3515
Sök

Frågor om hög-nivå samt högtalare i Saab 9-3 ss -03

16 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
Till att börja med, rattar en 9-3 ss Vector -03

Börjar bli dags att köpa nytt nu så jag behöver få en del svar smile

Funderar eventuellt på att köpa mig någon form utav baslåda.

Undrar jag om det är kablarna från AMP1 som går ut till dörrarna jag använder mig för att ta ut högnivå-signalen ifrån? För att sedan då dra vidare till ett externt slutsteg i bagaget.

Är det dessa färger som gäller från AMP1?
Vänster plus - Grön
Vänster minus - Grå/Vit
Höger plus - Blå
Höger minus - Grå/Vit

Kan jag även se om jag har AS1 eller AS2 utan att kolla vad jag har för högtalare i bilen? Såg att det tydligen sitter 6.5" högtalare i dörrarna på AS2, är det andra om man har AS1? eller inga alls? Dum fråga.. ja vet.. men jag passar på att fråga
Har navigator i bilen, alltså ICM3, den kanske inte finns tillsammans med AS1?
AS3 har jag inte då jag saknar 6x9" i hatthyllan.

För er som undrar så ska jag givetvis byta högtalare i övrigt också, men det tror jag att jag fixar själv smile

Någon som kan hjälpa mig med detta? smile

Tackar på förhand!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 september 2009
Hej Mats, grattis till ett bra val av bil! wink Färgerna på kablarna stämmer ja, på 03orna är det iaf så, bara att skala dom innan dom går ut i dörrarna och koppla in din omvandlare. SS1 har bara högtalare i instrumentbrädan och bak i hatthyllan, men eftersom att du har navigator så har du minst SS2, kanske även SS3. Men eftersom att du inte har några 6x9or i hatthyllan så är det SS2 i din. SS1 låter btw sämre än en klockradio så du hade märkt ifall du har det systemet. wink

Om du ska byta högtalare så rekommenderar jag ett par 3,5" koaxialer till instrumentbrädan, alternativt ett 3-vägs framsystem med 6,5" midbas, 3,5" mellanregister och sen en diskant. Men om du då ska byta högtalare i dörrarna så bör du även täta och dämpa (samt driva allt på steg) då det annars kommer att låta sämre än original.

Lycka till med ditt bygge! smile

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
Grymt! Tackar så mkt för svar! smile

Tänkte också passa på att ställa en till fråga, stämmer det att midibasen på 6,5" i dörrarna har 2ohm och resterande högtalare 4ohm?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 september 2009
Yes det stämmer bra det, fast det kan hända att 6x9orna (i SS3 systemet då) också ligger på 2Ohm. Men i ditt system så är det 4Ohm på allt utom dörrhögtalarna. Sen så storlekarna på högtalarna är 6,5" i dörrarna, 3,5" på sidorna på instrumentbrädan samt 4" bak i hatthyllan och centern, om du undrar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
Du ger mig bara bra svar, kan inte annat än att tacka! smile

En dum fråga, men sitter det något i bakdörrarna eller är det bara i hatthyllan bak? smile
Har inte kollat wink
Senast redigerat av matsuhlin (24 september 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 september 2009
Jag gör mitt bästa! wink På 9-3SS/SC fram till faceliften sitter det inget i bakdörrarna nej, så det är hatthyllan som gäller för dom där bak.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
Aah,  bra bra smile
Du har inte en aning om monteringsdjupet i panelen fram för sidohögtalarna och centern? wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 september 2009
Jodå lite aning har jag väl, vet iaf att jag inte fick plats med en JBL GTO427 som center, och en sån är ca 50mm djup, så där i kring är max. Ungefär lika på sidorna också om jag inte mins fel. Men centern tjänar du inget på att byta, om du inte har nån 4" över, då kan du använda den och ta bort diskanten på.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
Aah okej, då tror jag att jag hoppar att byta den. Ska åka iväg o handla lite på onsdag tänkte jag, så jag får se vad som händer smile

Du ska ha jättetack! smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 september 2009
Gör så du, bättre att lägga pengarna på resten av högtalarna istället. smile Min center är dock bytt (även fast jag säger att man inte ska byta...) men det är pga att dels så fick jag den av en kompis och dels så är hela mitt system omgjort så jag får ut blinkers och varningsljud genom centern.

Lycka till nu med bygget! smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (28 september 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Tjoho igen! smile

Inget inhandlat ännu, men jag kollade lite och tänkte förbereda och dra högnivå-signalen. Hur kommer jag enklast åt kablarna jag ska använda? vart ska ja ta dessa, direkt vid steget? är jue trångt som tusan ;P Hur har du gjort? smile

Du vet inte vart det finns några bilder så att man ser hur det ser ut? Har för mig att jag sett några men hittar det inte igen hmm
Senast redigerat av matsuhlin (30 september 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 september 2009
Enklaste stället att komma åt dom på är helt klart precis innan dom går ut i dörren. smile Bara att ta bort sockeln under dörren (den gråa plastbiten där) och sen biten framför den så ser du kabelstammen där innanför. Leta reda på rätt kablar där och koppla på en "strömtjuv" alternativt klipp-&-klistra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Okej,får gräva lite i kabelstammen då smile jag tar dom på var sin sida? smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 september 2009
Ja det är inte så mycket annat att göra, men högtalarkablarna är relativt lätta att hitta då dom ligger tvinnade med varandra. smile Japp du får ta från höger och vänster sida. Om man tar när dom kommer ut ur AMP1an så har du ju båda åtkomliga på en gång, men dom är bra mycket krångligare att komma åt där.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
Att ta de direkt från AMP1an såg inte allt för lätt ut, kanske om man plockar ur förarstolen, men de är lite överkurs tongue Får ta dem från var sida istället smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 oktober 2009
Exakt, det är lite överkurs att ta signalen där. smile Eller ja, gör man så som jag gjorde förut och löder in omvandlaren i AMP1 så är det inte så krångligt, men då krävs det att man kan löda och inte är rädd för att hålla på med "dyra" saker. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
Haha, ja så kan man också göra, har iofs hållt på en massa med elektronik så det borde jag fixa, men det är nog jobbigt att få ut AMP1an därifrån, så de hoppar jag tongue skulle jag också fiffla till det så har jag hört att steget ska kosta en slant wink

Sök