2585
Sök

Golf mk2 1,6 Cl -84, bygga eget Extraktorgrenrör, tips?

Lever för det cleana, breda & Låga
200 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#1
Tjena!

Går i tankar om att bygga ett extraktorgrenrör till min Golf mk2 1,6Cl -84.
Hur ska jag gå till väga och vad bör jag tänka på? Behöver man något program för uträkningar och isåfall vilket / vilka?

Håller precis på att byta till mc-förgasare nu, så den är ganska standard än så länge, en nya kam och lite annat gott lär dyka upp framöver. Har tänkt köra med ett 2" system hela vägen (endast bakre ljuddämparen) med ett 2,5" slutrör.

Detaljerade förklaringar och tips vore kanon! smile

Tacksam för hjälp!

Mvh / Eric


16 197 Inlägg
28 oktober 2009
#2
en fråga bara.. varför lägga ner så mycke jobb på en 1,6 motor??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Lever för det cleana, breda & Låga
200 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#3
evilaudio skrev:
en fråga bara.. varför lägga ner så mycke jobb på en 1,6 motor??

För att det är allt jag har just nu, samlar lärdom till kommande projekt likaså smile Har En Gti spis på gång, och nästa projekt kommer allt krut läggas på motorn då jag har allt jag behöver för ett nice yttre redan smile

Mvh / Eric


925 Inlägg
29 oktober 2009
#4
AcroN skrev:
Tjena!

Går i tankar om att bygga ett extraktorgrenrör till min Golf mk2 1,6Cl -84.
Hur ska jag gå till väga och vad bör jag tänka på? Behöver man något program för uträkningar och isåfall vilket / vilka?

Håller precis på att byta till mc-förgasare nu, så den är ganska standard än så länge, en nya kam och lite annat gott lär dyka upp framöver. Har tänkt köra med ett 2" system hela vägen (endast bakre ljuddämparen) med ett 2,5" slutrör.

Detaljerade förklaringar och tips vore kanon! smile

Tacksam för hjälp!

Mvh / Eric

Helt rätt! Börja trimma på en billig motor. Man lär sig mycket mer om man törs misslyckas. Portar man hål, eller portar fel, så är det bara ett köpa en ny topp för några hundringar. Man kan få ganska bra fart i en 1,6 motor också.

Köp ett dataprogram som heter Pipmax. Det kostar 45 dollar. Men det är verkligen värt varenda krona.  Man lär sig någonting nytt varje gång man "Leker" med det. Egentligen är programmet till för att beräkna avgasrör. Men det tar upp väldigt mycket om kamaxlar, portdimentioner, ventilstorlekar effektuppskattning. Mm mm. 

Det är ganska noga att man får rätt längder på rören, blir det 5 cm fel så motarbetar den på det varvtal man vill få medarbete istället. Inte så bra.
Ett bra extraktorgrenrör gör stor skillad.

Kul att du ska prova MC förgasare. Det kommer att bli riktigt bra.
Efter som att du börjar på en billig motor, så kosta på dig en Bredbandslambda istället. Den kommer att vara till stor hjälp när du ska justera in förgasare. Även i framtiden.

Mats

Lever för det cleana, breda & Låga
200 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#5
mats757 skrev:
Helt rätt! Börja trimma på en billig motor. Man lär sig mycket mer om man törs misslyckas. Portar man hål, eller portar fel, så är det bara ett köpa en ny topp för några hundringar. Man kan få ganska bra fart i en 1,6 motor också.

Köp ett dataprogram som heter Pipmax. Det kostar 45 dollar. Men det är verkligen värt varenda krona.  Man lär sig någonting nytt varje gång man "Leker" med det. Egentligen är programmet till för att beräkna avgasrör. Men det tar upp väldigt mycket om kamaxlar, portdimentioner, ventilstorlekar effektuppskattning. Mm mm. 

Det är ganska noga att man får rätt längder på rören, blir det 5 cm fel så motarbetar den på det varvtal man vill få medarbete istället. Inte så bra.
Ett bra extraktorgrenrör gör stor skillad.

Kul att du ska prova MC förgasare. Det kommer att bli riktigt bra.
Efter som att du börjar på en billig motor, så kosta på dig en Bredbandslambda istället. Den kommer att vara till stor hjälp när du ska justera in förgasare. Även i framtiden.

Mats

Tackar för det svaret Mats! smile Några fler som har några alternativa tips gällande grenröret?

Mvh / Eric



Sök