3839
Sök

Ford Mondeo 2,0 -96, smattrar/klickar vid gaspådrag

23 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
Min Ford Mondeo 96a har börjat  smattra/klicka när man ger gas. Det låter ungefär som en fjäril som flyger mot ett fönster (fast lite mer dovt och tyst). Detta sker endast när man ger gas med växel i.
Vid varvning i friläge hörs inget smattrande. Det låter som om ljudet kommer från motorn någonstans mot pedalerna (det är där det hörs mest när man kör). Bilen har precis vart inne på auk verkstad för kamremsbyte och drivremsbyte. I övrigt går den som en klocka! Någon som har nån ide?

1 043 Inlägg
28 oktober 2009
Är kammarna rätt inställda?
Som du beskriver det så kanske den spikar.

23 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
Har svårt att tro att dom skulle missa det på verkstaden, men dom är ju också människor smile.
Men i så fall borde det väl höras även utan växel, alltså bara vi varvning av motorn?

761 Inlägg
29 oktober 2009
Sätter en tunna skit på att det är vänster drivknut smile Prova att svänga fullt och krypkör för att höra om du kan höra ett malande ljud från drivknuten.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

23 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
Ok, ska testa det senare idag men då kommer återigen frågan varför det bara låter när man gasar med växel. Om man frikopplar i 70 tystnar det. Samma gäller om man bara släpper gasen. Grejen är att när jag lyssnat igen nu låter det som om ljudet ökar ju mer man gasar. Kör man i 70 på 5an med lite gas låter det ingenting. Trampar man gasen i botten börjar det genast låta, innan hastigheten har hunnit öka.
Men tack för tipset om drivknuten i all fall. Ska testa och se om jag kan utesluta. Sjukt irriterande detta!smile

23 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
Hittade felet. Från grenröret vid kylaren går det ett kopparrör bak förbi termostathuset. Efter termostathuset går det ut 2 små rör från det större röret. Där på skulle det sitta 2 gummislangar som hade åkt av. När jag hittat och satt på dom igen smattrade det inget mer smile. Har ingen aning om vad det röret gör för nytta med något med avgaser tydligen. Slutade även lukta lite avgaser i motorrummet när slangarna satt på smile
Om det är någon som vill förklara vad det röret gör för något skulle jag bli glad! smile

Sök