4015
Sök

Motor recept volvo 240

Hopplös
328 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#1
Har sökt men hittade inget som tillredställde mig.

vill alltså klämma ner lite mer hk i bilen,  mitt recept lyder  följande:

(tänker inte turbokonvertera!)

405 topp  med k/h kam
extraktor grenrör
2,5" system med 2 fullflödesdämpare och rensad katt.
Elfläkt
sportluftfilter

kan vara småsaker jag glömt men detta är det mer omfattande utav det hela smile

runt 140- 150 hk är väl rimligt med en frisk bottendel? smile


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
15 augusti 2009
#2
plana o porta toppen.
Om du nu har ac pump så ta bort den med.
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (15 augusti 2009)

C H E V R O L E T <3

Hopplös
328 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#3
Children-Of-Bodom skrev:
plana o porta toppen.
Om du nu har ac pump så ta bort den med.

Toppen hade jag tänkt plana ca 2 mm, och på med en sierra kamrem.
men hur ska man porta på så bra sätt som möjligt? bara att putsa bort gjutskägg och matchporta med avgas respektive insug eller?

// M


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
15 augusti 2009
#4
Martin_volvo skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
plana o porta toppen.
Om du nu har ac pump så ta bort den med.

Toppen hade jag tänkt plana ca 2 mm, och på med en sierra kamrem.
men hur ska man porta på så bra sätt som möjligt? bara att putsa bort gjutskägg och matchporta med avgas respektive insug eller?

// M

vet ej. är inte duktigt på portning, Det finns firmor som kör sånt med smile

C H E V R O L E T <3

Bonntrimmare
620 Inlägg
16 augusti 2009
#5
vad sitter det för motor i din bil just nu? ganska avgörande ang trim grejorna du har räknat upp! tex om det råkar sitta en K motor i din så är en 531/405 ganska meningslös men en K kam å stående weber 36/36or hade gjort under.

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Hopplös
328 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#6
Children-Of-Bodom skrev:
Martin_volvo skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
plana o porta toppen.
Om du nu har ac pump så ta bort den med.

Toppen hade jag tänkt plana ca 2 mm, och på med en sierra kamrem.
men hur ska man porta på så bra sätt som möjligt? bara att putsa bort gjutskägg och matchporta med avgas respektive insug eller?

// M

vet ej. är inte duktigt på portning, Det finns firmor som kör sånt med smile

okej jag portar nog själv, kostar allt för mycke att  lämna in:/

D_carlsson: Det sitter en B230F med 530 topp smile


498 Inlägg
16 augusti 2009
#7
För ca två veckor sedan satte jag på en 531 topp med V-kam. Blev faktist en riktigt bra skillnad. Bilen blev mycket starkare och mer vrid i.

Jag har hört och läst om att 531 toppen är något bättre en 405 toppen. Det kan nog någon förklara varför?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

Hopplös
328 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#8
SLG skrev:
För ca två veckor sedan satte jag på en 531 topp med V-kam. Blev faktist en riktigt bra skillnad. Bilen blev mycket starkare och mer vrid i.

Jag har hört och läst om att 531 toppen är något bättre en 405 toppen. Det kan nog någon förklara varför?

okej hur gjorde du med spridarna då?
Har läst runt lite om att dom är väldigt lika, men jag vill helst ha 405 för  att det inte finns några uttag för spridare i toppen smile


96 Inlägg
20 oktober 2009
#9
lånar tråden lite, såg att det snackades om att plana toppen.
Har en 740 som ja ska ha på en 531a på, hur mycke kan man plana toppen innan du behöver använda ställbart kamdrev? är det några problem att plana 1.5mm utan att byta till ställbart kamdrev?

12 Inlägg
20 oktober 2009
#10
en 531 är planad orginal.. men vist går det väl att plana mer.  går att plana en vanlig 530 topp  3mm men då får du använda dig av en ford kamrem för den är 1 kugg kortare. så om du planar 531 toppen 1,5mm så kanske du bör använda fordens kamrem och du behöver nog inte ha ställbart kamdrev sålänge du inte vill trimma lite extra med tändningen. då ska kammen stå 0.5 kugg före

Gasar till det rasar :P


Sök