11 oktober 2009
Trådstartare
Hej,
"ännu en meninslös tråd om turbokonvertering" tänker ni säkert, MEN!
Jag har blivit erbjuden ett gratis turbikit från en äldre diesel mercedes, turbo, IC, oljeslangar, tryckrör, grenrör och lite annat. Självklart kan jag inte använda allt på Colten, så ett nytt grenrör ska byggas. Turbon är av ett okänt för mig märke, tyskt, men är i otroligt bra skick, inget glapp.
Själva bygget har jag inga frågor om, men om sprutet när laddtrycket kommer. Jag har gått och tänkt på det i det sista, och många verkar sätta extra spridare eller kallstartventiler med tryckvakt, men jag tänkte på något annat:
man kan väl teoretiskt sett ta en fjäderbelastad kolv (med ca samma princip som en vanlig spruta, fast fjäderbelastad, så att den kommer tillbaka i ett läge), och sätta den på tryckröret från turbon, och när laddet grdvis byggs upp kommer ju kolven att tryckas ut pga övertrycket, och trycka på en microbrytare, som aktiverar en separat bränslepump.
Kolven kan ju också vrita på en justerskruv, så att man eventuellt kan variera strömmen till bränslepumpen, så att den inte pumpar lika mycket soppa hela tiden, utan gradvis mer när laddet ökar. Och när laddet går ner trycker fjädern tillbaka kolven, och då bryts strömmer till extrasprutet.
Får man det att fungera kan man köra med originalsprut på vakuum. Det blir ju egentligen samma som med en tryckvakt, fast en "mekanisk" en.
Nu kör jag med lustgas, och har en extern bränslepump (som aktiveras samtidigt med solenoiderna). Jag kan nog använda den ifall turbokonverteringen ska genomföras.
Folk kommer garanterat ksriva att tryckvakt och extra spridare är det enklaste, och det kanske stämmer. Men tänk gärna på det jag skrivit och kom med förslag/tips.
Senast redigerat av engolf (18 oktober 2009)