tsdi skrev:
michieff skrev:
Det vore ju fantastiskt om man kunde skicka efter massor med bilelektronik till bekanta i staterna och be dem skicka detta som en "gåva" så man slipper tullavgift och moms in i EU.
Det låter dock rätt mycket som en dröm för mig. Ända sen de började kontrollera inkommande leveranser från staterna förra året så har jag behövt betala tull på nästan allt jag köpt (förutsatt att värdet är över 500 svenska kr). Detta har varit från Ebay (kan tänka mig att värdet meddelades på något sätt). Man kanske har tur?
Okej! Jag vet faktiskt inte hur det fungerar! Jag vet att de som skickas till mig inte skickas som gåva iaf. Han som skickar det driver ett företag i USA som håller på med delar till topfule bilar osv. Kanske har någon slags förtur i tullen eller nått ingenaning faktiskt :S
Ja men räkna på det här exemplet.
Du bestämmer dig för att köpa ett steg värt 3000 i sverige för 1000 kr "nytt" (man vet ju aldrig eller hur).
Paketet skickas med frakt 3-400 kr så du är uppe i runda slängar om du har otur = 1500 kr alltså halva priset. wow vilken affär tänkte du o kör på.
Skickas paketet från ett företag så behöver de precis som vilken privatperson som helst, fylla i en fraktsedel för alla paket som lämnar nationen. Internationell standard, speciellt hårda med just det är posten i USA, så även om du postar på ett lokalt kontor i springfield alabama så är de lika hårda med det där.
OK nu har paketet skickats, förmodligen med snail-mail vilket brukar resultera i humana summor om man beställer tunga saker, är runt 1-2 månaders väntetid = åker med båt. Väljer du global priority mail som flygs över får du garanterat betala skjortan men det går ju snabbare och du får ett track-id med. Sedan finns det ju global express vilket man ej ens tänker tanken på.
Tullen har vissa mönster de går efter (svenska tullen) och kontrollerar numera nästan alla inkommande paket. Det förekommer röntgen precis som det förekommer röntgen i passkontrollen på arlanda. Oftast brukar de gå efter det uppskattade värdet på produkten skrivet i fraktsedeln. Nu åker man dit om man beställer ett föremål för mer värde motsvarande 500 svenska kr.
25% moms dras av direkt SAMT en tullavgift på några hundra. Om det dessutom är ett fraktbolag (DHL, UPS, FEDEX) så tilkommer en hanteringskostnad ibland för stora paket.
Nu är vi uppe i 1900 + eventuellt någon liten kringkostnad på en hunka kanske så räkna med 2000 riksdaler.
summa summarum. Du sparade på din höjd 1000 kr, men du får det förjävligt med reparation som tokken sa, likväl med alla garantiärenden.
Nu var exemplet utformad för en enda produkt så beställer du en jätterigg så kommer du spara mer och det blir inte så farligt dyrt jämtemot svenska priser, men är du fortfarande sugen?
![wink](img/smilies/wink.png)