3277
Sök

Viktigt !! inom lack!!

GARAGET V.D.
900 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
hejsan
hur länge ska man vänta innan man polerar en NY lackad bil och ny lackade fälgar?
svaret uppskattas!
Marcus from the dark side
Senast redigerat av MaRcUs_BMW (26 september 2009)

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
25 september 2009
Fråga lackeraren.

Ingen av oss här kan ge ett rent svar på det. Beror helt på hur lacken fått härda. Sen ser man olika på nylackerad. Hur gammal är lacken?

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
25 september 2009
Precis, hör med din lackerare, så får du se smile

268 Inlägg
25 september 2009
håller med de andra, kolla med lackeraren. MEN, jag skulle vänta en vecka ungefär innan jag vaxa. men det är bäst att du kollar med honom smile

224 Inlägg
26 september 2009
NEJ aldrig vax första året på ny lackat för det ska luftas 1år.

polera med vanligt polermedel kan du göra utan prob

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
26 september 2009
softmuppen skrev:

Vilken klarlacks-härdare är så grymt långsam?

GARAGET V.D.
900 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
tack för alla som svarade ja ska höra me han så får vi se

kika gärna på mina bilar

224 Inlägg
26 september 2009
har inget med härdare och göra finns risker för att det blir flammigt och dissigt om man vaxar på nylackerat tum regel ligger på 1 år innan vaxning..
lika så med lackförsegling,,

Entreprenör
1 286 Inlägg
26 september 2009
softmuppen skrev:
har inget med härdare och göra finns risker för att det blir flammigt och dissigt om man vaxar på nylackerat tum regel ligger på 1 år innan vaxning..

hahaha

// Niklas Johansson

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
26 september 2009
softmuppen skrev:

Vet du jobbar med billackering.. Men 1år med lackkonservering köper jag tyvärr inte.
Använder man lackskydd som andas och lacken blivit bränd i lackbox eller via IR, så räcker några veckor innan lackskydd läggs på.
Då får lacken fortsätta andas, genom lackskyddet.
Gjort det på över 50 bilar nu med torkning via IR( avdunstning 8min och sen 80grader i 20min.)med långsammaste härdaren. Med min klarlack har det mkt med härdaren att göra, då klarlacken endast har 5% thinner. Med denna torkning av lack, har jag sedan direkt lackkonserverat. Gjort återbehandlingar på dessa bilar 1-2 år efter första behandlingen och lackeringen. Ytan var lika fin även då.

Tll viss del har det också att göra med vilket/vilka material man använder. Men 1år är extremt lång tid att vänta. Aldrig hört sådan lång tid från någon lackerare innan.

Vilket/vilka material kör ni med på jobbet?

OEM <3
6 957 Inlägg
27 september 2009
softmuppen skrev:

När jag lacka om lite saker på min gamla bil fick jag till svars att ingen lackförsegling inom dom 3 första veckorna, sen var det fritt fram (Ditec i Skövde sa detta och lackeraren instämde.)

OEM <3

www.maniacracing.se
494 Inlägg
27 september 2009
softmuppen skrev:

i vilken värd lever du i ??????
Du kan polera en ny lackad bil efter typ 12h .... oavsett om det är vax eller polermedel

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se

GARAGET V.D.
900 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
ToBe skrev:
softmuppen skrev:

Du kan polera en ny lackad bil efter typ 12h .... oavsett om det är vax eller polermedel

12t ???? det här stämmer inte på riktigt ( ta inte illa upp) har frågat min lackerare o han har jobbat som det sen han var 16 år ( han e 55 år nu!) o han sa så här : så länge man väntar så bra resultat blir det ! men i vanliga fall brukar man polera efter 2 vekor o vaxa ny lackade fälgar efter en månad för säkerhet skull.
jag litar på va han säger ! han håller på me USA bilar så skulle inte tror att han e en nybörjare elr försöker spela expert osv

kika gärna på mina bilar

Saab älskare!
4 597 Inlägg
27 september 2009
softmuppen skrev:

ojojoj, du vet inte vad du pratar om va? tongue

www.maniacracing.se
494 Inlägg
28 september 2009
MaRcUs_BMW skrev:
ToBe skrev:
softmuppen skrev:

12t ???? det här stämmer inte på riktigt ( ta inte illa upp) har frågat min lackerare o han har jobbat som det sen han var 16 år ( han e 55 år nu!) o han sa så här : så länge man väntar så bra resultat blir det ! men i vanliga fall brukar man polera efter 2 vekor o vaxa ny lackade fälgar efter en månad för säkerhet skull.
jag litar på va han säger ! han håller på me USA bilar så skulle inte tror att han e en nybörjare elr försöker spela expert osv

Suck visst vänta i två veckor med att polera bilen.. så får du se vilken kund som betalar för den
Kommer att bli Ganska så dyrt att ha bilen stående i två veckor i väntan på polering Kan Garantera dig att 90% av alla lackerare polerar dom ny lackade bilarna dagen efter om det behövs att polera....

lackerare
www.maniacracing.se

1 024 Inlägg
28 september 2009
dom mesta brukar säga runt 1 månad. men hör med din lackerare.

Eliminator
1 441 Inlägg
28 september 2009
Men herregud, det beror på vilket fabrikat av klarlack som används.

Min polerades inom 24H, vilket rekommenderades från tillverkaren av klarlacken.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

GARAGET V.D.
900 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
ToBe skrev:
MaRcUs_BMW skrev:
ToBe skrev:

Suck visst vänta i två veckor med att polera bilen.. så får du se vilken kund som betalar för den
Kommer att bli Ganska så dyrt att ha bilen stående i två veckor i väntan på polering Kan Garantera dig att 90% av alla lackerare polerar dom ny lackade bilarna dagen efter om det behövs att polera....

den som lackar bilen e min kusin ju! han tar inte extra kostnader om bilen står där smile

kika gärna på mina bilar

www.maniacracing.se
494 Inlägg
28 september 2009
MaRcUs_BMW skrev:
ToBe skrev:
MaRcUs_BMW skrev:

den som lackar bilen e min kusin ju! han tar inte extra kostnader om bilen står där smile

ha du din bil ståendets i två veckor...
jag polerade min ny lackade golf dagen efter och jag har då inte fått några "problem"
Med dagens moderna lackanläggningar så kan man polera en bil så fort den kommit ut från lackboxen om man vill det... kanske för 10 - 20 år sen så skulle det vara bra att vänta ett tag innan man polerade ny lackade bilar
Senast redigerat av ToBe (28 september 2009)

lackerare
www.maniacracing.se

Sök