2364
Sök

Max laddtryck i Volvo 850 t5r

17 september 2009
Trådstartare
#1
vilket ladd tryck kan man köra på max i en volvo 855 T5R utan att alla stakar o allt ska skickas åt helvete, bara en nyfiken fråga för många säger olika?smile
Senast redigerat av king_of_the_road89 (17 september 2009)

Avstängd
424 Inlägg
17 september 2009
#2
Några har sagt 1,2 och några 1,4 bar. Därför säger jag 1,3 smile Om du inte ska plåga bilen något djävulskt med att dra långt från botten på 5:ans växel så håller det med 1,4-1,5 också. Ett tag..

team Svineri. Volvos under construction.

8 250 Inlägg
17 september 2009
#3
Generellt sett så är det väl 1,3 man säger är max, men vad som gäller för just din motor går inte att säga. Det finns exempel åt alla håll, från dem som krökt stakar på bilar som varit original till dem som plockat ut 350-400hk ett tag innan det rasat.


402 Inlägg
17 september 2009
#4
Marlboroman skrev:
Generellt sett så är det väl 1,3 man säger är max, men vad som gäller för just din motor går inte att säga. Det finns exempel åt alla håll, från dem som krökt stakar på bilar som varit original till dem som plockat ut 350-400hk ett tag innan det rasat.

Klarar dom inte mer alltså :S

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 september 2009
#5
Bara att gilla läget. wink

Polaren slängde på ett 19T aggregat på sin 850R, ny intercooler, 3" downpipe och ommappning, och fick 342hk vid 1,1bars laddtryck, så det går att få bättre effekt trots lågt laddtryck. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

19 september 2009
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
Generellt sett så är det väl 1,3 man säger är max, men vad som gäller för just din motor går inte att säga. Det finns exempel åt alla håll, från dem som krökt stakar på bilar som varit original till dem som plockat ut 350-400hk ett tag innan det rasat.

okej okej, men ja känner en som ör på 1,5 o inga problem men däremot en annan polare som hade en 850R den röda, han klarar av 1,5 i en vecka sen krökte sig stakarna

301 Inlägg
19 september 2009
#7
vitblockarnas stakar ÄR och kommer ALLTID vara ren SKIT...
Senast redigerat av t5-r micke (19 september 2009)

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

8 250 Inlägg
19 september 2009
#8
king_of_the_road89 skrev:
Marlboroman skrev:
Generellt sett så är det väl 1,3 man säger är max, men vad som gäller för just din motor går inte att säga. Det finns exempel åt alla håll, från dem som krökt stakar på bilar som varit original till dem som plockat ut 350-400hk ett tag innan det rasat.

okej okej, men ja känner en som ör på 1,5 o inga problem men däremot en annan polare som hade en 850R den röda, han klarar av 1,5 i en vecka sen krökte sig stakarna

Jo, men sen beror det lite på med vilken turbo, hur högt upp i registret trycket (eller egentligen verkningsgraden) och framförallt körsättet. Till råga på allt så verkar det vara ojämn kvalite på stakarna. Ett chip räcker bra för att det ska va risk för stakarna. Det enda man kan säga säkert är att dem ger sig, men när märker man. Det finns ingen som kan lova att stakarna ska hålla.


Reservdansk
6 271 Inlägg
19 september 2009
#9
t5-r micke skrev:
vitblockarnas stakar ÄR och kommer ALLTID vara ren SKIT...

Varför tror du man skaffar H-profil? roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

402 Inlägg
19 september 2009
#10
Jag åkte på att byta, två stakar krokiga! BSR chippat 1.3 i ladd enl min mätare.


Reservdansk
6 271 Inlägg
19 september 2009
#11
Dansken- skrev:
På de nya vitmotorerna har stakarna blivit mycket bättre. Har inte hört talas om några, som har krökt stakar på t.ex. S40T5. upp emot 400 hk på E85 går tydligen bra.

Säg mej, har fått för mig att E85 är mycket snällare mot stakarna än bensin är?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 september 2009
#12
Det rullar en S40 -00 i kroatien som enligt utsago är oöppnad, på den sitter en GT3071R med 2,2bar laddtryck på topp.  laddtrycket är begränsat på lägrevarvtal och stiger ganska linjärt från 1bar vid 4500 till 2.2bar vid 7000rpm.  och det håller smile  Filmer från bilen verifierar att det puffar på med kring 400hk.

mappar man smart så kan det alltså hålla, men det är ju alltid tråkigt att hålla igen på laddet när det finns mer att ge smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 250 Inlägg
19 september 2009
#13
TurbOla skrev:
Dansken- skrev:
På de nya vitmotorerna har stakarna blivit mycket bättre. Har inte hört talas om några, som har krökt stakar på t.ex. S40T5. upp emot 400 hk på E85 går tydligen bra.

Säg mej, har fått för mig att E85 är mycket snällare mot stakarna än bensin är?

Det är lika illa oavsett. Man kör ju gärna med lite högre tändning på E85 vilket ökar vridmoment och således påfrestningen.



Sök