alicjaizabella skrev:
"Men jag tycker att den DU eller ngt annan KÖPARE är ansvar att kolla upp om bilen har skuldern, om den syns inte reg nr så be få reg nr, om han inte vill ge, så köp inte.
jag skulle inte bara köpa direkt utan kolla upp allt innan köpa"
mhmmm... tycker du inte att SÄLJAREN
börde upplyssa om skulder på bilen??? (!) (och åtmistone inte försöka dölja dom) Dem flesta vill nog leva i samhället där man behöver inte vara paranoid misstänksam, rätta mig om jag har fel. Själv säger jag NEJ till alla som försöker lägga sina skulder på andra!
Helt riktigt ska säljaren upplysa om kreditskuld på bilen.
Det är däremot upp till köparen att kontrollera detta.
Eftersom vi skrev i kontraktet åtaganden för säljare (se nedan) går det att upphäva köpet.
Resterande köpeskilling som jag inte har fått kommer att drivas in med civilrättsligt mål.
"Säljarens åtaganden:Säljaren ansvarar för att bilen och utrustningen är hans egendom,
att de är tillfullo betalda
och inte föremål för någon tvångs eller säkerhetsåtgärd, samt att bilen inte är belagd med
körförbud. Vidare svarar säljaren för att bilen och utrustningen vid försäljningstillfället
motsvarar vad som angivits i detta kontrakt och därtill fogade handlingar. Säljaren åtar sig
att, på fackmässigt sätt och på egen bekostnad, åtgärda de brister som framgår i rutan nedan.
I övrigt kan köparen inte rikta anspråk mot säljaren avseende iakttagna brister.
"Bilen säljes med körförbud som gör det själv-bil"
Då det vid försäljningstillfället fanns en kreditskuld på bilen hos Nordea Finans som uppgår
till nästan 55.000:- upphävde vi affären eftersom säljarens åtaganden inte är uppfyllda"