2548
Sök

Konsten att köra kraftiga bilar?

576 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
#1
Säg att man ska prova på en bil med över 300hk. Man har tidigare kört bilar under 200hk. Vad bör man tänka på förutom att inte gasa lika mycket när man växlar?

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
3 april 2008
#2
Håll dig i skinnet bara så ska det nog gå bra ;P

I do it my way

IT-Tekniker
161 Inlägg
3 april 2008
#3
Ta det lite lungt och känn på bilen innan man gasar fullt... big_smile
Senast redigerat av Slammis (3 april 2008)


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
3 april 2008
#4
Är det en automat så är det inte så lurigt, men kopplingen på en motorstark bil kan vara lite ovant.

Sålänge du tar det lugnt och inte gasar förrän du "känner" bilen så går det fint.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
3 april 2008
#5
Är väl inget speciellt att tänka på? Att ta det lugnt med gasen gäller alla bilar tills man kännt på bilen lite. Kan ju vara kass väghållning även på en bil som inte är motorstark.

Kopplingen har ofta kort dragläge och hugger ofta lite, men det märker du när du får kärringstopp. smile

Sen är det väl bara att tänka på att försöka slappna av i ansiktet så du inte får kramp av att le så mycket när du väl vågar gasa? big_smile
Senast redigerat av TCG (3 april 2008)

1 453 Inlägg
3 april 2008
#6
Det beror naturligtvis på vad du har för utväxling i motorn, gamla jänkare hade ofta 350 hk + men var inte direkt snabba bilar för det.
Vidare spelar utformningen av chassit en stor roll, tex så blir man förvånad över hur svårkörd en og 9-3 Aero kan vara eftersom styrstaget är byggt på ett sånt sätt att ratten nästan fixeras när man gasar hårt. Ändå har den bara 205 hk.


I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
3 april 2008
#7
sveddan skrev:
Det beror naturligtvis på vad du har för utväxling i motorn, gamla jänkare hade ofta 350 hk + men var inte direkt snabba bilar för det.

Sant, de hade ju ofta 3vxl automat.
Att de många gånger vägde runt 2.2ton hjälpte ju inte acc. heller. smile

576 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
#8
TCG skrev:
Kopplingen har ofta kort dragläge och hugger ofta lite, men det märker du när du får kärringstopp. smile

Hur ska man hantera det då? Gasa direkt när draget kommer eller?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
3 april 2008
#9
Traz skrev:
TCG skrev:
Kopplingen har ofta kort dragläge och hugger ofta lite, men det märker du när du får kärringstopp. smile

Hur ska man hantera det då? Gasa direkt när draget kommer eller?

Man tar det riktigt långsamt och känner vart den tar.
Efter några starter så vänjer man sig.

Jag tycker att min V8 är lättare att starta med än mina tidigare manuella bilar.
Antingen är den lättkörd eller så är det lättare att starta med mycket vrid i motorn.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

3 120 Inlägg
3 april 2008
#10
Ska du köra manuell låda så "kliv av kopplingen" ordentligt innan du ger gas så du inte eldar lammeller för kung och fosterland. Annars är inte 300hk+ så blodigt. Tänk till lite om det är en bakhjulsdriven bil som är lätt i baken och har blankslitna däck och du ska prova den i regn tex. wink
Som alla andra redan har sagt, kör den ett tag och lär känna bilen innan du gasar som en tok.


Livsnjutare
1 707 Inlägg
3 april 2008
#11
Du behöver nog inte bry dig så speciellt mkt, mellan 200-300 hästar känner man knappt. Det beror mkt mer på hur bra väghållning bilen har osv..

63 Inlägg
3 april 2008
#12
Det är nog inte så mkt speciellt att tänka på. Man får känna sig fram lite helt enkelt.
På min bil är det som nån skrev innan att kopplingen har ganska kort dragläge så i början får man känna efter vart den tar. Men man vänjer sig snabbt!

Lycka till big_smile

8 156 Inlägg
3 april 2008
#13
Får man fråga vilken bil det gäller? (ren nyfikenhet)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

RS
886 Inlägg
3 april 2008
#14
300 hk är ingen skillnad mot en vanlig bil med ca 200 hk. Närmare 400-500 är väl skillnad att tala om i så fall, men en riktig prestandabil brukar ju ha koppling som är lite känslig för slirande så det kan du ju tänka på. Vet inte vad du tänkt dig att köra? En vanlig bil som är trimmad eller en äkta prestandabil? Det skiljer ju lite isf smile

Focus RS

1 196 Inlägg
3 april 2008
#15
Grejen är att om bilen har en bit över 300 hästar så kan man fortfarande köra den som en normal bil, det är väl om man börjar komma över en 4-500 häst som det blir lite skillnader..


576 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
#16
Bmw M3

4 767 Inlägg
3 april 2008
#17
Skylinen med nismo-diff och 265:or är inte rolig när det är regn och blött ute vill jag lova. Det är bara att ställa ner laddet och köra försiktigt. Baken är väääldigt villig att slänga då. Och den har inte skitmkt effekt så jag vågar inte tänka på hur det är att köra rwd med 6-800hk osv..

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Sidledesförare
268 Inlägg
3 april 2008
#18
Oavsett vilken information du får här så kommer det handla om vana, är du alltså inte van vid den sortens bil så kommer det inte bli mycket lättare för att du får höra den teoretiska sidan. Förövrigt handlar det bara om att vänja sig före man provar på mer inspirerad körning. Ifall du vet med dig att du är helt jävla sprutad, slutkörd och färdig för skroten så lita inte på ditt självförtroende och när du själv tror att du är van nog. Men ifall du ändå hade räknat ut allt detta med din logik så kan du nog lita mer på självförtroendet, du kanske rentav är lite smygförnuftig. Men tänk på att titta sig för och inte köra som en idiot överhuvudtaget, annars kan det bli en dålig erfarenhet.

Man vet aldrig, före man vet

Stolsvärmare
77 Inlägg
3 april 2008
#19
är det sinterkoppling är det enklast att hålla lite varv och vara riktigt riktigt försiktig tycker jag iaf smile



ändrade lite stavfel bara tongue
Senast redigerat av puttep (3 april 2008)

Down Under

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
3 april 2008
#20
puttep skrev:
är det sinterkoppling är det enklast att hålla lite varv och vara riktigt riktigt försiktig tycker jag iaf smile

Låter som ett bra sätt att slita koppling...
Bättre att vara man nog att kunna leva med ett kärringstopp och lära sig var kopplingen tar. Sedan möta kopplingen med gasen så varvräknaren aldrig går över 1000-1500rpm.
När kopplingen är helt släppt på 1000rpm så kan man trycka plattan i mattan. Så kan man göra på min 540iM iaf. Det är ju visserligen lite vrid i den, kan ju behöva lite mer varv på riskokare. wink
Nu var det ju dock en M3 som var aktuell, då ska det gå att smyga iväg mjukt utan att slira på kopplingen på höga varv...


Sök