3461
Sök

Bygga in 6,5" framsystem i Audi A4, behöver tips och hjälp

198 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
Tjena! har en audi a4 1,8T -95 som jag vill fixa till ljudet i.

såsom jag har fattat det så sitter det 4" original i framdörrarna och att man kan köpa adapter ringar till 5,25"

men jag har ett rätt så vettigt steg hemma och ett dls ms6 magnesium 6,5" kitsystem hemma som skulle va guld värt och få dit!

så finns det några vänliga själar som har gjort det här och blivit bra?smile byggbilder? tillvägagångssätt? material?

är det ett omfattande arbete?

tacksam för svar!

198 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
ingen som gjort detta och vill hjälpa mig?

funderar på om det går att köpa 4-5,25" ringar och sen därefter 5,25-6,5" om det finns, fast då ska det gå på djupet med.

ljudfantast
1 372 Inlägg
29 oktober 2009
ja mycket riktigt finns det distanser/adaptrar som gör det möjligt att montera 5,25 " element i dina dörrar. Det här med byggnationer i dörrar är lite upp till dig och skills egentligen. Vill du göra det riktigt snyggt med vinklade element så att säga och vinlyklä och ha dig, så borde du köpa mdfringar som du sedan stadgar upp med polyesterplast penslat på ett uppspänt tyg (finns flera projekttrådar om hur man gör detta).

Men är det vanliga distanser du ska ha att göra med så brukar det bara vara att skruva dit dem i orginalhålen och sätta på dörrsidan efter. A och O med återgivning i fyllighet av ljud och framträdande av mer midbas är att du dämpar din dörr med dämpmatta och gör den tät från håligheter så du kapslar in elementet så gott du kan. Blir oftast en stor skillnad mot odämpat.

Om du får problem med djupet så blir det att bygga ut baffeln från dörren, och ska du dessutom ha 6,5or så får du göra om det mesta i baffelväg enligt det jag skrev ovan, med mdfringar och polyesterplast. Jag har gjort om mina dörrar från 4" till 6,5 och det var inte helt lätt, mycket klippande i plåt och dämpning till mina skramlade japsdörrar blev stumma och fina.

Hur mycket kärlek vill du ge? wink

198 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
Dämpa ska jag göra, tänkte köpa M1 mattor från brl eller nån annan återförsäljare, dom verkar vara lättsamma att jobba med.

Änsålänge är jag ju i planeringsstadiet så jag har inte plockat ner nåt, men första tanken är väl att det ska se original ut men om det inte går får jag väl försöka mig på att bygga om då.
Aldrig plastat förut men nån gång blir väl den första.

Därför undrade jag om nån gjort detta som kanske fått till det snyggt och kan tipsa om hur dom gjorde smile
men antar att man lär åka på lära sig plasta!

ljudfantast
1 372 Inlägg
29 oktober 2009
ja du ska absolut lära dig plasta själv, ingen ska göra jobbet åt dig!

Att plasta är inte speciellt svårt egentligen. Behöver bara vara någorlunda händig och ha känsla så ska det bli bra.

kolla genom den här tråden:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716

Så får du svar på rätt mycket angående plastning

M1 är suveränt, om man har råd så är butyl att rekommendera.

Sök