2399
Sök

Hallgivarproblem [ Volvo 745 GL - 1988 med turbo motor ]

234 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#1
tja

bytade motor och nu har jag ingen tändning eller gnista, samt att soppa pumparna är döa?

går de o byta fördelare till den från b230fs motorn som satt original?? och skippa hallgivaren på svänghjulet?

har kollat reläer och säkringar, allting är helt..

börjar bli förtvivlad för bilen är tvärdöd.

några tips?
måste verkligen ha igång den då jag pendlar t jobbet.

OBS, kör med gamla elsystemet till b230FS motorn som var original. OBS

Ted.


10 287 Inlägg
7 september 2009
#2
Vad har du gjort? Kör du med dom gamla styrboxarna eller bytte du till dom som passade turbomotorn?

Tänk på att styrboxarna bestämmer vilka givare du skall ha. Dvs alla givare följer styrboxarna.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

234 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
Vad har du gjort? Kör du med dom gamla styrboxarna eller bytte du till dom som passade turbomotorn?

Tänk på att styrboxarna bestämmer vilka givare du skall ha. Dvs alla givare följer styrboxarna.

/Göran

Eftersom ja kör me det orginala elsystemet från en volvo 745 gl - 1988 så kör jag utan box för laddtryck.
och jag har för tillfället mina gamla boxar , dvs tändning och jettronic box inkopplad.

jag sitter helt fast och bilen är tvärdöd.
jag har en hallgivare på sprängkåpan vid svänghjulet, inte i fördelarn.


234 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#4
Dock så har jag inte satt fast växelådan längst upp vid hallgivaren, kan de va de som spökar? att de måste vara helt tätt? för annars kommer hallgivaren snett mot svänghjulet utåt?


10 287 Inlägg
7 september 2009
#5
Ska vi ta det från början. Steg för steg.


Detta är dom modeller som jag vet fanns 1988. Jag hittar inte "B230FS" i listan.
Vad är B230FS för djur?

1988:

B230K, förgasare, ej katalysator:117hk 194Nm:740 GL
B230F, elektrisk insprutning, katalysator:113hk 185Nm:740 GL, GLE
B230E, mekanisk insprutning, ej katalysator: 131hk 190Nm:740 GLE
B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator:156hk 242 Nm:740 TURBO INTERCOOLER
B230ET, insprutning & turbo, ej katalysator:182hk 253 Nm:740 TURBO INTERCOOLER
B234F, insprutning (LH Jetronic 2,4), dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator:159hk 210Nm:740 GLT 16 VALVE


Sedan så är det skillnad på 88a och 88b. Vad har du - en 88a eller 88b.

Motorstyrsystem:

B230F tom 88A
Bränsle: Elektronisk insprutning, Bosch LH 2.2
Tändning: EZ-117K

B230F, B234F from 88B
Bränsle: Elektronisk insprutning, Bosch LH 2.4
Tändning: EZ-116K

Och - vad är det för turbomotor du har stoppat ner? Vilken typ och årsmodell på motorn.


/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

234 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#6
Sharky skrev:
Ska vi ta det från början. Steg för steg.


Detta är dom modeller som jag vet fanns 1988. Jag hittar inte "B230FS" i listan.
Vad är B230FS för djur?

1988:

B230K, förgasare, ej katalysator:117hk 194Nm:740 GL
B230F, elektrisk insprutning, katalysator:113hk 185Nm:740 GL, GLE
B230E, mekanisk insprutning, ej katalysator: 131hk 190Nm:740 GLE
B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator:156hk 242 Nm:740 TURBO INTERCOOLER
B230ET, insprutning & turbo, ej katalysator:182hk 253 Nm:740 TURBO INTERCOOLER
B234F, insprutning (LH Jetronic 2,4), dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator:159hk 210Nm:740 GLT 16 VALVE


Sedan så är det skillnad på 88a och 88b. Vad har du - en 88a eller 88b.

Motorstyrsystem:

B230F tom 88A
Bränsle: Elektronisk insprutning, Bosch LH 2.2
Tändning: EZ-117K

B230F, B234F from 88B
Bränsle: Elektronisk insprutning, Bosch LH 2.4
Tändning: EZ-116K

Och - vad är det för turbomotor du har stoppat ner? Vilken typ och årsmodell på motorn.


/Göran

Jag tar samma sak som på mejl.

Jag köpte en komplett motor med elhärva till motorrum, samt boxar från en 945 turbo 1996a
motorn heter B230FK,
Min bil är en 745 GL - 1988 , motor B230ES
Och jag har LH2.4 bosch.

Men jag får ingen gnista, och ingen aktivitet i soppapumpen?
Jag har orginalboxar, samt boxarna jag fick till motorn.
Jag har dock hört att de kan va vevaxelgivaren.
Dock så sitter det en hallgivare på min gamla motor, och eftersom ja kör med original elsystemet som astt till min gamla GL fullt ut till den nya motorn kanske ja måste köra me den andra fördelaren? om den passar?

Jag är helt hjälplös, bilen är livlös.
och en sak till, jag har inte satt fast dom 2 översta bultarna till växelådan - motorn, just där vevaxelgivaren sitter, kanske blir de fel då för de blir kanske lite snett?

tack för svar!


2 656 Inlägg
7 september 2009
#7
Sharky skrev:
Ska vi ta det från början. Steg för steg.


Detta är dom modeller som jag vet fanns 1988. Jag hittar inte "B230FS" i listan.
Vad är B230FS för djur?

1988:

B230K, förgasare, ej katalysator:117hk 194Nm:740 GL
B230F, elektrisk insprutning, katalysator:113hk 185Nm:740 GL, GLE
B230E, mekanisk insprutning, ej katalysator: 131hk 190Nm:740 GLE
B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator:156hk 242 Nm:740 TURBO INTERCOOLER
B230ET, insprutning & turbo, ej katalysator:182hk 253 Nm:740 TURBO INTERCOOLER
B234F, insprutning (LH Jetronic 2,4), dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator:159hk 210Nm:740 GLT 16 VALVE


Sedan så är det skillnad på 88a och 88b. Vad har du - en 88a eller 88b.

Motorstyrsystem:

B230F tom 88A
Bränsle: Elektronisk insprutning, Bosch LH 2.2
Tändning: EZ-117K

B230F, B234F from 88B
Bränsle: Elektronisk insprutning, Bosch LH 2.4
Tändning: EZ-116K

Och - vad är det för turbomotor du har stoppat ner? Vilken typ och årsmodell på motorn.


/Göran

har inte b230fen 116 hk wink


234 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#8
Glömde även att tillägga att min gamla motor har inte givare nere på svänghjulet verkar de som, utan den sitter i fördelaren, och då kanske jag får flytta över fördelaren om den passar? iomed ja kör me gamla elsystemet?
I grunden är motorn samma, bara turbo som skiljer, samma sak som jag skulle konventera den gamla.

Och sen tog jag ju mitt gamla svänghjul från den andra motorn till nya turbo motorn, för att den skulle passa på min växelåda, kan de va tjuven i dramat? att den får fel signaler?


10 287 Inlägg
7 september 2009
#9
OK,

B230FS verkar i alla fall vara en variant av B230F som fanns 1988 och som verkar ha M-kam och högre komp med 116Hkr i reg.beviset.

Sedan så har så vitt jag vet alla LH2.4 sin tändlägesgivare bakmonterad på blocket mot svänghjulet.

Teddio: För att undvika all möjlighet till strul - kan du ge oss box.numret på dina orginalboxar i din bil. Både soppa och tändning. Brukar vara en sifferkombination som ser ut som " 0 280 123 123" . Kolla också om din orginal bränslebox (vid passagerarsidan) har 25 eller 35 stift. Då vet vi 100% vad du har för orginalsprut.

Du har bytt svänghjul: - Har du monterat svänghjuöet rätt? man kan montera det på åtta sätt - sju fel och ett rätt.

Och skall du ha givaren mot svänghjulet (med LH2.4 ) så måste du ha ett 60-2 svänghjul med gropar runt hela svänghjulet (förutom på ett ställe)

Och ja - sprutet kräver en giltig signal från tändlägesgivaren innan den kör pumparna.

Hur mycket glappar det? 1 mm gör inget - 1 cm funkar inte.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 september 2009
#10
ekelund88 skrev:
Sharky skrev:
Ska vi ta det från början. Steg för steg.


Detta är dom modeller som jag vet fanns 1988. Jag hittar inte "B230FS" i listan.
Vad är B230FS för djur?

1988:

B230K, förgasare, ej katalysator:117hk 194Nm:740 GL
B230F, elektrisk insprutning, katalysator:113hk 185Nm:740 GL, GLE
B230E, mekanisk insprutning, ej katalysator: 131hk 190Nm:740 GLE
B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator:156hk 242 Nm:740 TURBO INTERCOOLER
B230ET, insprutning & turbo, ej katalysator:182hk 253 Nm:740 TURBO INTERCOOLER
B234F, insprutning (LH Jetronic 2,4), dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator:159hk 210Nm:740 GLT 16 VALVE


Sedan så är det skillnad på 88a och 88b. Vad har du - en 88a eller 88b.

Motorstyrsystem:

B230F tom 88A
Bränsle: Elektronisk insprutning, Bosch LH 2.2
Tändning: EZ-117K

B230F, B234F from 88B
Bränsle: Elektronisk insprutning, Bosch LH 2.4
Tändning: EZ-116K

Och - vad är det för turbomotor du har stoppat ner? Vilken typ och årsmodell på motorn.


/Göran

har inte b230fen 116 hk wink

dom första b230f har 113 hk smile  -88 finns det blandat både 116 å 113hk

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

234 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#11
Jaja, jag turbo konventerar min andra motor, slänger på delarna jag behöver från min turbo motor, sen slänger ja i min gl motor me turbo ist, sen tar ja bort de för bes, den är nybes smile
då behäver ja inte byta mer än boxarna.



Sök