3475
Sök

Saab 9000 -96 2,0t och e85.

Frågvis
70 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
Säg att jag tankar ren E85 i nämnda bil, vad är det som säger "nej" i motorn? Är motorras ett faktum och går det att göra något i "bondväg" för att komma billigt undan?

69 Inlägg
30 augusti 2009
50-50 Funkar ju (vet dock inte hur bra det är för motorn) men ren etanol har jag inte en aning om. Med tanke på att det är högre oktan i etanol så låter det ju inte jätte bra.

Frågvis
70 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
PeLa skrev:
Säg att jag tankar ren E85 i nämnda bil, vad är det som säger "nej" i motorn? Är motorras ett faktum och går det att göra något i "bondväg" för att komma billigt undan?

Ingen annan som kan svaret?

Frågvis
70 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
PeLa skrev:
PeLa skrev:

Ingen annan som kan svaret?

Jag måste bara får säga att jag är förvånad att någon i detta forum inte kan svara på frågan alltså... wink
Det enda ALLA här verkar kunna svara på fast man inte ens frågat är att det ska bara vara ett visst märke av tändstift till dessa motorer... vilket inte alls är sant öht...

Är det som så att man läser vad andra skriver och sedan, eftersom man inte KAN nått annat om motorer upprepar varandra??? tongue

Quicksand´s got no sense of humor
48 Inlägg
6 september 2009
Skulle inte rekomendera att köra på ren e85 utan rätt prog.
Då e85 kräver mer bränsle en om du kör på bensin.
Vad gällande tändstift så visst kan du köra på andra än NGK men du måste ha R stift. Men vill du ha minst problem så rekomenderar jag att köra på NGK BCPR7 ES-11 Hårdare behöver du inte ha på en orginal motor.
Vad gällande om något kommer att rasa så säger jag nej om du har rätt prog, har du fel prog kommer den att gå för torrt och då kommer det att rasa så småning om.

Mvh Åke

Mvh Åke Jahnson
Jahnson Tuning
435 hk och 600 nm som används flitigt i bruksbilen. :)
Quicksand´s got no sense of humor.

164 Inlägg
6 september 2009
Om du ska kunna köra en saab 9000 på E85 så måste du mappa den för det o minst 600cc spridare o en annan bränslepump är att föredra....

Frågvis
70 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
wange_82 skrev:
Om du ska kunna köra en Saab 9000 på E85 så måste du mappa den för det o minst 600cc spridare o en annan bränslepump är att föredra....

Tack för era svar.

Har röda spridare nu, tänkte om jag matar konstant spänning till den 5:e spridaren, kallstartsspridaren alltså, och om det nu finns en sådan, räcker inte det?
Om denna spridare inte finns, kan jag inte bara trycka dit en på insuget i "bondväg" sas?
Bytt pump på bilen, den jag tryckt dit är av kraftigare modell sas det när jag köpte den.

1 019 Inlägg
9 september 2009
PeLa skrev:
Har röda spridare nu, tänkte om jag matar konstant spänning till den 5:e spridaren, kallstartsspridaren alltså, och om det nu finns en sådan, räcker inte det?
Om denna spridare inte finns, kan jag inte bara trycka dit en på insuget i "bondväg" sas?
Bytt pump på bilen, den jag tryckt dit är av kraftigare modell sas det när jag köpte den.

Du har ingen kallstartsspridare och även om du hade haft det och gjort som du beskriver så hade det inte räckt. Du har ju fortfarande noll koll på hur mycket soppa motorn får. Det räcker inte med att montera ett gäng spridare, ösa in soppa och hoppas på det bästa.

Frågvis
70 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
Satte en extra spridare vid gummit till insuget, den startar vid 2.500rpm och går då kontinuerligt.
Fungerar kanon förutom att bilen är slöare med E85 men jag tankar ju 120 :- mindre per full tank nu så det kvittar.
Kört ca 500 mil sedan "bondmoddningen", bilen går hur bra som helst och motorn går vida tystare. Ingen större skillnad på bränsleförbrukning vid normal körning, ca 20% mer vid hårt körning. Med "hård körning" menar jag allt över 2500rpm, ca 110 km/h och uppåt. Vid just hård körning så märker jag inte av att bilen är slö som jag nämnt ovan, den extra spridaren kompenserar nog etanolens nackdel här.

I am so happy, over and out! big_smile

Sök