Info från Sparco om slipning:
3M:s Kolsudd fungerar att den lägger sig i typ porer och på slipgrunden så att du då kan se när du klossar av ytan med en långkloss och ett p500 papper. jag brukar aldrig använda ett papper under 400 efter slipgrund. hemskt svårt att få bort alla sliprepor då, kan komma efter ett tag då färgen samt spackel sjunker ihop med tiden.
sedan beror det på vilken fäg man ska måla, ska du tex måla en solid färg så kan du måla på p400 den fägen är inte lika känslig övrig bas p500 eller p600 när jag målar silver som kan vara en väldig känslig färg så brukar jag gå över med ett p800 oxå.
Det där med spayfärg blev det mycket om man kan göra så med MEN det ska vara hemskt lite på nästa så att det inte syns och det ska slipas bort. Jag brukar ta nån bas färg och bara lägga på lite spelar ingen roll vilken färg det är bara att den skiljer sig från slipgrunden.
PS gölm inte att lägga på nån rostskyddsgrund på alla ställen där ni slipar ner till plåten. en epoxy grund eller en washprimer som man kan gå över lite lätt med slip papper tex p800 väldigt lätt bara, så att ni inte slipar i genom.
Info från Fredrik Gustavsson om underarbete etc:
1. Slipa materialet, Använd det slippapper du själv tycker behövs för materialet, är det ojämnt rekommenderar jag ett grovt slippapper och sedan arbete sig uppåt i skalan av slippapper. Jag själv brukar våtslipa innan jag applicerar primern/grundfärgen.
2. Tvätta rent ordentligt men om man tvättar med avfettning/thinner och dylikt så får man se till att få bort allt för annars löser det upp lacken.
3. Applicera primern/grundfärgen jämnt över hela ytan.
4. Jag brukar alltid våtslipa primern för att få så jämn yta som möjligt
5. Tvätta
6. Applicera lacken, antingen med sprayburk eller lackspruta, läs noga på burken hur länge man ska vänta mellan lagrena, läs också hur långt torktiden. Jag brukar alltid vänta extra länge så man är säker.
7. Tvätta
8. Applicera klarlacken precis som den vanliga lacken och läs på burken igen hur länge man ska vänta mellan lagrena samt torktiden.
Desta mer nogrann man är med underarbete blir resultatet.
Lacken ska vara i samma temperatur som möjligt.
Ju varmare det är desto snabbare torkar det.
Underarbetet är tråkigt, det vet jag också men det är viktigast också så var så nogrann du bara kan för bästa resultat.
Kom ihåg: Dåligt underarbete = Dåligt resultat
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI