis-femmorna vad jag vet. Billigt alltså.  Det viktigaste är ju att ha bra flöde på avgaserna, och i orginalsystemet så är nästan allt motstånd i ljuddämparen.  Ersätt den med ett rör och motorn svarar säker rappare även om inte toppeffekten ökar.

Okaj wink tackar

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

300 Inlägg
30 augusti 2009
#19
Driftkungen skrev:
perzy skrev:
Driftkungen skrev:

Okaj ex Bmw 325 gamla serien?

Ja det är en ide'.  Många startar vad jag förstår med 318 , den motorn räcker långt. Man behöver inte så mycket motor som många tror.
Kolla på rejsa.nu om du vill seriös info om bankörning.

okaj ska spana lite på det då smile

Bjornhall skrev:
de går ju att få en FWD riktigt vass på banan. de gäller som med alla bilar att kunna knepen för att få billig väghållning. tex på 850 så ger gula KONI med biltema fjädrar en skitbra väghållning. rensa inredningen, i med chip och GLT kammar. fila lite i fjäderbens tornen för att få lite mer camber ( 3 grader)  ev bussningar i subframe och länkarmar från JERD. köp slicks och ett par billiga 17" fälgar för ca 4K, TAnka och ut och bränn.

men de e ju min kopp av The big_smile
lycka till

aa exakt bra tips! Hur många hk hade jag fått ut av detta då den har runnt 144hk org? Men den pallar verkligen för det nu då imed 40k mil. inte kul med ras direkt tongue

glömde att skriva att mina motor spec gäller för en T5.  du ska inte ge dig på att trimma en 2,5 Se motor. de blir bara onödigt dyrt. de räcker ju med chip, filter, avgas på en T5 för att den sak ge ca 250+ driftsäkra hk. glt kammar gör ingen effekt skillnad annat är att du får effekten längre upp i registret.

GILLA oss på Facebook http://www.facebook.com/TeamRydboholmsGaraget
Sugtimmad volvo 850 med mö go kolfiber på!

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#20
Bjornhall skrev:
Driftkungen skrev:
perzy skrev:

Ja det är en ide'.  Många startar vad jag förstår med 318 , den motorn räcker långt. Man behöver inte så mycket motor som många tror.
Kolla på rejsa.nu om du vill seriös info om bankörning.

okaj ska spana lite på det då smile

Bjornhall skrev:
de går ju att få en FWD riktigt vass på banan. de gäller som med alla bilar att kunna knepen för att få billig väghållning. tex på 850 så ger gula KONI med biltema fjädrar en skitbra väghållning. rensa inredningen, i med chip och GLT kammar. fila lite i fjäderbens tornen för att få lite mer camber ( 3 grader)  ev bussningar i subframe och länkarmar från JERD. köp slicks och ett par billiga 17" fälgar för ca 4K, TAnka och ut och bränn.

men de e ju min kopp av The big_smile
lycka till

aa exakt bra tips! Hur många hk hade jag fått ut av detta då den har runnt 144hk org? Men den pallar verkligen för det nu då imed 40k mil. inte kul med ras direkt tongue

glömde att skriva att mina motor spec gäller för en T5.  du ska inte ge dig på att trimma en 2,5 Se motor. de blir bara onödigt dyrt. de räcker ju med chip, filter, avgas på en T5 för att den sak ge ca 250+ driftsäkra hk. glt kammar gör ingen effekt skillnad annat är att du får effekten längre upp i registret.

Aha aja, kan säga att det blir någon E30 bil eller ett nytt mopedprojekt med 70cc och grejer wink

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864


Sök