2476
Sök

Saab 9-3 främre högtalare, kabeldragning?

5 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Har en 9-3 -00 som har AS2 i sig, och jag tänkte försöka mig på att byta ut 3,5" som sitter i instrumentpanelen till ett kit med 6,5" bas/mellan nere i dörrarna och 1" diskanter uppe i instrumentpanel. Är det någon som gjort detta, och har tips på vad man bör tänka på? Är kablarna fördragna, och måste man koppla om dom på något sätt? Misstänker att kablarna nere till dörrarna är förberedda för att man skall sätta AS3, och då har man väl en separat förstärkare till det?

Tänkte än så länge behålla originalstereon, men framöver är det väl inte helt omöjligt att den byts ut till någon annat...


32 Inlägg
5 september 2009
#2
Jag har AS3 på min från början och har bytt ut det mot två kit med delningsfilter, 6.5" bas/mellanregister och 1" diskant. Men jag har ett eftermarknadsslutsteg till det. Ja på AS3 sitter det ett separat slutsteg nere vid fötterna på passagerarsidan.
Vet inte om det är fördragna kablar till dörrarna på AS2.
Men annars så kopplar du väll in delningsfiltret på strömmen som går upp till dom 3.5" i instrumentbrädan. Och väljer ett lämpligt ställe att placera delningsfiltret på. Sedan har jag själv bara dragit ut kablarna som kommer från mitt eftermarknadssteg där gångjärnet går. Inte det snyggaste men enkelt och funktionellt.

Hoppas det kommer till någon hjälp.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 september 2009
#3
Varför inte ett 3-vägs kit med 6,5" midbas, 3,5" mellanregister och diskant? Eller 6,5" midbasar och 3,5" koaxialer? smile Låter garanterat mycket bättre än med middar i dörrarna och diskanten på brädan!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

301 Inlägg
6 oktober 2009
#4
Någon som vet om det går att få i 4"-element i IP utan allt för stora modifieringar? Är ganska mycket lättare att få tag på än 3,5".

301 Inlägg
6 oktober 2009
#5
Hassinen skrev:
Ja på AS3 sitter det ett separat slutsteg nere vid fötterna på passagerarsidan.
Hur vet jag om jag har AS3? Hittar inget slutsteg där någonstans, sitter det fullt synligt?

Har 3,5" i IP och 6x9" bak. Galler i dörrsidorna, men inga högtalare (ska monteras).

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 oktober 2009
#6
3,5" finns det gott om och dom som jag har hört låter dessutom helt okej. Finns från bland annat JBL, Kicker, Hertz, Rockford, JL osv. 4" ska gå att få ner enligt vad jag hört men då får du fram med slipen.

Förstärkaren i AS3 systemet sitter bakom paneler på passagerarsidan, alltså inte synligt utan att plocka bort saker. wink Men om du inte har några dörrhögtalare så har du inte AS3 (om ni inte föregående ägare har plockat ur högtalarna då...)
Senast redigerat av ChriZtoffer (6 oktober 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

301 Inlägg
6 oktober 2009
#7
ChriZtoffer skrev:
3,5" finns det gott om och dom som jag har hört låter dessutom helt okej. Finns från bland annat JBL, Kicker, Hertz, Rockford, JL osv. 4" ska gå att få ner enligt vad jag hört men då får du fram med slipen.

Förstärkaren i AS3 systemet sitter bakom paneler på passagerarsidan, alltså inte synligt utan att plocka bort saker. wink Men om du inte har några dörrhögtalare så har du inte AS3 (om ni inte föregående ägare har plockat ur högtalarna då...)
Ok! Vet du om det är kablar fördragna dit steget egentligen skulle suttit?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 oktober 2009
#8
Det ska finnas kablage dit ja, så det är bara att fixa ett passande steg och sätta dit. Enda som verkar kunna fattas är kablar till högtalarna i dörrarna, olika på olika bilar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

301 Inlägg
6 oktober 2009
#9
ChriZtoffer skrev:
Det ska finnas kablage dit ja, så det är bara att fixa ett passande steg och sätta dit. Enda som verkar kunna fattas är kablar till högtalarna i dörrarna, olika på olika bilar.
Ok, vad jag hört brukar det oftast finnas väl?

Om jag nu skaffar 3,5/4" till IP och även slutsteg, någon som har förslag på hur det ska kopplas då?

Jag tycker det låter vettigt att driva 3,5/4"-elementen med HU:n, och 6,5" och 6x9" med steget.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 oktober 2009
#10
Svårt att säga vad som är vanligast, har läst om många som har kablage framdraget men även många som saknar. du får helt enkelt undersöka själv i din bil. smile

Ska du köpa ett annat riktigt steg eller ett original? Om du ska ha annat än original så funkar inte det framdragna kablaget på sidan, och du kommer även få problem med att hitta ett steg som passar. Om du däremot köper ett originalsteg så är det bara att koppla in och köra, då kommer det att driva dörrhögtalarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

301 Inlägg
7 oktober 2009
#11
ChriZtoffer skrev:
Svårt att säga vad som är vanligast, har läst om många som har kablage framdraget men även många som saknar. du får helt enkelt undersöka själv i din bil. smile

Ska du köpa ett annat riktigt steg eller ett original? Om du ska ha annat än original så funkar inte det framdragna kablaget på sidan, och du kommer även få problem med att hitta ett steg som passar. Om du däremot köper ett originalsteg så är det bara att koppla in och köra, då kommer det att driva dörrhögtalarna.
Jag hade tänkt köpa ett icke original, för jag antar att original inte är så mycket att hurra för?

Varför funkar inte org.kablaget? Är kablarna lågnivå och anslutna till den nya HU:n så borde det väl funka?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 oktober 2009
#12
Okej, nej original ger inte ut så jättemycket effekt. Org. signalkablar är inte vanlig lågnivå och strömkablaget räcker inte till så värst stora steg. Sen så blir det som sagt svårt att hitta ett eftermarknadssteg som får plats på den lilla originalplatsen. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök