Jag brukar göra såhär....
1: slipa rent, jävla massa sand om du blästrar så jag brukar slipa med vinkelslip med en grovrengöringsrondell monterad på denna. finns på biltema, jula, clasohlsson mfl o är snäll mot plåten så tar bara just lack o rost o sådant. slipa helt plåtrent, kan gå åt 3-4 trissor beroende på hur mycket rost det finns under.
2: slipa ut lackkanterna som blir när du slipat så det blir jämnt, detta kan du göra för hand med t.ex 120 korns papper. skölj gärna av området med vatten så allt slipdamm försvinner. låt torka eller torka med trasa eller liknande. Spraya på Zinkspray (rostskydd) 2-3 tunna lager o låt varje lager mellantorka ca 5 min eller så. blanda till finspackel o lägg bara så mycket så det täcker ojämnheterna i plåten. låt härda o slipa lite försiktigt om det behövs med 180 korn eller finare papper tills det är bra yta eller tills du är nöjd
OBS!
Innan punkt tre brukar man oftast maskera där det ska lackas så det inte kommer färgdamm på övriga lacken men jag brukar hoppa det steget då det sällan blir bra resultat. Det negativa är att man får en ännu fulare lackskarv beroende på hur duktig/noga man är med maskeringen. det positiva är att du slipper färgdamm på övrig lack men det går ju polera bort som jag kommer till längre ner....
3: Lägg åter igen zinkspray några lager o låt torka. Spraya sen på med topplacken i så många lager tills du känner att det är bra eller inte grundfärgen lyser genom. Brukar räcka med ca 2-3 lager tunna. Har du sen metallic lack ska du spraya på klarlack efter 30 min men din verkar vara solid men man kan om man vill lägga klarlack iaf om man känner för det men behövs oftast inte då det för det mesta blir blankt ändå.
4 nu har det gått några veckor o om man vill beroende på hur noga man är (inte jag
) så kan man försiktigt polera upp så lacken mer överensstämmer med övrig lack, du får på det viset bort lackskarven som alltid blir om man inte är väldigt duktig med sprayburken.
Sädår nu har du rostlagat o förhoppningsvis håller det till nästa sommar eller sommaren efter den
Lycka till!