3323
Sök

Misständer , Saab 900 2,3t

199 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Tjingeling!

Har ett irreterande problem på min renoverade Saab NG900. Bilen misständer/dör ibland vid jämngas. Motorn är strokad till 2,3L från 2,0L med hjälp av vevaxel, vevstakar samt kolvar från en 2,3T.

Alla tändstiften indikerar att bilen går torrt , vit isolator. Sitter 631cc spidare på så borde bli tillräckligt med bränsle. Vakuumslangarna är hela och bränslepumpen fungerar.

Några ideèr?

MVH

1 019 Inlägg
4 september 2009
Är programmet anpassat för större slagvolym samt spridare?

199 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Garfield skrev:
Är programmet anpassat för större slagvolym samt spridare?

Har haft i tanken hela tiden att det kan vara det problemet, dock sett många som strokat om sina NG900 utan att programmera om boxen. Därimot vet jag inte om dom har haft samma fel som mig efteråt.

Det jag kan göra är att testa att byta databoxen mot en 2.3T box.

MVH

214 Inlägg
5 september 2009
Prova ja. Felet kan ligga där

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...

500 Inlägg
5 september 2009
Är programmet anpassat till spridarna då? Annars har du felet där.

199 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
Nocturnal skrev:
Är programmet anpassat till spridarna då? Annars har du felet där.

Ska testa ! smile
Men alla andra som har strokat om till 2,3t kör med orörd orginalbox. Förstår inte riktigt varför min just skulle krångla?

Innan strokningen satt det 367cc spridare på , i alla fall i närheten av det talet. Man kanske skulle montera tillbaka dom. Men då kanske den kommer gå ännu torrare?

Får prova mig fram , något är det i alla fall.

MVH
Senast redigerat av PaZZe (5 september 2009)

7 275 Inlägg
5 september 2009
Oj oj, att gå upp till 630cc spridare utan att datorn vet om det är inte så trevligt om man vill att den ska gå bra wink
Sätt i spridarna som en 2.3L ska ha plus datorboxen för det så blir du nog av med dina problem.

199 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
Böt tillbaka till orginal spridare, men samma fel.
Böt också tändkasset , men samma fel.

Bilen har ryckig gång innan 3000/rpm , vid 3000/rpm kommer fullt turbo tryck och problemet försvinner. Innan dess så rycker bilen vid fulltgaspådrag
.

Sök