2788
Sök

[Volvo 745 - 1988 motorbyte till Volvo 945 turbo 1996]

234 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#1
tja

tänkte slänga i en volvo 945 1996 turbo motor i min 745 gl 1988 ..

passar allt rakt på?
har komplett motor, samt styrboxar och elsystem..

eller måste jag byta tryckplatta, och svänghjul för att de ska passa?
båda är manuell, jag har m46 låda, 5 vxl manuell låda..

Tack för svar.
Senast redigerat av Teddio (1 september 2009)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
1 september 2009
#2
Motor och låda passar rakt av med fästen. (dock byta v-lådsbalk om du kör med m90 lådan)
Ska du köra med M90 så lär du ju ha allt som krävs.
Ska du inte köra med M90 som sitter på 940 motorn måste du ju ha gamla svänghjulet och koppling.
Har du en 88b (dvs. LH 2.4) ska det passa mer eller mindre rakt av med elen.

Jonas

234 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#3
Volvo_Mannen skrev:
Motor och låda passar rakt av med fästen. (dock byta v-lådsbalk om du kör med m90 lådan)
Ska du köra med M90 så lär du ju ha allt som krävs.
Ska du inte köra med M90 som sitter på 940 motorn måste du ju ha gamla svänghjulet och koppling.
Har du en 88b (dvs. LH 2.4) ska det passa mer eller mindre rakt av med elen.

Jag har en Volvo 745 GL - 1988 .. vet inte va det är för motor

de står B230FS på den..

Jag ska köra med min gamla m46 låda.
kommer de bli problem i besiktning med denna motor?
är de något mer jag måste ändra??

jag funderar ändå på o ta lameller, tryckplatta och svänghjul från min gl motor som jag har i nu.
om de behövs???


Volvoskadad
6 017 Inlägg
1 september 2009
#4
Besiktning är inga problem, bara att göra en reg bes. Inga ytterligare modifikationer krävs.

Angående tryckplatta lamell och svänghjul så passar det från gamla motorn. Dock så skulle jag inte sätta i beg originalkoppling, för vips börjar du trimma lite och då börjar skiten slira.

Men kolla om du har en liten svart box vid vänster fjädertorn i motorrumet. Har du det har du LH 2.4. Dvs samma sprut som på 940. Och glöm inte att montera spridarmotstånd, då turbon har lågohm spridare och sugmotorn högohm spridare. Kör man lågohm direkt mot styrboxen utan motstånd bränner man styrboxen.

Jonas

234 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#5
Volvo_Mannen skrev:
Besiktning är inga problem, bara att göra en reg bes. Inga ytterligare modifikationer krävs.

Angående tryckplatta lamell och svänghjul så passar det från gamla motorn. Dock så skulle jag inte sätta i beg originalkoppling, för vips börjar du trimma lite och då börjar skiten slira.

Men kolla om du har en liten svart box vid vänster fjädertorn i motorrumet. Har du det har du LH 2.4. Dvs samma sprut som på 940. Och glöm inte att montera spridarmotstånd, då turbon har lågohm spridare och sugmotorn högohm spridare. Kör man lågohm direkt mot styrboxen utan motstånd bränner man styrboxen.

Det borde finnas med.
Jag får komplett motor, samt styrboxar och allt..
måste kabelhärvan bytas?
Om jag inte har en svart box vid vänster fjädertorn, så behöver jag inga spridarmotstånd?
och vad är spridarmotstånd och vart får jag tag i det?
Senast redigerat av Teddio (2 september 2009)


234 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
#6
Teddio skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Besiktning är inga problem, bara att göra en reg bes. Inga ytterligare modifikationer krävs.

Angående tryckplatta lamell och svänghjul så passar det från gamla motorn. Dock så skulle jag inte sätta i beg originalkoppling, för vips börjar du trimma lite och då börjar skiten slira.

Men kolla om du har en liten svart box vid vänster fjädertorn i motorrumet. Har du det har du LH 2.4. Dvs samma sprut som på 940. Och glöm inte att montera spridarmotstånd, då turbon har lågohm spridare och sugmotorn högohm spridare. Kör man lågohm direkt mot styrboxen utan motstånd bränner man styrboxen.

Det borde finnas med.
Jag får komplett motor, samt styrboxar och allt..
måste kabelhärvan bytas?
Om jag inte har en svart box vid vänster fjädertorn, så behöver jag inga spridarmotstånd?
och vad är spridarmotstånd och vart får jag tag i det?

?


10 287 Inlägg
2 september 2009
#7
Se forumets regler.
Att lyfta egna trådar med meningslösa inlägg är inte ok.

Göran
Moderator

Teddio skrev:
?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
2 september 2009
#8
Sitter orginal på tex alla 940 med turbo. Ovanför batteriet. Ser ut som fyra vita cigaretter i ett metallhölje.

Och har du turbons spridare så är dom lågohmiga och behöver dessa motstånd.

/Göran

Teddio skrev:
och vad är spridarmotstånd och vart får jag tag i det?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
2 september 2009
#9
Egentligen så är växellådan en del i avgascertifieringen så denna skall egentligen stämma med donatorbilens.
Nu är det inte alls säker att alla SBP gubbar vet detta eller bryr sig.

/Göran

Teddio skrev:
Jag ska köra med min gamla m46 låda.
kommer de bli problem i besiktning med denna motor?
är de något mer jag måste ändra??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

234 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
#10
Sharky skrev:
Egentligen så är växellådan en del i avgascertifieringen så denna skall egentligen stämma med donatorbilens.
Nu är det inte alls säker att alla SBP gubbar vet detta eller bryr sig.

/Göran

Teddio skrev:
Jag ska köra med min gamla m46 låda.
kommer de bli problem i besiktning med denna motor?
är de något mer jag måste ändra??


så den kommer antagligen gå rakt igenom?
mvh ted


Volvoskadad
6 017 Inlägg
2 september 2009
#11
Teddio skrev:
Om jag inte har en svart box vid vänster fjädertorn, så behöver jag inga spridarmotstånd?

Nej det som är då är att man har LH 2.2 om man inte har den boxen, då skiljer sig sprutet lite.

Jonas

10 287 Inlägg
2 september 2009
#12
Det vågar jag inte gissa på.
Men personligen skulle jag nog åka in med M46:an och låtsas som det regnar.

/Göran

Teddio skrev:
så den kommer antagligen gå rakt igenom?
mvh ted

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

234 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#13
Sharky skrev:
Det vågar jag inte gissa på.
Men personligen skulle jag nog åka in med M46:an och låtsas som det regnar.

/Göran

Teddio skrev:
så den kommer antagligen gå rakt igenom?
mvh ted


Vad tror du om elstammen då?
Är det samma bara man bytar boxar?


10 287 Inlägg
3 september 2009
#14
Här är problemet:

B230F (87-88 ) 113 hk/ Nm (LH 2,2)
B230F (88-93) 116 hk/183 Nm (LH 2,4)

Dvs 1988 fanns både med LH2.2 (88a) och LH2.4 (88b). Om din har LH2.4 , dvs är en 88b, så är det inga problem men om du har en 88a med LH2.2 så måste du endera leva med 2.2 turboboxarna och väldigt begränsad tillgång till chip eller konvertera elen om du vill ha LH2.4.

Annars är stammen i princip samma mellan sugis och turbo förutom att LMM sitter på andra sidan och att förkopplinsmotstånd till spridarna behövs till LH2.4 med turbo.

/Göran


Teddio skrev:
Vad tror du om elstammen då?
Är det samma bara man bytar boxar?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

234 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#15
Okej, för jag köpte motor och fick el från kupé ut till motorn, 2 stora härvor, och jag har elsystem 2.4
då borde det passa på?
mvh Ted


Volvoskadad
6 017 Inlägg
8 oktober 2009
#16
Audi-apan skrev:
Jag kapar tråden lite då det är inne på samma område. Om man vill smälla i ett par T5 spridare som är högohmiga i en 940 Ltt med LH2.4 så behöver man bara ta bort motstånden som sitter till originalspridarna och sätta i dom nya spridarna?

Tabort och de 5 sladdar som är kvar ska kopplas samman.

Jonas


Sök