5084
Sök

Saab 900 2.0 T -96 som vägrar starta

19 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#1
Kompisen har fått lite problem med sin Saab, den har bra med ström, soppapumpen går, startmotorn går, allting verkar funka, men den vägrar att starta. Jag provade att jorda stiften för att se om dom tänder och det verkar dom inte göra. Om det nu är stiften som inte tänder hur går man vidare? Han har inga pengar till att lämna in den just nu men jag kan säkert hjälpa honom om jag bara vet vad felet är. Någon som har lite tips?

Drive It Like You Stole It

406 Inlägg
8 september 2009
#2
Jag hade samma problem med min, kollade visserligen inte stiften då eftersom jag fick tipset om att kolla jordkablen som går (om jag inte missminner mig helt fel) från balken framför vänsterframhjul över till blocket på motorn. Jag tyckte min startmotor var seg, köpte en ny, startade inte då heller. Fick detta tipset och den var ju givetvis av, satte dit en ny och sen startade den direkt.

My way or the highway? I take both sideways

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
8 september 2009
#3
Pröva att byta DI-kassett, den röda ovanpå motorn. Känner du nån med saab 900/9000 turbo så kan du få prov låna deras, bara dom har kassetten förstås.

Vanligt att dom kan lägga av bara så där.

//Per-Arne

10 Inlägg
14 september 2009
#4
behöver inte vara just från 9000/900 ,du kan lika bra testa med en svart di-kasset från 93/95 om det skulle vara så...


Bilmekaniker
235 Inlägg
14 september 2009
#6
Luktar det bränd bakelit från di-kasetten så är det troligtvis den!
Men kan vara vevaxellägesgivaren, sitter bakom turbon på blocket typ!
t30-torks sitter den nog med!   Billigast o börja där! Rätt vanligt fel med, och den lägger ingen felkod på den heller.

Kan vara fel i tändlåset med, den som läser av nyckeln övanför låset villsäga!  Men då lägger den nog felkoder!
Senast redigerat av Peran (14 september 2009)


10 Inlägg
15 september 2009
#7
svarta från 95/93 har samma inehåll..

OFTAST om det är vevgivaren på nya moddelen så startar bilen till,och sedan dör..äldre mod så är det inte samma givare,sitter äns inte på samma plats,så lite mer  info om bilen skulle inte skada,årsm speciellt?


7 277 Inlägg
15 september 2009
#8
ederby skrev:
svarta från 95/93 har samma inehåll..

OFTAST om det är vevgivaren på nya moddelen så startar bilen till,och sedan dör..äldre mod så är det inte samma givare,sitter äns inte på samma plats,så lite mer  info om bilen skulle inte skada,årsm speciellt?

Så därför valde dom en annan färg på den? wink

Sen har han skrivit i topicen att det är en -96 så det är nya modellen.
Rör varvräknare på sig när du kör den på starten?


1 019 Inlägg
15 september 2009
#9
ederby skrev:
svarta från 95/93 har samma inehåll..

Som röda? Nej knappast.

Saab's bulletin:
http://geting.se/image.php/189641-fulgl.jpg
Om svart kassett hade fungerat på bilar med Trionic 5 så hade Saab givetvis slutat tillverka de röda för länge sedan.
Senast redigerat av Garfield (15 september 2009)


4 682 Inlägg
15 september 2009
#10
prova med startgas först för säkerhet skull innan du börjar byta tänddelar.

104 Inlägg
21 oktober 2009
#11
Hade samma exakt samma problem på min bil och det va vevaxellägesgivaren som hade pajat:P inte så jobbigt att blocka bort, har för mig att den sitter med en 8mm bult


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
21 oktober 2009
#12
ederby skrev:
svarta från 95/93 har samma inehåll..

OFTAST om det är vevgivaren på nya moddelen så startar bilen till,och sedan dör..äldre mod så är det inte samma givare,sitter äns inte på samma plats,så lite mer  info om bilen skulle inte skada,årsm speciellt?

vad grundar du det på? roll

RÖDA användes till DI, DI/APC samt Trionic 5
SVARTA användes till Trionic 7

Bilar som är avsedda för RÖDA kassetter skall inte använda SVARTA, o självfallet tvärt om, bilar avsedda för SVARTA kassetter skall inte använda RÖDA.

Anledning: Det är mer än färgen som skiljer !


men sen är ju frågan om det skadar med en provstart på 5sek roll

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

1 210 Inlägg
21 oktober 2009
#13
ederby skrev:
behöver inte vara just från 9000/900 ,du kan lika bra testa med en svart di-kasset från 93/95 om det skulle vara så...

Nä fel svart trionic 7

röd trionic 5

helt olika styrsystem så röd är de som gäller.. och kan nästan svära på att de är den som felar..
brukar vara ett standard fel smile

bara att få låna av saab de brukar dom ställa upp på smile
Senast redigerat av Ekis! (21 oktober 2009)


Sök