2744
Sök

Framtidssäker huvudenhet till Fabia

3 Inlägg
27 augusti 2006
Trådstartare
Tjena.

Min pappa har nyligen köpt en Skoda Fabia, som han dock inte hämtat ut ännu. Tyvärr så är det en sugmotor så det blir dyrt att lägga pengar på det. Däremot har jag fått go-go på att "geeka" bilen, och  det första som skall investeras i är en ny huvudenehet. Detta är som sagt ett långtidsprojekt då jag är ung och min inkomst är inte på topp smile

Så, vilken rekommenderar ni? Har tittat runt på lite olika, Pioneer, Alpine osv utan att komma fram till någon, så darför söker jag mig hit för hjälp.

I framtiden skall ljudsystemet självklart kompletteras med bas, slutsteg, nya högtalare osv. Men jag antar att man skall börja med en bra huvudenhet.

Tack på förhand.

Driver
2 111 Inlägg
27 augusti 2006
vad sägs om att sparar pengarna till en egen bil o sen börja på allvar? wink...tongue

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

3 Inlägg
27 augusti 2006
Trådstartare
Jag tar med mig allt jag betalat för när jag har egen bil wink

Edit: Back on topic, please tongue
Senast redigerat av Marzocchi (27 augusti 2006)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
27 augusti 2006
Satsa på en med lagom mycket funktioner, det nödvändigaste typ mp3, ett par lågnivå utgångar, bra ergonomi (titta bort och se om du kan byta låt, justera volym osv), seriös EQ och vettigt med riktig effekt, prova några olika och se vilken som spelar bäst... Skit i om det står 10 eller 50 watt på, lyssna istället... Köp en märkesstereo och hos en bra och kunnig handlare... Var allt ja kom på tror jag, lycka till!

1 631 Inlägg
28 augusti 2006
Marzocchi skrev:
I framtiden skall ljudsystemet självklart kompletteras med bas, slutsteg, nya högtalare osv. Men jag antar att man skall börja med en bra huvudenhet.

Det är vettigt att börja med en bra huvudenhet om högtalarna har hyffsad kvalité. Det har de dock extremt sällan i nya bilar.

Nu vet jag inte heller hur original-spelaren är i den bilen. Är den fullt integrerad i panelen med rattstyrning kan en ljudprocessor + steg vara ett bättre val alternativt köra vidare på original.

Beroende på vad du prioriterar så hade jag valt mellan detta:

a) Ny CD. En Pioneer eller Alpine med tidskomp och EQ. Pris ca 5.000. Hög prioritet på scenbilden samt lägger grunden till utbyggnad.

b) Ljudprocessor till original-cd. Tex Alpine PXA-H701. Pris ca 8.000. Kräver steg. Om du vill behålla panel/ratt som original.

c) Nytt framsystem. Om du prioriterar tonal balans och lyssningsglädje framför scenbild. Pris ca 3.000.

d) Sub. Om du prioriterar lite extra dunk men tycker resten duger. Pris ca 2-4.000.

Vad tycker du är viktigast?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Sök