2597
Sök

Saab Turbo TCS-problem!

24 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#1
Hejsan, är ny här på garaget och detta är min första tråd! smile

Nyligen så införskaffade jag mig en Saab 9000 CD 2.3 Turbo,
som har ett lite mindre problem..  det började med att bilen gick finfint,
det enda som inte fungerade var laddtrycksmätaren, men det hade jag inte tid att fixa.
Sen efter några turer med bilen så tändes "TCS Ctrl" lampan och bilen gick dåligt,
gasen var trög, samt hade låg tomgång.

Googlade mig till att det kunde ha med vakuumslangarna att göra, så kollade alla slangar och vissa hade t.o.m gått sönder, så köpte ny slang och bytte alla, då slocknade TCS lampan och Laddtrycksmätaren fungerade igen. Sen efter ett tag så tändes lampan igen under körning och bilen bara dog.. den gick inte att gasa överhuvud taget, frikopplade och stannade intill kanten, motorn gick på ca 300 varv.. stängde av bilen och sedan startade den inte.. fick bogsera hem.

Även nu googlade jag och då fick jag reda på att bilen kunde gå i så kallat "limp home" läge.

Kan någon förklara hur man ska göra för att åtgärda detta?


24 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#2
För att få reda på varför bilen har gått i limp home får du läsa ut felkoden med en Tech-2.. Vet inte hur det är med Trionic 5, men på T7 måste du även pilla på en sak på spjällhuset när bilen går i limp home.

Vad är en Tech-2? tongue är tyvärr helt ny med såna här saker.


24 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#3
Olsson-Aero skrev:
90anLarsson skrev:
För att få reda på varför bilen har gått i limp home får du läsa ut felkoden med en Tech-2.. Vet inte hur det är med Trionic 5, men på T7 måste du även pilla på en sak på spjällhuset när bilen går i limp home.

Vad är en Tech-2? tongue är tyvärr helt ny med såna här saker.

Tech - 2 är Saabs diagnostikverktyg. Nästan alla märke har sina egna utrustningar för att kolla felkoder osv. Volvo har Vida och vadis tex.

Så jag måste alltså åka till en Saab verkstad? eller går det att få tag i eller låna ett sånt verktyg?


1 019 Inlägg
4 september 2009
#4
Olsson-Aero skrev:
Rättelse. Dum som jag är glömde jag att det inte finns någon "limp home" funktion på din bil då du har Trionic 5. Det är förmodligen något annat som också jävlas. Läs ut felkoder och skriv här sen igen.

Jodå, det finns Limp Home på Trionic 5, finns även på bilar med Bosch LH. Trådskaparen har ju inte avslöjat årsmodell på bilen så det kan ju även vara en LH-bil.


24 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#5
Det är en 92:a smile

har hänt lite saker, nu startar bilen igen, kollade stiften, hade gnista men dom var snustorra, så det var ett relä till bränslepumpen, har fixat det.

Men nu dör bilen varje gång turbon börjar ladda, samt TCS börjar lysa, och det går INTE att gasa överhuvud taget.. tomgången blir lika låg igen, man kan inte göra nånting, allting nollställs när man stänger av bilen.. men nästa gång man kör så händer samma sak..


blacken
4 september 2009
#6
90anLarsson skrev:
Det är en 92:a smile

har hänt lite saker, nu startar bilen igen, kollade stiften, hade gnista men dom var snustorra, så det var ett relä till bränslepumpen, har fixat det.

Men nu dör bilen varje gång turbon börjar ladda, samt TCS börjar lysa, och det går INTE att gasa överhuvud taget.. tomgången blir lika låg igen, man kan inte göra nånting, allting nollställs när man stänger av bilen.. men nästa gång man kör så händer samma sak..

Styrboxen kan ha fått spunk. Prova och byt till en som är hel..

24 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#7
hmm, misstänker att vakuumslangarna sitter helt åt skogen, vet nån vart man kan få tag på ett kopplingsschema över vakuumslangarna?



Sök