Hej igen alla Happy Stylers!
Förra gången lovade jag att uppdatera mer frekvent men tyvärr har jag inte haft tid eller ork till de då jag startat mitt projekt på Celican. nu har jag dock funnit en natt att göra guiden på .
Denna guiden kommer göra det möjligt att mycket användbart då större delen av bilens interiör kommer demonteras. Till exempel kommer instegsskydden tas bort, handskfacket åker ut även de, vilket gör det möjligt att göra snygga kabelsdragningar, byta belysning, montera shortshift och mycket annat skoj.
Del 4, Demontera främre delen av mittkonsolen
Verktyg som behövs:
Stjärnskruvmejsel
liten platt skruvmejsel
hylsa storlek 10
Först och främst måste du gå tillbaka till guide nummer 2 och göra de 3 första stegen i den, länk finns nedan.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=138810
När denna kåpa är borta kan du skruva bort skruven som är märkt på bild nummer 1.
Bild 1.
Nästa steg är att ta bort växelspaksknoppen. Knoppen sitter med en helt vanlig skruvfattning vilket gör att du kan skruva av den som en helt vanlig mutter men för ordningsskull har jag även slängt upp en bild på detta så att det inte ska vara några oklarheter.
Bild 2.
Nu är det dags att ta bort den plast som sitter under växelspaken och på min Celica fanns det ett litet användbart hål i högra hörnet. jag vet inte om alla har det så lite feedback hade vart bra! Gör helt enkelt så att du sticker ner den lilla skruvmejseln och bänd försiktigt upp plasten till du hör att ett klips släpper. jag skulle inte rekommendera att bända mer då det andra klipset kan gå sönder.
Bild 3.
Sedan tar du tag i plasten med handen och försöker dra plasten rakt upp för att få loss klispet som sitter på andra sidan.
Bild 4.
Denna plastbit är nu loss och kan avlägsnas. nästa steg är att lossa på de två skruvar som sitter i nederkant på "stereokonsolen". Innan du går till nästa steg behöver du även rensa konsolen på allt vad stereo heter, då det kommer försvåra arbete avsevärt.
Bild 5.
Ta sedan tag i nederkant på konsolen och dra ut långsamt. målet är att få ut klipsen som sitter på mitten av konsolen men det är lätt att böja sönder så här får det räcka med vilja och vaselin. när du fått ut dessa klips ta då tag i överkant för att få ut de sista tre klipsen. Konsolen sitter med totalt 5 klips och dess placering ser du på bild 7. En ungefärlig bild på hur jag gjorde ses på bild 6 och 7.
Bild 6.
Bild 7.
Det är nu dags att hoppa på handskfacket, och då menar jag inte bokstavligen. Detta sitter med två skruv på undersidan och 2 på ovansidan för att komma åt den nedre till höger av dessa skruvar kräver det att du tar bort dörrlisten.
Bild 8.
När du gjort detta kan duskruva loss de 2 skruvar du ser på bild 9 och 10.
Bild 9.
Bild 10.
Handskfacket sitter nu även fast i ovansidan vilket gör att du måste skruva bort även dessa två skruvar. se bild 11.
Bild 11.
Nu behöver du även ta bort instegskyddet på höger sida. detta sitter fast i framkan med en mutter storlek 10 som är fruktansvärt dåligt placerad. det går, men det är inget för dåliga ryggar. se bild 12.
Bild 12.
Sedan sitter själva plastbiten med 5 klips ner i plåten. jag är inte helt säker på dess placering med det är med största sannolikhet på de ställen är jag ritat på bild 13.
Bild 13.
När du ändå är där nere måste du koppla ur högtalaren so sitter till höger om handskfacket. denna vita kontakt hittar du bakom högtalaren. När jag skulle koppla ur denna kabel såg jag ett ganska stort spindel bo i bilen det hade ju helt klart kommit fel. se bild 14 för kontakten utseende och placering.
Bild 14.
Nu sitter det endast fast i klips och då har jag utvecklat en fruktansvärt onödig metod för att få ut handskfacket på ett lätt och underhållande sätt (själv satte jag tillbaka handskfacket för att kunna upprepa dessa 2 steg )
Börja med att tag tag i under handskfacket och dra mot dig till du får de avstånden som syns på bild 15. öppna sedan luckan och slå lätt på den öppna luckan, se bild 16. Detta resulterar i att luckan lossnar och hamnar i knät på dig
Bild 15.
Bild 16.
Sedan är det dags att ta bort en skruv på varsin sida om mittkonsolen som sitter under en litet skydd som du kan bända bort med en tejpad liten skruvmejsel. Jag har endast bil på den högra skruven men den andra sitter på samma ställe fast på andra sidan. se bild 17 för skruvens placering.
Bild 17.
Sedan finns det även en skruv på den högra sidan där handskfacket tidigare satt. även denna skruv måste du ta bort för att få bort mittkonsolen. se bild 18 för skruvens position.
Bild 18.
Det är sedan dags att ta bort de 4 skruvar som sitter bakom stereopanelen när dessa skruvar är borta kan du dra de två metallsidorna du ser på bilden även de tas bort.
Bild 19.
Nu sitter mittkonsolen endast med 2 klips i överkant men du kan bara dra mittkonsolen rakt ut och den ska lossna utan större problem, och vips så har du lossat mittkonsollins främre del.
Nästa gång!
Del 5 av Erik_Falk's 5th gen Celica guider! är:
"Lossa dörrpanelen"
HAPPY STYLING!
Förra gången lovade jag att uppdatera mer frekvent men tyvärr har jag inte haft tid eller ork till de då jag startat mitt projekt på Celican. nu har jag dock funnit en natt att göra guiden på .
Denna guiden kommer göra det möjligt att mycket användbart då större delen av bilens interiör kommer demonteras. Till exempel kommer instegsskydden tas bort, handskfacket åker ut även de, vilket gör det möjligt att göra snygga kabelsdragningar, byta belysning, montera shortshift och mycket annat skoj.
Del 4, Demontera främre delen av mittkonsolen
Verktyg som behövs:
Stjärnskruvmejsel
liten platt skruvmejsel
hylsa storlek 10
Först och främst måste du gå tillbaka till guide nummer 2 och göra de 3 första stegen i den, länk finns nedan.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=138810
När denna kåpa är borta kan du skruva bort skruven som är märkt på bild nummer 1.
Bild 1.
Nästa steg är att ta bort växelspaksknoppen. Knoppen sitter med en helt vanlig skruvfattning vilket gör att du kan skruva av den som en helt vanlig mutter men för ordningsskull har jag även slängt upp en bild på detta så att det inte ska vara några oklarheter.
Bild 2.
Nu är det dags att ta bort den plast som sitter under växelspaken och på min Celica fanns det ett litet användbart hål i högra hörnet. jag vet inte om alla har det så lite feedback hade vart bra! Gör helt enkelt så att du sticker ner den lilla skruvmejseln och bänd försiktigt upp plasten till du hör att ett klips släpper. jag skulle inte rekommendera att bända mer då det andra klipset kan gå sönder.
Bild 3.
Sedan tar du tag i plasten med handen och försöker dra plasten rakt upp för att få loss klispet som sitter på andra sidan.
Bild 4.
Denna plastbit är nu loss och kan avlägsnas. nästa steg är att lossa på de två skruvar som sitter i nederkant på "stereokonsolen". Innan du går till nästa steg behöver du även rensa konsolen på allt vad stereo heter, då det kommer försvåra arbete avsevärt.
Bild 5.
Ta sedan tag i nederkant på konsolen och dra ut långsamt. målet är att få ut klipsen som sitter på mitten av konsolen men det är lätt att böja sönder så här får det räcka med vilja och vaselin. när du fått ut dessa klips ta då tag i överkant för att få ut de sista tre klipsen. Konsolen sitter med totalt 5 klips och dess placering ser du på bild 7. En ungefärlig bild på hur jag gjorde ses på bild 6 och 7.
Bild 6.
Bild 7.
Det är nu dags att hoppa på handskfacket, och då menar jag inte bokstavligen. Detta sitter med två skruv på undersidan och 2 på ovansidan för att komma åt den nedre till höger av dessa skruvar kräver det att du tar bort dörrlisten.
Bild 8.
När du gjort detta kan duskruva loss de 2 skruvar du ser på bild 9 och 10.
Bild 9.
Bild 10.
Handskfacket sitter nu även fast i ovansidan vilket gör att du måste skruva bort även dessa två skruvar. se bild 11.
Bild 11.
Nu behöver du även ta bort instegskyddet på höger sida. detta sitter fast i framkan med en mutter storlek 10 som är fruktansvärt dåligt placerad. det går, men det är inget för dåliga ryggar. se bild 12.
Bild 12.
Sedan sitter själva plastbiten med 5 klips ner i plåten. jag är inte helt säker på dess placering med det är med största sannolikhet på de ställen är jag ritat på bild 13.
Bild 13.
När du ändå är där nere måste du koppla ur högtalaren so sitter till höger om handskfacket. denna vita kontakt hittar du bakom högtalaren. När jag skulle koppla ur denna kabel såg jag ett ganska stort spindel bo i bilen det hade ju helt klart kommit fel. se bild 14 för kontakten utseende och placering.
Bild 14.
Nu sitter det endast fast i klips och då har jag utvecklat en fruktansvärt onödig metod för att få ut handskfacket på ett lätt och underhållande sätt (själv satte jag tillbaka handskfacket för att kunna upprepa dessa 2 steg )
Börja med att tag tag i under handskfacket och dra mot dig till du får de avstånden som syns på bild 15. öppna sedan luckan och slå lätt på den öppna luckan, se bild 16. Detta resulterar i att luckan lossnar och hamnar i knät på dig
Bild 15.
Bild 16.
Sedan är det dags att ta bort en skruv på varsin sida om mittkonsolen som sitter under en litet skydd som du kan bända bort med en tejpad liten skruvmejsel. Jag har endast bil på den högra skruven men den andra sitter på samma ställe fast på andra sidan. se bild 17 för skruvens placering.
Bild 17.
Sedan finns det även en skruv på den högra sidan där handskfacket tidigare satt. även denna skruv måste du ta bort för att få bort mittkonsolen. se bild 18 för skruvens position.
Bild 18.
Det är sedan dags att ta bort de 4 skruvar som sitter bakom stereopanelen när dessa skruvar är borta kan du dra de två metallsidorna du ser på bilden även de tas bort.
Bild 19.
Nu sitter mittkonsolen endast med 2 klips i överkant men du kan bara dra mittkonsolen rakt ut och den ska lossna utan större problem, och vips så har du lossat mittkonsollins främre del.
Nästa gång!
Del 5 av Erik_Falk's 5th gen Celica guider! är:
"Lossa dörrpanelen"
HAPPY STYLING!
Senast redigerat av Erik_Falk (30 juli 2009)
projekt 2012/2013: Hjulupphängen på Supran
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3048851
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3048851
0
0
0
0