3176
Sök

Första bil ? tre st att välja bland !

139 Inlägg
15 oktober 2009
#81
Det beror ju på hur man formulerar det. Eftersom att växellådan är den svaga länken så är det den man tycker är "felet". 

Citerat:
Då kom vi till en av de mest känsliga bitarna ang trimming av og900. Har tappat räkningen på hur många växellådor jag har förstört men det är en del. Det är nästan alltid treans drev som ger sig. Detta pga av att det sitter mitt på axeln i lådan och den sviktar lite vid belastning. Låt oss börja med grunderna. Det finns 5-vxl och 4-vxl lådor. De 4-vxl lådorna håller i allmänhet bättre än de 5-vxl. Detta pga av att det är grövre drev i den 4-vxl, i och med att det är färre antal drev så kan de vara lite bredare. Jag kör endast med 4-vxl lådor nu för tiden. Om man byter primärutväxlingen så får man ändå skapligt låga varv på motorn vid normal körning. Högsta utväxlingen är nummer8 och då är kuggantalett 33/24. Denna är dock svår att få tag på utan en 7;a brukar vara lättast. Det finns även olika typer av växellådshus. De som är kokillgjutna brukar hålla bäst. De spricker inte så lätt.


Förövrigt skulle jag troligtvis valt golfen eller kanske saaben. Trots att jag har volvo själv.

177 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
#82
aigloow skrev:
här har du en rolig bil. wink
http://www.blocket.se/varmland/Mazda_62 … =7&w=3

men du kanske bor långt bort.
inte den snyggaste man sett dock:P hehe
vad sägs som e30 eller e28 de är ju riktigt fina de smile


4 586 Inlägg
19 oktober 2009
#83
jetta 2 kanske vore något att komma på också


982 Inlägg
19 oktober 2009
#84
du har nog roligast med 945 turbo..fast golf går ju att få snyggast stuk på!

593 Inlägg
19 oktober 2009
#85
945 turbo, alla gånger. lite chip och uppställt ladd sen har du en driftsäker skapligt rolig bil..

mvh

Avstängd
512 Inlägg
19 oktober 2009
#86
Saabs lådor är dåliga! Vet de som har 9-5´or och gamla gubbar, pajar lådor och elfel samt eviga turbobyten!  Sen tillkommer, fula och omoderna och törstiga! Förstår att det är konkursdrabbat bolag,,marknaden styr, tur det!

Köp en Golf 3, driftsäkra, eller är det japan som gäller, tråkiga, men driftsäkra..

/A.

4 586 Inlägg
19 oktober 2009
#87
Crozzfire skrev:
Saabs lådor är dåliga! Vet de som har 9-5´or och gamla gubbar, pajar lådor och elfel samt eviga turbobyten!  Sen tillkommer, fula och omoderna och törstiga! Förstår att det är konkursdrabbat bolag,,marknaden styr, tur det!

Köp en Golf 3, driftsäkra, eller är det japan som gäller, tråkiga, men driftsäkra..

/A.
Att japanska bilar skulle vara tråkiga var något nytt. Så underbara motorer som nissan bygger så kan det knappast vara tråkigt

Lättkörda,hyfsat pigga och samtidigt bensinsnåla kan inte bli bättre. Dock så rostar dom rätt bra men det gör golf 3an med

jag känte en som kände en som kände en som körde sönder växelådan på en saab. helt plötsligt är det flera stycken som har växelådsras

Kan påstå att golf 2an växelåda inte är varken bättre eller sämre det pratas bara mindre om den
Senast redigerat av jocke_gronberg (19 oktober 2009)


Clueless
93 Inlägg
19 oktober 2009
#88
Mycket växellådsras i den här tråden.. trimmar man en bil så är de alltid något som ger med sig i slutändan om man inte ser till att byta ut i stortsett allt och förstärka saker och ting ordentligt. Finns nog några rasade Saabar men å andra sidan gott om andra bilar med div. motorras, nog om de nu!

Jag tycker du ska sattsa på Golfen, den går att få skönt stuk på. Och framför allt så är den ju tysk wink


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
19 oktober 2009
#89
Jag hade nog gått før golfen med.

E egentligen Saab älskare men kanske det hade vart smartare med golfen

Har sjælv ägt en hel massa og 900 (7st) å rasat 1 låda å det va på den med minst effekt en 900 med enkel førgasare den jag har nu e lådan fin som satan på å den har jag kørt runt med 3 tum å 1.6 i ladd på läääänge. det e en 900s 91.

Volvo kan faktiskt få behålla sina bilar om du frågar mig det eklart en 740 turbo e ju en ganska rolig bil å så e dom ju bakshjusdrivan då.

Men om du skall ha bakhjulsdriven bil hade jag nog satsta på en BMW istället

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
19 oktober 2009
#90
PS har haft en del polare med lite småvässade golfar gti16v mkII å golf 3 VR6 å dom har rasat mer lådor än nån annan jag känner men original å med någorlunda snäll kørstil e det nog inga problem

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

806 Inlägg
19 oktober 2009
#91
Elda skrev:
EmilHammarlund skrev:
AudiTQ-90 skrev:

dom där uppgifterna är ju efter optimala förhållanden osv... int en chans att dom flesta volvos idag med dom motorerna går att köra på 0,88
Där har du rätt, men att ge siffror på vad en begagnad dricker kan man inte göra p g a olika slitage o s v. Så det jag är nyfiken på är alltså vad en ny 900 drack.
En lungt körd, välskött 740 som inte rullat överdrivet mycket är ingen törstig bil för en så gammal bil i den storleken.
har INGEN aning om vad en ny 900a drack, men efter att alla medlemmar på 900klubben jämfört sina förbrukningar var det; 0.7 på landsväg, 0.8-0.9 motorväg (110 vs 120 väg) och 0.9-1 i stan.

den enda personen som mätt soppa över bankörning fick fram 1.2 med en 900s (ltt) med enbart påställt ladd.

högsta förbrukningen som presenterades i en "jag är värst" anda i tråden baserad på lekkörning blev 1.5L/milen.

Helt ok för en 20 år gammal bil tycker jag smile

Sen on-topic då. man kan säga mycket om saab 900a, men värmen är helt underbar! det där med dörrarna är ett vanligt problem men såklart kolosalt överdrivet som det har blivit diskuterat i den här tråden. jag rekomenderar dig att läsa denna eminenta köguide på og900 och bilda dig en egen uppfattnng, jag skulle säga att saab 900 är i runda slängar precis lika hållbar som golf 2 och volvos då alla är kvalitativa bilar.

http://www.900klubben.com/phpbb2/viewtopic.php?t=5969
Vad snackar vi då för effekt om dom drar 0.8/0.9 i 120? min polares 323 e46 drar ungefär 0.9 i 120.


177 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#92
alltså ja hade inte tänkt trimma sönder bilen på en gång utan kanske bara lite smått smile ja är mest sugnast på golf 2:an och bmw e30 och e28 <3


Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 oktober 2009
#93
WolFMaN_16 skrev:
alltså ja hade inte tänkt trimma sönder bilen på en gång utan kanske bara lite smått smile ja är mest sugnast på golf 2:an och bmw e30 och e28 <3
E28 är väl ett val som sticker ut lite?, inte lika vanlig som varken Golf eller E30 och (i mina ögon) betydligt roligare än Golfen smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
2 924 Inlägg
23 oktober 2009
#94
Vad är din budget för bilköp egentligen??????????????????

~ Life is short, have FUN! ~

8 156 Inlägg
23 oktober 2009
#95
köp en fungerande 240, buskör med den, sälj den och skaffa en Golf eller en 945:a.
Ska man busa med sin förstabil så är det en Volvo som du ska ha. Helst en rostig sådan, som det inte gör något om du kör sönder.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

177 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#96
typ max 12 tusen



Sök