3504
Sök

Fråga ang borrning av trasig luftnippel

39 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#1
Slet av en luftnippel föurt när jag skulle byta bromsrör. Tänkte testa med att borra upp lite och slå i ett torxbits. Frågan är nu om det går att använda ett borr som är köpt på typ Coop för 29.90 eller ska man ha speciellt borr för just metall? Orkar inte att borret bryts där inne också

147 Inlägg
20 september 2009
#2
borret ska nog fungera sålänge det inte är ett träborr. wink.

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

39 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#3
Vet faktiskt inte helt säkert men det är en sån där "låda" som är köpt på nån random affär med flera olika storlekar, för det lilla hushållet neutral

Whatever :)
1 652 Inlägg
20 september 2009
#4
HEhe ja du ska ah ett borr som är guldpleterat. De säger jag som en ren vana som maskin operatör.. risken finns att de värmenyper i eller så grötar de bara runt massa spåner ..

och för de andra så ska man inte borra i oken.. om de är där luftnippeln gick av smile hhe
Senast redigerat av XeptiQ (20 september 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

39 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#5
XeptiQ skrev:
HEhe ja du ska ah ett borr som är guldpleterat. De säger jag som en ren vana som maskin operatör.. risken finns att de värmenyper i eller så grötar de bara runt massa spåner ..

och för de andra så ska man inte borra i oken.. om de är där luftnippeln gick av smile hhe

Typ sån här borr då? http://www.biltema.se/products/product. … mId=116352  Ser lite guldig ut iaf smile

Tänkte göra såhär: http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-mek-bilder.pdf  (längst ner på sidan)

47 Inlägg
20 september 2009
#6
XeptiQ skrev:
HEhe ja du ska ah ett borr som är guldpleterat. De säger jag som en ren vana som maskin operatör.. risken finns att de värmenyper i eller så grötar de bara runt massa spåner ..

och för de andra så ska man inte borra i oken.. om de är där luftnippeln gick av smile hhe

Tror du menar TIN-beläggning...

edit: länk http://www.dormertools.com/SANDVIK/2531 … enDocument
Senast redigerat av Johanlkpg (20 september 2009)


Whatever :)
1 652 Inlägg
21 september 2009
#7
Hmm sak du verkligen köpa biltemas " guldpleterade " borr ^^ och sen borra i oket? tycker bara de är vansinne att göra de. men men jag hade hellre kostat på mig ett nytt ok för då har jag garanti och bytesrätt om något händer.. de har du inte om du borrar fel eller för djupt eller snett...

Fråga 2 då. Hur hade du tänkt dig att få ut alla spåner som hamnar innuti oket ? ganska omöjligt att få ut dem.
Fråga 3, har du någon erfarenhet av att borra och gänga upp nytt? För borrar du snett och sen gängar i de så kommer de gå åt skogen.. kommer inte täta riktigt, de kanske inte läcker ut vätska men drar tjyv luft...
Men som sagt de är din bil smile För mig är bromsar A och O!!!!! de är min andra livsförsäkring i detta fall.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
21 september 2009
#8
Titannitrid är de som man använder sig mest av inom skärande bearbetning. Annars brukar man använda sig av Titanaluminiumnitrid som är gjort för borrning och gängning...
visst de kostar men du har bannimig kvalitet tongue

Johanlkpg skrev:
XeptiQ skrev:
HEhe ja du ska ah ett borr som är guldpleterat. De säger jag som en ren vana som maskin operatör.. risken finns att de värmenyper i eller så grötar de bara runt massa spåner ..

och för de andra så ska man inte borra i oken.. om de är där luftnippeln gick av smile hhe

Tror du menar TIN-beläggning...

edit: länk http://www.dormertools.com/SANDVIK/2531 … enDocument

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

39 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#9
XeptiQ skrev:
Hmm sak du verkligen köpa biltemas " guldpleterade " borr ^^ och sen borra i oket? tycker bara de är vansinne att göra de. men men jag hade hellre kostat på mig ett nytt ok för då har jag garanti och bytesrätt om något händer.. de har du inte om du borrar fel eller för djupt eller snett...

Fråga 2 då. Hur hade du tänkt dig att få ut alla spåner som hamnar innuti oket ? ganska omöjligt att få ut dem.
Fråga 3, har du någon erfarenhet av att borra och gänga upp nytt? För borrar du snett och sen gängar i de så kommer de gå åt skogen.. kommer inte täta riktigt, de kanske inte läcker ut vätska men drar tjyv luft...
Men som sagt de är din bil smile För mig är bromsar A och O!!!!! de är min andra livsförsäkring i detta fall.

Hittade riktiga borr efter lite letande i garaget, men jag tror jag skippar det endå. Lämnar in hela skiten till nån istället.

Vet inte hur det blir med spån och så, men det har ju funkat för andra att göra så här smile

Meningen med att borra, som jag förstod det, är att öka innerdiametern på luftnippeln en aning så att du kan trycka in ett bits, för att sedan skruva ut nippeln som om den vore hel. Alltså med gängorna intakta.
Senast redigerat av Gabba (22 september 2009)

43 Inlägg
22 september 2009
#10
Ta vad du har för metallborr, se till att smörja mkt o ofta med ngt klet, vad som. Borra lite åt gången dra upp och blås ur, ner igen osv tills torxen går i. Skulle borret gå av så kan du ju ha tur att det går av en bit upp så har du ändå ngt att sätta polygripen ismile Detta funkar varje gång jag varit på gamla rostiga nipplar.

Diesel eller 300++

47 Inlägg
22 september 2009
#11
XeptiQ skrev:
Titannitrid är de som man använder sig mest av inom skärande bearbetning. Annars brukar man använda sig av Titanaluminiumnitrid som är gjort för borrning och gängning...
visst de kostar men du har bannimig kvalitet tongue

Johanlkpg skrev:
XeptiQ skrev:
HEhe ja du ska ah ett borr som är guldpleterat. De säger jag som en ren vana som maskin operatör.. risken finns att de värmenyper i eller så grötar de bara runt massa spåner ..

och för de andra så ska man inte borra i oken.. om de är där luftnippeln gick av smile hhe

Tror du menar TIN-beläggning...

edit: länk http://www.dormertools.com/SANDVIK/2531 … enDocument


Stämmer tongue
Senast redigerat av Johanlkpg (22 september 2009)


Eliminator
1 441 Inlägg
22 september 2009
#12
Men herregud, det är väl bara att borra, går det åt h-e så skaffa ett utbytes, ingen större kostnad.
Blir det lite spån så lägger det sig i botten, ingen fara på taket för det.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

39 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#13
Kan väl berätta hur det gick då...

Plockade loss hela hjulcylinder och borrade upp det för att sedan knacka i bitset. Vrider om och av går det sad   Kan väl tillägga att cylinder var rätt rostig och läckte lite också tror jag, så den hade väl behövts bytas förr eller senare endå.

Sen måste jag bara fråga en sak till. Innehåller monteringssatsen på biltema fjädrar och alla andra prylar som finns på insidan trumman?

Whatever :)
1 652 Inlägg
22 september 2009
#14
hmm ja du de var en bra fråga de med.. gör så attt du ringer dem och frågar dem. lättast om du inte kan åka dit vill säga.. men tror jag hade rätt på detta ? smile

bitset? du menar gängtappen? om du skulle gänga upp den igen? den knackar du inte in i de ny borrade hålet.. smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

39 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#15
XeptiQ skrev:
hmm ja du de var en bra fråga de med.. gör så attt du ringer dem och frågar dem. lättast om du inte kan åka dit vill säga.. men tror jag hade rätt på detta ? smile

bitset? du menar gängtappen? om du skulle gänga upp den igen? den knackar du inte in i de ny borrade hålet.. smile

Nä jag menade torxbit, kolla länken ett par posts upp.  Har inga såna där grispickar eller vad dom kallas smile


Sök