3056
Sök

Import från Japan :)

6 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#1
Jag har köpt en bil från Japan och undrar vad jag måste göra för att registera den i sverige.
Bilen kommer först till Finland och där betalar jag momsen.

1 661 Inlägg
6 januari 2008
#2
Beror ju på vad det är för bil...? Vem tar in den till Finland då? Dom/han/hon borde väl isåfall veta vad som behövs smile

6 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#3
Jo visst, det är ett finskt företag som importerar bilar från Japan till Finland, men dom har aldrig importerat till sverige. Det gäller en mitsubishi 3000gto "3000gt"big_smile

1 866 Inlägg
6 januari 2008
#4
hmmm det låter spännande! Får man fråga vad du får betala för bilen och till importfirman?
Och vad e det för årsmodell på bilen?


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
6 januari 2008
#5
Välkommen till garaget.org
Det är en bil som kan kosta dig mycket men säkert värt besvär.
är den inte höger styrd?
frågan är vem äger bilen nu?, är det du eller företaget i Finland? om den är inne i landet (Finland) måste du betala momsen, om den är i hamnen då är den som transit, och om det är bestämt att komma direkt till Sverige, då registrera du den som import i Sverige därmed inte betala mons i Finland.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

6 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#6
Mitsubishi 3000gto 11/92 med dubbla turbo kostade mig 4560€ med moms och frakt och den är högerstyrd och jag är ägaren till den. Momsen betalar man till vilket EU land som helst och i finland är det bara 22%big_smile

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
6 januari 2008
#7
men hur kommer det sig att finnarna köper bilar här för att de är för dyra där?
Alltså. De är väl massa fler avgifter? Kan ha fel..

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

1 866 Inlägg
7 januari 2008
#8
3000gto skrev:
Mitsubishi 3000gto 11/92 med dubbla turbo kostade mig 4560€ med moms och frakt och den är högerstyrd och jag är ägaren till den. Momsen betalar man till vilket EU land som helst och i finland är det bara 22%big_smile

låter ju grymt bra!
vad heter firman som hjälper dig?

ha de!


333 Inlägg
7 januari 2008
#9
Jadu.
Jag tycker att du skulle ställt den här frågan innan du köpte bilen.
importera från Japan är inte det lättaste om man inte vet hur man ska göra.
EU-import är mycket lättare. t.o.m. USA import är lättare än Japan då det finns anpassade regler för USA importer vilket underlättar.

Ring Mitsubishi Sverige och fråga efter ett intyg till din bil.
Du måste ha chassinummer när du frågar.
Fråga specifikt efter intyg på punkterna:
Bromsar allmänna krav
Bromsar speciella krav
utvändigt buller

Dom kommer med 99% säkerhet säga att de inte kan ge dig intyg på dessa 3 punkter vilket gör att det eventuella intyg du kan handla på Mitsubishi inte täcker dom punkter som krävs för att regga bilen i Sverige.

Det finns ett fåtal bilimport-firmor i Sverige som klarar av japanimporter.
Dessa är några av dom jag känner till och som jag vet fixar import direkt från Japan.
Jenset imports
JDM Beck AB (Superior Imports?)

Sen kan jag faktiskt inte med säkerhet säga om det är några mer.

Du har typ valt bland det jobbigaste länderna att importera ifrån.
Därför mellanlandar många Japanbilar i England först då de är lättare att regga där. Sen kommer de in till Sverige som EU-importer.

Räkna med en kostnad mellan 10-30k för registreringshjälp av firma i Sverige.

Edit:
jag antar nu att bilen inte kommer att reggas i Finland då jag har för mig att det inte går eller att det är snordyrt att göra det där.
men om den reggas i Finland så blir det mycket lättare. Men jag har för mig att det kostar en gigantisk summa.

Edit2:
Om man bortser från pappersbiten så behöver du fixa detta på bilen.
*Lampor.
Bästa är att byta till andra lampor från en EU-bil. Då får du rätt ljusbild och e-märkning.
Annars kan det funka att bygga om ljusbilden på dina befintliga lampor. Men risken finns att det inte går igenom reggningen då e-märkning saknas.

*Tankstrypning
Du behöver montera en strypning i tanken så att det inte går att tanka blyad bensin om du nu skulle lyckas få tag i det.
Ska finnas att köpa. annars finns en guide på Skyline.se om hur man bygger en av en H4-lampa.

*originalskick
Bilen ska vara i originalskick.
Återställ synliga modifieringar (avgas, luftfilter, IC, fjädring osv) till original.

Kommer inte på nåt mer nu.
Senast redigerat av yakozan (7 januari 2008)


6 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
#10
Tack till alla som har svarat.

52 Inlägg
22 december 2008
#11
yakozan skrev:
Jadu.
Jag tycker att du skulle ställt den här frågan innan du köpte bilen.
importera från Japan är inte det lättaste om man inte vet hur man ska göra.
EU-import är mycket lättare. t.o.m. USA import är lättare än Japan då det finns anpassade regler för USA importer vilket underlättar.

Ring Mitsubishi Sverige och fråga efter ett intyg till din bil.
Du måste ha chassinummer när du frågar.
Fråga specifikt efter intyg på punkterna:
Bromsar allmänna krav
Bromsar speciella krav
utvändigt buller

Dom kommer med 99% säkerhet säga att de inte kan ge dig intyg på dessa 3 punkter vilket gör att det eventuella intyg du kan handla på Mitsubishi inte täcker dom punkter som krävs för att regga bilen i Sverige.

Det finns ett fåtal bilimport-firmor i Sverige som klarar av japanimporter.
Dessa är några av dom jag känner till och som jag vet fixar import direkt från Japan.
Jenset imports
JDM Beck AB (Superior Imports?)

Sen kan jag faktiskt inte med säkerhet säga om det är några mer.

Du har typ valt bland det jobbigaste länderna att importera ifrån.
Därför mellanlandar många Japanbilar i England först då de är lättare att regga där. Sen kommer de in till Sverige som EU-importer.

Räkna med en kostnad mellan 10-30k för registreringshjälp av firma i Sverige.

Edit:
jag antar nu att bilen inte kommer att reggas i Finland då jag har för mig att det inte går eller att det är snordyrt att göra det där.
men om den reggas i Finland så blir det mycket lättare. Men jag har för mig att det kostar en gigantisk summa.

Edit2:
Om man bortser från pappersbiten så behöver du fixa detta på bilen.
*Lampor.
Bästa är att byta till andra lampor från en EU-bil. Då får du rätt ljusbild och e-märkning.
Annars kan det funka att bygga om ljusbilden på dina befintliga lampor. Men risken finns att det inte går igenom reggningen då e-märkning saknas.

*Tankstrypning
Du behöver montera en strypning i tanken så att det inte går att tanka blyad bensin om du nu skulle lyckas få tag i det.
Ska finnas att köpa. annars finns en guide på Skyline.se om hur man bygger en av en H4-lampa.

*originalskick
Bilen ska vara i originalskick.
Återställ synliga modifieringar (avgas, luftfilter, IC, fjädring osv) till original.

Kommer inte på nåt mer nu.

Då jag pratade med bilprovningen ang. att importera från Japan, nämndes det inte alls någonting att det var svårt att få den registerad och godkänd, de sa att jag behöver 3 st intyg, Bl.a bullerintyg, och två till som jag har uppskrivet.
Han sa att man kan få byta lampor och lite små grejer, men inte så krångligt som du beskriver det, om man tittar på blocket t.ex på skyline så är ungefär 90% av alla skyline importerade från Japan, och jag tror absolut inte att alla dessa är så svåra att få svensk registerade, för isåfall hade de sålts Japan registerade.
Registeringen kostar 500kr och Vägvärket kräver bilens orginala regestrings papper. Som man kan få ifrån Japan på englska för ca 300 Dollar, och en registeringsbesiktning som kostar 1520 kr.

Ungpung

"The Stig"
390 Inlägg
22 december 2008
#12
Ska man följa regelboken är det exakt som Yakozan har skrivit.Sen är det upp till besiktningsmannen hur petig han/hon är.Vet fler som har åkt dit på lysen,avgasvärden osv osv.

Bäst att göra ordentlig på en gång så man inte får en ursprungskontroll.Då är det ganska kört..

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...

212 Inlägg
22 december 2008
#13
att man pallar importera från japan en 3000gt 92, då e man snål. Plus dom knullar sina bilar där, så lycka till med den jänkaren.


1 878 Inlägg
22 december 2008
#14
varför dra upp nästan 1år gammal tråd?


212 Inlägg
22 december 2008
#15
Frozen1985 skrev:
varför dra upp nästan 1år gammal tråd?

haha den va ännu bättre, tack


1 827 Inlägg
22 december 2008
#16
bmw530iA skrev:
att man pallar importera från japan en 3000gt 92, då e man snål. Plus dom knullar sina bilar där, så lycka till med den jänkaren.

Japanerna är nog dom som är mest rädda om sina bilar så det vet jag inte vad du får ifrån?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

806 Inlägg
3 september 2009
#17
bmw530iA skrev:
att man pallar importera från japan en 3000gt 92, då e man snål. Plus dom knullar sina bilar där, så lycka till med den jänkaren.

Du vet nog inte så mycke om Japans regler å besikningar å skit, ett av världens strängaste länder när de gäller allt me fordon. Jag tror du har varit för mycke inne på youtube å kollat r34 GTR top speed av typ Nismo och tror att *Japanerna* knullar sina bilar.


518 Inlägg
3 september 2009
#18
bra trådlyft , jag tror allt är fixat sedan länge. kolla gärna datum på tråden vetja.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

806 Inlägg
3 september 2009
#19
Fan haha sry nu glömde jag det:(


1 827 Inlägg
4 september 2009
#20
hur kan man glömma? du måste ju ha rotat efter tråden lååångt bak?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two


Sök