2396
Sök

Volvo 940 1995, vatten i motorn?

Kyltekniker
166 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#1
Tjenare, vatten har sen tidigare spårlöst försvunnits ur systemet, jag har inte hittat läckage, inget vitt i växellådan(automat med kylning), inget vitt på oljestickan i motorn eller något alls vitt på oljelocket.

Det började med att den gick ojämnt och tungt på tomgång, men bra om man gasar. Sedan gick tempen i toppen på bara några minuter efter varmkörd motor. Fyllde på vatten innan jag åkte och 15 minuter senare var allt vatten borta.

Öppnade huven och såg att det var vitt på oljelocket. Motorn gick jättetungt och ojämnt. Hände knappt något när jag gasade och det kom ett vitt moln bakom.

Så vad tror ni som har hänt? Jag tror på topplockspackningen.


Mvh Emil

11 Inlägg
1 oktober 2009
#2
Tjena.
Om du inte ser nån tydlig vattenläcka i form av pöl under bilen tycker jag också att det låter som topplockspackningen eftersom att det är vatten både i cylindrarna och i oljan.
Att den går dåligt borde då logiskt sett vara pga vatten i bränslet.

//Jonas


Kyltekniker
166 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#3
Berrabrus skrev:
Tjena.
Om du inte ser nån tydlig vattenläcka i form av pöl under bilen tycker jag också att det låter som topplockspackningen eftersom att det är vatten både i cylindrarna och i oljan.
Att den går dåligt borde då logiskt sett vara pga vatten i bränslet.

//Jonas

Ja, men kommer vattnet inte ner i sumpen också? Ser ju inget på oljestickan.

Toppen -> cylindrarna -> sumpen - eller?

Hur gör man för att få ut allt vatten? Måste man plocka ner motor? Ska sälja bilen så det måste fixas.
Senast redigerat av bemve (1 oktober 2009)

11 Inlägg
1 oktober 2009
#4
Kan ju vara lite eller inget vatten som läcker in i oljan och mkt som läcker in i cylindrarna.

För att få bort vattnet ur motorn så gör du ett oljebyte.
Men sålänge det inte är vit/gråaktig olja i motorn borde det vara lungt känns det som, men ta inga risker.

Jag har även hört nånstans att det kan vara lite vitt på oljelocket av andra anledningar, kommer dock ej ihåg av vilka.

//Jonas


Kyltekniker
166 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#5
Berrabrus skrev:
Kan ju vara lite eller inget vatten som läcker in i oljan och mkt som läcker in i cylindrarna.

För att få bort vattnet ur motorn så gör du ett oljebyte.
Men sålänge det inte är vit/gråaktig olja i motorn borde det vara lungt känns det som, men ta inga risker.

Jag har även hört nånstans att det kan vara lite vitt på oljelocket av andra anledningar, kommer dock ej ihåg av vilka.

//Jonas

Får pröva byta packningen och oljan.

1 785 Inlägg
1 oktober 2009
#6
bemve skrev:
Berrabrus skrev:
Tjena.
Om du inte ser nån tydlig vattenläcka i form av pöl under bilen tycker jag också att det låter som topplockspackningen eftersom att det är vatten både i cylindrarna och i oljan.
Att den går dåligt borde då logiskt sett vara pga vatten i bränslet.

//Jonas

Ja, men kommer vattnet inte ner i sumpen också? Ser ju inget på oljestickan.

Toppen -> cylindrarna -> sumpen - eller?

Hur gör man för att få ut allt vatten? Måste man plocka ner motor? Ska sälja bilen så det måste fixas.

Läckaget behöver inte vara så stort för att den mängden vatten ska leta sig ut i en cylinder och försvinna ut den vägen när motorn är i drift. Går motorn fortfarande på alla cylindrarna?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?


Sök