Om man utgår från att bilen är dimensionerad för effekten är de väl inte sån stor deal. Skillnaden mellan 200 och 300 är inte ofantliga.
Det jag märker när jag kör snabba bilar är att man kommer upp i sån jävla fart så snabbt Hinner ju inte titta på mätaren förens man är uppe i hiskliga farter, så är man vad vid e slö bil så ska man ha de i tankarna.
EDIT:
Min bmw är ganska motorstark, men av den höga vikten känner man ingen direkt power förens man kommer upp i fart. 0-100 är väl dryga 7 sekunder, men den fortsätter och fortsätter bara, den går ganska stadigt upp till varvstoppet på 240km/h.. det är nice !
Lär dig veta hur bilen beter sig först innan du leker driftkung nej då men det är alltid bra att veta hur bilen beter sig speciellt med en bakhjulsdriven bil så du inte ser röva komma glidandes brevid dig
Är väl inget speciellt att tänka på? Att ta det lugnt med gasen gäller alla bilar tills man kännt på bilen lite. Kan ju vara kass väghållning även på en bil som inte är motorstark.
Kopplingen har ofta kort dragläge och hugger ofta lite, men det märker du när du får kärringstopp.
Sen är det väl bara att tänka på att försöka slappna av i ansiktet så du inte får kramp av att le så mycket när du väl vågar gasa?
Är det en automat så är det inte så lurigt, men kopplingen på en motorstark bil kan vara lite ovant.
Sålänge du tar det lugnt och inte gasar förrän du "känner" bilen så går det fint.
Detta är något jag har gått och klurat på ett bra tag, vad är det för skillnad i beteende på en vanlig koppling och en koppling som sitter i en bil med mycket hästar? Och hur kommer detta sig? Vad är det för mekaniska skillnader i en svensson-koppling och en racekoppling? dvs vad är det för skillnad på delarna.
Till exempel, kollade på Top Gear häromdagen och Hammond hade grymt svårt att komma iväg i F1-bilen för att han inte kunde hantera kopplingen.
Exempel två, såg ett annat bilprogram häromdagen, vet ej vilket, programledarn ifråga skulle köra Loebs WRC-bil och han hade också duktiga problem med att bemästra kopplingen.
Är det en automat så är det inte så lurigt, men kopplingen på en motorstark bil kan vara lite ovant.
Sålänge du tar det lugnt och inte gasar förrän du "känner" bilen så går det fint.
Detta är något jag har gått och klurat på ett bra tag, vad är det för skillnad i beteende på en vanlig koppling och en koppling som sitter i en bil med mycket hästar? Och hur kommer detta sig? Vad är det för mekaniska skillnader i en svensson-koppling och en racekoppling? dvs vad är det för skillnad på delarna.
Till exempel, kollade på Top Gear häromdagen och Hammond hade grymt svårt att komma iväg i F1-bilen för att han inte kunde hantera kopplingen.
Exempel två, såg ett annat bilprogram häromdagen, vet ej vilket, programledarn ifråga skulle köra Loebs WRC-bil och han hade också duktiga problem med att bemästra kopplingen.
MVH
Kan det inte vara så att dom har Sinterlamell då? den är ju onekligen lite svårkörd om man söger så.
Är det en automat så är det inte så lurigt, men kopplingen på en motorstark bil kan vara lite ovant.
Sålänge du tar det lugnt och inte gasar förrän du "känner" bilen så går det fint.
Detta är något jag har gått och klurat på ett bra tag, vad är det för skillnad i beteende på en vanlig koppling och en koppling som sitter i en bil med mycket hästar? Och hur kommer detta sig? Vad är det för mekaniska skillnader i en svensson-koppling och en racekoppling? dvs vad är det för skillnad på delarna.
MVH
Kan det inte vara så att dom har Sinterlamell då? den är ju onekligen lite svårkörd om man söger så.
Man har ett svänghjul som knappt väger något heller...
Det är väll treskivig kolfiberkoppling på WRC bilar, och den används inte ens i "stage mode", bara på transportsträckor. Vid start så sköter launch control joxet kopplingen. Vid växling används självklart inte kopplingen heller, bara full gas och mata växel med paddeln bakom ratten, tändningen bryts då vid växling.
Kan du berätta vilket program det var? Jag vet att Motorjournalen och Peter Sundfeldt fick prova Loebs WRC Xsara år 2004 eller 2005, fast då nämnde dom inget om några kopplingsproblem...
NFD skrev:
Exempel två, såg ett annat bilprogram häromdagen, vet ej vilket, programledarn ifråga skulle köra Loebs WRC-bil och han hade också duktiga problem med att bemästra kopplingen.
Det beror naturligtvis på vad du har för utväxling i motorn, gamla jänkare hade ofta 350 hk + men var inte direkt snabba bilar för det. Vidare spelar utformningen av chassit en stor roll, tex så blir man förvånad över hur svårkörd en og 9-3 Aero kan vara eftersom styrstaget är byggt på ett sånt sätt att ratten nästan fixeras när man gasar hårt. Ändå har den bara 205 hk.
Visste inte om att motorn var växlad, isf växellådan, en ärlig 350 hästars motor är dock snabb hur du än växlat den.
dessutom så finns det gott om gamla jänkare som kör hög/låg 13 med plastdäck och automatlåda, tycker du inte det är snabbt? Dessutom så var ofta gamla jänkare lätt för sin storlek, en Hemi Charger väger in på ca 1800 kg, stor som en stridsvagn och en motor som väger mer än en ålandsfärja.
Behöver man råd för att köra en m3a haha, det är väl bara att vara lite försiktig om man saknar bollar, det är ju inte en vild bil med 1000 turbo hästar som bara sparkar in så man får ratta som en idiot
Jag tycker själv inte min bil är slö direkt, kör ifrån de flesta på gatan. Men när jag fick chansen att köra en 911 turbo från -03 med 525 hästar så var jag sjukt nervös. Bilen är oerhört lättkörd och har ett förvånande jämnt register, men med tanke på kraften så hade jag rätt bra med respekt ändå... Vågade knappt gasa fullt.
Men som nämnts tidigare så är 2-300 hästar ett lagom steg att gå skulle jag tro. Visst kommer det ösa på mer men inte så du blir rädd skulle jag tro Kör man med hjärnan och efter sin egen erfarenhet så är det inga problem.