3961
Sök

Oljetryck till turbo bmw (lilla m20) Vart??

39 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#1
jag undrar vart man tar ut oljetryck på den lilla bmw 6:an m20??tongue

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 september 2009
#2
exempelvis oljetrycksgivaren, sandwichadapter etc...

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

86 Inlägg
28 september 2009
#3
Som tidigare sagt: Oljetrycksgivaren..
Den sitter igenom(!) motorfästet på höger sida av motorn.
Funkade ypperligt för mig att bara sätta ett t-kors där smile

39 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#4
men du ha ju en annan sexa i din, är de samma på min??

86 Inlägg
1 oktober 2009
#5
m20 har sin oljetrycksgivare genom höger motorfäste.
m30 (som sitter i 530 och 535) har sin oljetrycksgivare längst bak på toppen, mot torpeden.
Jag har m30, men sen hur du har lyckats klura ut det när jag inte har någon bil på garaget undrar jag över tongue
Eller du menar kanske NITROUS 530i?

Men eftersom du säger att du har en m20 så ska du alltså krypa in under bilen för att hitta den smile
Var försiktig bara så att du inte tappar ner den i motorfästet då det är ihåligt tongue

Edit:
Här är förövrigt en bild på min gamla 525a som det monterades turbo på under en helg:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=498957
Oljetrycksgivaren och t-röret syns i bakgrunden.
Senast redigerat av paran0id (1 oktober 2009)

1 482 Inlägg
1 oktober 2009
#6
Nä.. oljetrycksgivaren sitter under, inte igenom.

Jag har satt min vid oljefiltret. Visst trycket där är lite lägre än det bör vara men det kan man ju ha med i baktanken.

Men det funkar ypperligt att sätta den under med. På högra sidan längst ner på blocket i framkant. Går bara 1 kontakt dit så du kan inte missa den.

BLT Service
Theracords Music Label

86 Inlägg
1 oktober 2009
#7
På e34 525 -89 så sitter den igenom, vare sig du tror det eller ej tongue om det sen är skillnader på motorfäste mellan e30 och e34 kan jag inte svara på, men jag fick iaf hårdlöda en förlängning på mitt t-rör just p.g.a att den satt monterad (ännu en gång) _igenom_ motorfästet tongue

Hur som helst så sitter den som sagt på höger sida motorn, och bilden jag länkade till, oavsett kvalitet, visar på ett ungefär var den finns smile

Kan dock hålla med om att den är lätthittad, en kabel som finns där, som dessutom är enkel-polig smile

1 482 Inlägg
1 oktober 2009
#8
Givaren sitter ju längst ner under. Det som går igenom ditt fäste har jag aldrig sett förrut.

Jag har m20b25 från en 525a i min e30 och det ser inte ut sådär wink

BLT Service
Theracords Music Label

86 Inlägg
2 oktober 2009
#9
Aja, hur som helst så satt den där på MIN 525a tongue
Bilen är numera såld så har ingen möjlighet att titta på något annat än bilder.

När jag demonterade turbo och dess tillhörigheter så lyckades jag tappa oljetrycksgivaren in i motorfästet,
vilket resulterade i några panikartade minuter innan jag kom på att jag hade en extra liggandes.

Hade det inte varit för detta som inpräntats friskt i minnet så hade jag aldrig kommit ihåg det tongue


Sök