2529
Sök

Skenande laddtryck eller missvisande laddtrycksmätare

19 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej monterade idag en extra laddtrycksmätare. Efter lite körning blev jag förvånad över hur högt laddtrycket var. Låg på ca 1,6 bar 4-ans växel 160km/h. Bilen(940 fulltryckare) är så vitt jag vet original förutom 3-tums från turbon.

När jag monterade den nya mätaren satte jag t-korset på slangen till orginal-tryckmätaren. Den slangen var redan skarvad under instrumentbrädan så jag ryckte bara isär slangarna, tog ur skarven och satte dit t-korset med slangen till extramätaren. Är det rätt? Kan till lägga att den originalmätaren går i bott vid hård körning.

Frågan är alltså: Har jag monterat mätaren fel eller är det dags att börja leta luftläckor?

Tack på förhand!


1 002 Inlägg
11 oktober 2009
#2
Låg den stabilt på 1.6?

...

AT Däck
501 Inlägg
11 oktober 2009
#3
kör du utan katt

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se

19 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#4
Jag är inte så hemma på turbo(än) och jag har fått för mej att turbon ska upp i tryck på en gång.(tar kanske lite tid med spool up osv.)men på min bil tycker jag trycket fortsätter klättra uppåt hela tiden

Kör med 300 cells racingkat.
Senast redigerat av Riich (11 oktober 2009)


AT Däck
501 Inlägg
11 oktober 2009
#5
ok prova med att sätta dit orginal katt laddet kan sänkas då mitt ladd  har med skenat på min s14 pga av det tror jag iaf ..... har du pillat med wastegaten kanske ?

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se

19 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#6
Okej, inte tänkt på att katten skulle ha sån betydelse för laddet.

Wastegaten är orörd


1 002 Inlägg
11 oktober 2009
#7
Och inget "pystrim"?

...

Jävel
2 018 Inlägg
11 oktober 2009
#8
min orginal fulltryckare laddar mellan 0.6 o 0.7, så jag tycker att ditt låter ganska högt.. Jag kör oxå med dubbla mätare och orginalen är aldrig nära botten.

You got to risk it, to get the biscuit :)

AT Däck
501 Inlägg
11 oktober 2009
#9
jo jag vet flera bilar som laddet har skenat på när dom tagit veck katten ...  är bilen chippad lr nåt sånt

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se

19 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#10
Aa okej. Vart satte du t-korset då? Tycker motorn borde gå som en potta skit med så högt ladd som mina mätare visar.

Nej, inget pystrim, trixande med wastegate eller chip. Helt orginal förutom 3-tums
Senast redigerat av Riich (11 oktober 2009)


AT Däck
501 Inlägg
11 oktober 2009
#11
jag hade så iaf på min s14 när jag tog veck katten gick laddet upp till 1,7 bara när jag satte dit katten gick den ner till 1.2 bar ... rätta mej om jag har fel men kan man inte ställa ner laddet på wastegaten "hur mkt den ska öppnas" ställa grundladdet ?

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se

Jävel
2 018 Inlägg
11 oktober 2009
#12
Riich skrev:
Aa okej. Vart satte du t-korset då? Tycker motorn borde gå som en potta skit med så högt ladd som mina mätare visar.

Nej, inget pystrim, trixande med wastegate eller chip. Helt orginal förutom 3-tums

Jag har för mig att jag tog direkt under panelen, men är inte 100 säker. Jo om resten är orginal tycker jag också det, men man sluta aldrig förvånas..

You got to risk it, to get the biscuit :)

Jävel
2 018 Inlägg
11 oktober 2009
#13
Wastegaten är fast på FTn iaf, så de finns ingen justeringsmån. Tror allt dedär är datastyrt

You got to risk it, to get the biscuit :)

AT Däck
501 Inlägg
11 oktober 2009
#14
ok för jag vet att en polare gjorde så på sin 300zx han justerade sina wastegates när dom skulle öppnas

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se

Jävel
2 018 Inlägg
11 oktober 2009
#15
En möjlighet är att ta bort brickorna som ligger vid WGn på fulltryckarn. Tar du bort dom "ska" den bara ladda 0.3 (ltt alltså) de gjorde min.
Men det måste ju vara något som är på tok med så sjukt mycket ladd, kanske bättre att få reda på det riktiga felet istället för att lösa de på något provisoriskt sätt.

You got to risk it, to get the biscuit :)

19 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#16
Idag började jag med att testa att koppla om mätarna. Visade sig att de fungerade.

Började då rota i motorrummet efter läckor, trasiga slangar osv.

Detta var vad jag fann

https://www1.garaget.org/gallery/archive/116173/780967_1brc6f.jpg

Kan detta har betydelse för det skenande laddet!?

Tack på förhand!




https://www1.garaget.org/gallery/archive/116173/780968_jf6jm8.jpg


Slangen sitter ihop med denna grövre slang som går ihop med röret mellan luftburken och tubon



https://www1.garaget.org/gallery/archive/116173/780969_ocvpjo.jpg


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
11 oktober 2009
#17
Den där slangen har knappast någon betydelse för om laddet skenar, tror att det kan bero på att du har 3" hela vägen om jag förstod rätt, du behöver nog "porta" upp hålet till WGn i avgashuset, har själv haft samma problem.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

19 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#18
Tack för svaret! Låter väldigt rimligt faktiskt.
Hur mycket tror du man behöver ta upp hålet?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
11 oktober 2009
#19
Riich skrev:
Tack för svaret! Låter väldigt rimligt faktiskt.
Hur mycket tror du man behöver ta upp hålet?

ta upp så att hålet blir lika stort som "locket" till WGn

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

19 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#20
Åter igen, tack för svar! Ska porta upp hålet så fort jag får tid

Men jag förstår fortfarande inte hur motorn kan ha pallat med de laddet med tanke på att den är original. Borde din inte har spikat nått förskräckligt ?
Senast redigerat av Riich (12 oktober 2009)



Sök