tom1979 skrev:
Vi lever tyvärr idag i en värld där man får passa sig noga vem man köper bil av. Skriver därför en varning nedan och hoppas att det kanske hjälper någon.
Jag höll på att bli riktigt lurad av en medelålders man i Bromölla som är skuldsatt upp över öronen hos kronofogden och som har satt i system att köpa och sälja bilar privat.
Redovisar hans illegala affärside nedan:
1. Mannen köper upp bilar från hela Skåne. Han köper bilar upp till 35.000:-, det spelar ingen roll om bilarna är skattade, besiktigade och helst köper han in bilar som har en KREDITFODRAN av personer vars bilars skuld överstiger värdet på bilen. Detta är olagligt med går att komma runt. Eftersom han redan är skuldsatt hos krono bryr han sig inte om att ta över en bil med skuld, han skriver över bilen på sig själv och tar över skulden.
2. Hans affärside går ut på att sälja bilen INNAN den har hunnit registreras över på honom, alltså när bilen fortfarande står på den gamla ägaren. Detta är möjligt eftersom det tar minst 3 dagar innan nytt registreringsbevis kommer till dig från transportstyrelsen. I och med att han säljer bilen när den fortfarande står på den gamla ägaren kan kronofogden inte hämta bilen hos honom eftersom bilen står just på den gamla ägaren. (Han har ett antal bilar stående konstant men de står ju på någon annan) Mannen berättar för dig att så fort reg. beviset kommer så antingen skriver han under med ditt namn (vilket är urkundsförfalskning) eller att han skickar det till dig för underskrift.
När bilen har blivit registrerad på honom hos transportstyrelsen, är bilen redan såld och kronofogden kan inte hämta den, de kan bara se på att han har ägt bilen i en dag ...
3. Det allra värsta scenariot (som höll på att kosta mig skjortan) är att om det finns restskuld på bilen (s.k. KREDITKÖP) och du inte uppmärksammar det så följer skulden med bilen till den nya ägaren. På så sätt tjänar han svarta pengar (de pengarna du betalar kontant) och han slipper kreditskulden.
Det kan sluta på en väldigt hög summa för en skitbil i slutändan varför jag uppmanar alla att ALDRIG SKRIVA PÅ ÄGARBYTE OM DU INTE ÄR 110% SÄKER PÅ ATT BILEN INTE ÄR SKULDFRI.
Tyvärr så är det systemet som tillåter att såna här skojare kan härja. Ifall ett ägarbyte skulle kunna ske online och därmed gå mycket fortare kan man minimera bedragarnas tidsutrymme och det kanske inte längre lönar sig.
Mannen i fråga är anmäld till diverse myndigheter så jag hoppas inners inne att de lyckas haffa skojaren så ingen annan behöver råka illa ut.