yakozan skrev:
Jadu.
Jag tycker att du skulle ställt den här frågan innan du köpte bilen.
importera från Japan är inte det lättaste om man inte vet hur man ska göra.
EU-import är mycket lättare. t.o.m. USA import är lättare än Japan då det finns anpassade regler för USA importer vilket underlättar.
Ring Mitsubishi Sverige och fråga efter ett intyg till din bil.
Du måste ha chassinummer när du frågar.
Fråga specifikt efter intyg på punkterna:
Bromsar allmänna krav
Bromsar speciella krav
utvändigt buller
Dom kommer med 99% säkerhet säga att de inte kan ge dig intyg på dessa 3 punkter vilket gör att det eventuella intyg du kan handla på Mitsubishi inte täcker dom punkter som krävs för att regga bilen i Sverige.
Det finns ett fåtal bilimport-firmor i Sverige som klarar av japanimporter.
Dessa är några av dom jag känner till och som jag vet fixar import direkt från Japan.
Jenset imports
JDM Beck AB (Superior Imports?)
Sen kan jag faktiskt inte med säkerhet säga om det är några mer.
Du har typ valt bland det jobbigaste länderna att importera ifrån.
Därför mellanlandar många Japanbilar i England först då de är lättare att regga där. Sen kommer de in till Sverige som EU-importer.
Räkna med en kostnad mellan 10-30k för registreringshjälp av firma i Sverige.
Edit:
jag antar nu att bilen inte kommer att reggas i Finland då jag har för mig att det inte går eller att det är snordyrt att göra det där.
men om den reggas i Finland så blir det mycket lättare. Men jag har för mig att det kostar en gigantisk summa.
Edit2:
Om man bortser från pappersbiten så behöver du fixa detta på bilen.
*Lampor.
Bästa är att byta till andra lampor från en EU-bil. Då får du rätt ljusbild och e-märkning.
Annars kan det funka att bygga om ljusbilden på dina befintliga lampor. Men risken finns att det inte går igenom reggningen då e-märkning saknas.
*Tankstrypning
Du behöver montera en strypning i tanken så att det inte går att tanka blyad bensin om du nu skulle lyckas få tag i det.
Ska finnas att köpa. annars finns en guide på Skyline.se om hur man bygger en av en H4-lampa.
*originalskick
Bilen ska vara i originalskick.
Återställ synliga modifieringar (avgas, luftfilter, IC, fjädring osv) till original.
Kommer inte på nåt mer nu.