3476
Sök

Felaktiga avgasvärden, Kadett gsi 16v -89

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#1
Då har man varit hos bilprovningen igen, denna gången med katalysator (ny) monterad. Men fortfarande helt fel avgasvärden. Nån som har en idé på vad jag kan kika på? Motorlampan lyser inte, men den missar lite när den står på tomgång.

Värdena:
co          0,1 (0,5)
co2500   0,5 (0.3)
hc          168 (100)
lambda   1.04 (0.97-1.03)
Senast redigerat av henke_99 (20 juli 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 043 Inlägg
20 juli 2009
#2
Vaccumläcka vid insug? Kolla med startgas runt insugningsröret om motorn ändrar gång har du en läcka.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
#3
Insugningeröret med tillhörande gummin, mellan luftfilter o insug är helt. för väl försöka komma åt resten oxå på nåt sätt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

31 Inlägg
22 juli 2009
#4
Tanka i lite Etanol innan besiktning Sen är det löst


Blyfot
829 Inlägg
22 juli 2009
#5
Etanol sänker inte hcen något nämnvärt. Och gör mer skada än nytta. Enklaste är ju att åka förbi en opel verkstad o be dom hänga på din lilla box. Gjorde så på en polares gsi för några år sen visade sig vara lambdan.

"bara en mor kan älska en sån son"

Offroad Racing
3 122 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
#6
Får väl åka ner till opel o se vad dom ska ha för o kolla på den, Men går det verkligen på en sån gammal?

Funderar på om lambdasonden är hel, är ju inte helt ovanligt att dom ger upp. men det känns lite dyrt o chansa på en ny utan o veta...

Ska börja med att rengöra luftfiltret och byta olja (ändå snart dags för båda delarna). Får väl se om man hittar nåt fel...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#7
Har nu gjort en massa saker:
Ny motorolja
Tätat avgassystem
Kollat upp lambdasond
Letat efter insugningsläckor
Hällt i k-sprit (1 liter på 15 liter bensin)
Kompressionen är bra
Fina tändstift
Fördelaren ser bra ut inuti
Ny kat (som jag skrev i första inlägget, visserligen från biltema men den borde ju funka ett tag...)

Har gjort en ny mätning efter detta, hc på tomgång blir för hög (160-180) och co 2500 blir för hög (0,5-0,6) co på tomgång blir godkänt och lambdan ligger nu bra på 0.98. Vid besiktningen förra året var alla värden jättebra, alltså har nåt hänt/förändrats under året. Frågan är vad? Jag har kört fast... Hjälp mig någon...

Edit: bilen går fortfarande lite ojämt och missar ibland när den står på tomgång, utan att vi har kunnat hitta nåt fel.
Senast redigerat av henke_99 (27 juli 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Blyfot
829 Inlägg
27 juli 2009
#8
henke_99 skrev:
Får väl åka ner till opel o se vad dom ska ha för o kolla på den, Men går det verkligen på en sån gammal?

Funderar på om lambdasonden är hel, är ju inte helt ovanligt att dom ger upp. men det känns lite dyrt o chansa på en ny utan o veta...

Ska börja med att rengöra luftfiltret och byta olja (ändå snart dags för båda delarna). Får väl se om man hittar nåt fel...

Kadetten har ett ganska bra fel kods system

"bara en mor kan älska en sån son"

Offroad Racing
3 122 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#9
Funderade på en sak, katalysatorn borde väl sänkt värdena lite i alla fall? (se tidigare inlägg för siffror) Hade nämligen i princip identiska värden både med och utan kat...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#10
Ingen som har nåt vettigt att säga om detta?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
4 augusti 2009
#11
Vad för katalysator var det du satte på?

MVH. Alex

290 Inlägg
4 augusti 2009
#12
har du grövre system efter kat?
är det en org kat eller race?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#13
2.5" sportsystem (besiktigat med innan)

"originaltyp" från biltema med 2" anslutningar (samma dim. som original)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

290 Inlägg
5 augusti 2009
#14
ok, för ibland får man sätta en strypning för att katen ska tända men e det samma som innan så ska det ju va ok.
slitna ventilstyrningar kan ge samma resultat.

876 Inlägg
5 augusti 2009
#15
ställ ner tändningen jätte mycket precis så att det går att åka så löser det sig bara o ställa upp etfer bes;)


220 Inlägg
5 augusti 2009
#16
Är bilen chippad? Andra kammar? XE motorn är dessutom väldigt känslig för dåliga tändkablar. Kolla över hur rotor och fördelarlock ser ut med.


Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
#17
Ingenting på bilen är modifierat sedan besiktningen förra året då värdena var perfekta, bara en ny kat. Men den är enligt uppgift chippad. Rotor och fördelarlock ser bra ut. Hmm man kanske skulle chansa på o byta tändkablar då.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Got N/A?
358 Inlägg
5 augusti 2009
#18
Åk på skroten och hämta en "ny" lambdasond, lär inte kosta med än 200:- där (kostar 400:- på biltema). Är det den som spökar så är det väl investerade pengar.


entusiast.
45 Inlägg
11 oktober 2009
#19
alla kadett motorer är ju samma sak, förutom GSI som har calibra motorn, men det är samma problem pga motorerna är tillverkad i en gammal SKETEN SAAB fabrik i Finland, så att finns väl inte så mycket att säga om det.. Dock hade jag på min calibra efter felsökning på opel verkstad "för låg spänning i fördelaren" så dem sa att jag skulle byta fördelaren och sportfiltret. Sålde fanskapet. Jo att hade exakt samma problem som dig då. kat eller icke kat den spyr endå för höga värden om den får det problemet.


Sök