3427
Sök

trimma s70 T5.. letar motorrenoverare...

71 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#61
Marlboroman skrev:
mikkeT5 skrev:
Marlboroman skrev:

Det är en fråga om vad som finns i plånboken och vad man har för krav.

Passar T04e utan större modd??va ska de va för fläns osv

T04E finns i en myriad versioner, du lär va lite mer specifik än så. Men ja, det finns varianter som passar hyffsat rakt på.

som sagt jag e helt kass på detta vad ska jag tänka på att köpa för o få en som passar någorlunda ... vad behöver jag modda?

8 250 Inlägg
26 oktober 2009
#62
mikkeT5 skrev:
Marlboroman skrev:
mikkeT5 skrev:

Passar T04e utan större modd??va ska de va för fläns osv

T04E finns i en myriad versioner, du lär va lite mer specifik än så. Men ja, det finns varianter som passar hyffsat rakt på.

som sagt jag e helt kass på detta vad ska jag tänka på att köpa för o få en som passar någorlunda ... vad behöver jag modda?

Antingen plana flänsen mot turbon på grenröret eller fräsa ut för en labyrint i grenrörsflänsen på turbon. Sen får man göra nya olja / vattenledningar, Nytt rör mellan turbo och lmm måste göras (vilket bara är bra för original plaströr är odugligt) och sen får man ju eventuell göra et nytt tryckrör mellan turbo och intercooler. Sen kan man ju beroende på vad man har för downpipe nu få byta eller bygga en helt ny eller modifiera en befintlig.


71 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#63
Marlboroman skrev:
mikkeT5 skrev:
Marlboroman skrev:
T04E finns i en myriad versioner, du lär va lite mer specifik än så. Men ja, det finns varianter som passar hyffsat rakt på.

som sagt jag e helt kass på detta vad ska jag tänka på att köpa för o få en som passar någorlunda ... vad behöver jag modda?

Antingen plana flänsen mot turbon på grenröret eller fräsa ut för en labyrint i grenrörsflänsen på turbon. Sen får man göra nya olja / vattenledningar, Nytt rör mellan turbo och lmm måste göras (vilket bara är bra för original plaströr är odugligt) och sen får man ju eventuell göra et nytt tryckrör mellan turbo och intercooler. Sen kan man ju beroende på vad man har för downpipe nu få byta eller bygga en helt ny eller modifiera en befintlig.

okej får se om man kan hitta någon lokal förmåga som kan hjälpa med o få dit de om de e en sån som blir valet.. röret mellan turbo o lmm ska ju bytas o lmm huset för man byter väl bara huset till 3"?
Tryckrör blir ju nya vet inte hur jag ska lösa det men har ju köpt ny ic så funderar på 2,5" till turbo o 3" till spjäll men har ju inte riktigt kunskap att bygga sådana... acn ska jag plocka väck är de bara o riva bort skiten eller e det något o tänka på?
vart kan jag plocka spjäll o lmm?
Senast redigerat av mikkeT5 (26 oktober 2009)

8 250 Inlägg
26 oktober 2009
#64
Mja... bara och bara... Egentligen ska ju gasen tas omhant på rätt sätt. Men är man inte så nog räknad så är ju bara att öppna och släppa ut den, men det bör man göra utomhus och så lär man ha trasor i beredskap för sanering av spårmedlet.

Lmm-huset beror ju lite på vad man väljer för spridare och så. Men just 3" hus är lite knepigt då är knepigt att hitta hus som passar. Men ett tips är ju c/v/s70 år 2000.

Ska du ha ett glt-spjäll så är det bara att ta från en 850 GLT lämåligtvis.


71 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#65
Marlboroman skrev:
Mja... bara och bara... Egentligen ska ju gasen tas omhant på rätt sätt. Men är man inte så nog räknad så är ju bara att öppna och släppa ut den, men det bör man göra utomhus och så lär man ha trasor i beredskap för sanering av spårmedlet.

Lmm-huset beror ju lite på vad man väljer för spridare och så. Men just 3" hus är lite knepigt då är knepigt att hitta hus som passar. Men ett tips är ju c/v/s70 år 2000.

Ska du ha ett glt-spjäll så är det bara att ta från en 850 GLT lämåligtvis.

d


japp spjället blir från glt men de e väll bara huset där med man tar? är det 3 tums lmm hus på 00orna är de bara o köpa huset o använda befintlig lmm utan modd på det då??
bor ju på vishan o här finns det gott om friskluft så det blir bara till o slita loss ,,, eventuellt ta den till gremo skogsmaskiner så får dom fixa det ... många bekanta som jobbar där...
wallbro 255l i tanken e de bara grejjer hur går jag tillväga för o byta den ??

71 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#66
har nu mailat 3 olika motorbyggare/trimmare o bett om offert på motorren...¨
får se om de e något som passar mig,,, köhler gör dom sådant ,,, ligger ju bara 3 mil från mig ...

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 oktober 2009
#67
Han, Marcus, snubben på Blocket som brukar ha en massa Volvo rödblocks och vitblocksmotorer och turbos ute, gav mig ett pris på 17 000 för helrenovering, så har du ju en jämförelse att gå efter.

Men jag var inte så sugen på att ha en motorbyggare i Dalarna som fixade min motor. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

424 Inlägg
27 oktober 2009
#68
TurbOla skrev:
Han, Marcus, snubben på Blocket som brukar ha en massa Volvo rödblocks och vitblocksmotorer och turbos ute, gav mig ett pris på 17 000 för helrenovering, så har du ju en jämförelse att gå efter.

Men jag var inte så sugen på att ha en motorbyggare i Dalarna som fixade min motor. wink

Jo sen är det ju bra att veta om de blir ett bra jobb eller inte, mycket pengar för en chansning. Nu vet jag inte om han lämnar några garantier eller ej.

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

8 250 Inlägg
27 oktober 2009
#69
mikkeT5 skrev:
japp spjället blir från glt men de e väll bara huset där med man tar? är det 3 tums lmm hus på 00orna är de bara o köpa huset o använda befintlig lmm utan modd på det då??

wallbro 255l i tanken e de bara grejjer hur går jag tillväga för o byta den ??

Det är bara själva spjället du behöver. Sen måste du ju fräsa upp hålet in i insuget med, men det gör man ju på ett turboinsug. Ja, om du har rätt spridare för det,m annars kommer den inte gå nå bra alls.

Plockar ur armaturen, tar bort den gamla pumpen, kollar hur lång kablarna behöver vara.  Sklipper, och skalar av lite och löder fast dem armaturen, sen storppar man bara tillbaks hela rasket i tanken.


Reservdansk
6 271 Inlägg
27 oktober 2009
#70
joliba_01 skrev:
Jo sen är det ju bra att veta om de blir ett bra jobb eller inte, mycket pengar för en chansning. Nu vet jag inte om han lämnar några garantier eller ej.

Tja, han sa inget direkt, men jag är övertygad om att den summan är vit, så några garantier borde det ju finnas.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

71 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#71
TurbOla skrev:
joliba_01 skrev:
Jo sen är det ju bra att veta om de blir ett bra jobb eller inte, mycket pengar för en chansning. Nu vet jag inte om han lämnar några garantier eller ej.

Tja, han sa inget direkt, men jag är övertygad om att den summan är vit, så några garantier borde det ju finnas.

är det med delar o allting då de e ju billigt isåfall .. men som sagt det e ju en bit till dalarna som sagt sad
ska ringa till köhler imorgon o snacka lite granna o kolla e ju nära o bra o han ska ju va duktig sen "känner" jag en kille sommar jobbar där lite smått med snackade med han idag ...

71 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#72
Marlboroman skrev:
mikkeT5 skrev:
japp spjället blir från glt men de e väll bara huset där med man tar? är det 3 tums lmm hus på 00orna är de bara o köpa huset o använda befintlig lmm utan modd på det då??

wallbro 255l i tanken e de bara grejjer hur går jag tillväga för o byta den ??

Det är bara själva spjället du behöver. Sen måste du ju fräsa upp hålet in i insuget med, men det gör man ju på ett turboinsug. Ja, om du har rätt spridare för det,m annars kommer den inte gå nå bra alls.

Plockar ur armaturen, tar bort den gamla pumpen, kollar hur lång kablarna behöver vara.  Sklipper, och skalar av lite och löder fast dem armaturen, sen storppar man bara tillbaks hela rasket i tanken.

okejj de e ju lätt fixat o fräsa lite i insuget ...jo spridare ska ju bytas sedan med så de e inga problem..
okej det med soppa pumpen låter som ett jobb för grannen han löder nog mer än gärna lite=)men hur får jag ur armaturen o var fixar man kabel?

8 250 Inlägg
27 oktober 2009
#73
mikkeT5 skrev:
kejj de e ju lätt fixat o fräsa lite i insuget ...jo spridare ska ju bytas sedan med så de e inga problem..
okej det med soppa pumpen låter som ett jobb för grannen han löder nog mer än gärna lite=)men hur får jag ur armaturen o var fixar man kabel?

Riv loss inredning i bagaget på högersidan. Där finns det ett plåtlock (det finns 2, men det är det som är till höger som är det du vill åt) som det går kablar och slangar till. Ta bort locket, och sen sitter tankarmaturen med en plastring som man får vrida loss, ta bort slangarna och koppla ut kontakten, sen är det bara att dra hela rasket rakt uppåt.


71 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#74
Marlboroman skrev:
mikkeT5 skrev:
kejj de e ju lätt fixat o fräsa lite i insuget ...jo spridare ska ju bytas sedan med så de e inga problem..
okej det med soppa pumpen låter som ett jobb för grannen han löder nog mer än gärna lite=)men hur får jag ur armaturen o var fixar man kabel?

Riv loss inredning i bagaget på högersidan. Där finns det ett plåtlock (det finns 2, men det är det som är till höger som är det du vill åt) som det går kablar och slangar till. Ta bort locket, och sen sitter tankarmaturen med en plastring som man får vrida loss, ta bort slangarna och koppla ut kontakten, sen är det bara att dra hela rasket rakt uppåt.

låter ju inte som ett särskillt svårt ingrepp ska nog lösas tror jag ,,,
vad jag har förstått så e en bränslepump modell älldre en propp i effektuttaget..

71 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#75
skulle ta ut bilen o köra lite idag bara för o se så den funka,,,, instrumenten o färddatorn funka inte, handbromslampan släcktes inte (i) lampan lös plus att kylarvätske lampan lös ... biljäveln har ju bara stått still....!!!!

424 Inlägg
27 oktober 2009
#76
TurbOla skrev:
joliba_01 skrev:
Jo sen är det ju bra att veta om de blir ett bra jobb eller inte, mycket pengar för en chansning. Nu vet jag inte om han lämnar några garantier eller ej.

Tja, han sa inget direkt, men jag är övertygad om att den summan är vit, så några garantier borde det ju finnas.

Man kan aldrig vara säker förens man vet !

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

71 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#77
joliba_01 skrev:
TurbOla skrev:
joliba_01 skrev:
Jo sen är det ju bra att veta om de blir ett bra jobb eller inte, mycket pengar för en chansning. Nu vet jag inte om han lämnar några garantier eller ej.

Tja, han sa inget direkt, men jag är övertygad om att den summan är vit, så några garantier borde det ju finnas.

Man kan aldrig vara säker förens man vet !

mycket sant smile

71 Inlägg
71 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#79

känner sig nästan jobbig med alla frågor hela tiden=(
Tack för alla svar o kommande svar=)


Sök