3189
Sök

Byta till större turbo på en saab 9000 cse 2.0 97

48 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#1
Har tänkt byta till större turbo men e orolig att vxl lådan inte ska hålla.har  nu steg 3 chip och bytt avgas vilket ska ge 265 hk klarar vxl lådan av ett byte.


1 498 Inlägg
31 augusti 2009
#2
Du får ju inte mer hästar för du byter turbo! 1bar är ju 1bar kanske en annan spolup men laddet håller sig bättre på höga varv.


48 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#3
ok tack du men för mig som inte kan så mycke om detta va e spolup?


1 498 Inlägg
31 augusti 2009
#4
Det är hur fort den når laddtryck.


48 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#5
jag ä helt rookie på detta hur fixar man så de når trycket snabbare


5 710 Inlägg
1 september 2009
#6
ascona-tic skrev:
Du får ju inte mer hästar för du byter turbo! 1bar är ju 1bar kanske en annan spolup men laddet håller sig bättre på höga varv.

Stopp o belägg här nu.....
-1Bar är alltid 1bar....det har du rätt i men det är en väääääldig skillnad om det är en Garrett T25 eller en Holset HX55:a som levererar.
En liten turbo pumpar ofta mycket varmluft samt att den kanske inte klarar hålla 1bar hela registret p.g.a att den inte kan leverera tillräckligt med luftvolym.
O visst får man mer hästar OM man anpassar programvaran efter den nya luftpumpen samt ser till att den andra runtomkringutrustningen hänger med.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
1 september 2009
#7
uffetutte skrev:
Har tänkt byta till större turbo men e orolig att vxl lådan inte ska hålla.

Hur stor turbo hade du tänkt?
Vad är ditt hästkraftsmål?

jag ä helt rookie på detta hur fixar man så de når trycket snabbare

Tryck snabbare och större turbo går inte riktigt ihop.....
Skall du byta till större turbo nås maxladd senare i registret....det är fysikens lagar.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Fixare
321 Inlägg
1 september 2009
#8
Som jonTe skrev så klarar ofta ett större aggregat att hålla trycket uppe under en längre tid av registret. Detta medför att din växellåda ligger i risksonen om du monterar ett större aggregat pga att du kan få förändrad vridmomentskurva. Om den kurvan flyttas uppåt kommer du få problem då 3:ans synkringar ej är dimensionerade för detta.

Sen beror det ju natruligtvis på hur du hanterar din låda också. Kör du lungt och försiktigt och byter olja i tätare intervall håller lådan bättre men eftersom du planerar byta turbo förutsätter jag att du använder bilen till att köra hårt med om än under korta perioder.

Antalet hästkrafter är under denna disskutionen ovidkommande så koncentrera dig på vridmomentet.
Senast redigerat av gravityone (1 september 2009)

Lone Star Garage

5 710 Inlägg
2 september 2009
#9
Det finns dock ganska tydliga spår av att det är högt vridmoment på låga vartal som är värst för lådan.
En större turbo ger ofta högre vridmoment men på ett högre vartal= inte lika farligt.

Är man väldigt orolig kan man ju be sin mjukvaruleverantör (om man nu har någon) att hålla nere vridet för att skona koppling/låda.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............


Sök