3032
Sök

"Sport"-luftfilter?? pfftt...

32 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
#1
Det enda sportiga med micros skit för under tusingen är väl att bilen låter som en HD...

Köpte bilen med micro-skitfilter för 800 installerat.
Den finniga tonåringen som ägde bilen innan mig hade dessutom kastat original-boxen till luftfiltret (!!) ...således blev det eftersökande hos bildemonteringar och en totalkostnad på 750.- för box och nytt filter.

...Nu låter bilen som en vanlig bil. Och går som en raket! de 175hk är därmed restaurerade! big_smile

Poängen med detta inlägg är således..

KÖP INTE s.k. "sport"-luftfilter!! (såvida du inte trimmar på bränslesidan också)
Jag kan lätt tillskriva +40hk med originalfilter jämfört med micro-skit-burken.

Örat lurar bara att bilen går bättre.
Det är bara finniga tonåringar som faller för det tricket wink


-utan 940
1 728 Inlägg
30 oktober 2009
#2
På sugmotorer som vill ha ett visst motstånd på insugs -och avgassidan kan man sabba en hel del med "sport"-grejer.

677 Inlägg
30 oktober 2009
#3
Oftast gör man fel med öppet luftfilter..
Dvs att nya filtret suger in en massa varmluft från motorn. Monterar man filtret rätt och avskärmar det KAN man tjänna ngn häst på det men ljudet blir så mycket skönare.

celica GTI låter jävligt gott med extracto o öppet !

Mekaniker/Fordonstek
80 Inlägg
30 oktober 2009
#4
Vadå inget fel på sport filter sluta gnälla nu låt dom finniga sportluftfilter gubbarna vara! lol
Senast redigerat av Skeden (30 oktober 2009)

Kör 940Sleeper

1 570 Inlägg
30 oktober 2009
#5
Jag tror bara på den sidan som kan visa siffror och riktiga mätningar på effektvinst- eller förlust. smile

32 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
#6
big_smile okej okej, ljudet har också sin charm... smile

Fast i mitt fall var det en änglalik upplevelse att, efter att ha kört bilen i några månader nu, känna att motorn går riktigt riktigt bra big_smile ...innan kändes det som en ... men nu är den pigg & vass som en geting! big_smile

Det var ett ren chansning jag gjorde när jag fick för mig att försöka få tag i en originalburk och ta bort micro-tratten tongue
Köpte ett sport-luft filter till min moped för några år sedan, samtidigt som jag bytte vikter i variatorn. Den gick som en potta skit med sportfiltret på (utseende och funktionsmässigt som ett sportfilter till bil, fast variant mini big_smile ) ...så det åkte lika snabbt av.

Samma regel för celican uppenbarligen.
original is da shit!

big_smile


865 Inlägg
30 oktober 2009
#7
din bil och moped har garanterat haft filtret så nära motorn så dom bara dragit in varmluft


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 oktober 2009
#8
Andreas 940 skrev:
På sugmotorer som vill ha ett visst motstånd på insugs -och avgassidan kan man sabba en hel del med "sport"-grejer.
När ska svenska folket sluta blanda ihop effekten av en korrekt turbulens och ett motstånd!
Originalluftburkar kan ha en viss inverkan på motorgången om man tar bort dom, inte på grund av någon strypning som ger motstånd, utan via en tratt som gör att luften rör sig på rätt sätt genom LMM t.ex men dom lär inte orsaka att motorn får mer motstånd att suga i sig luften!

Att man t.ex sen inte vill porta upp en stor grotta i insugskanalerna är inte för att strypa flödet utan man får en bättre blandning, bättre vinkel för gaserna i förhållande och rätt gashastighet!

Anledningen till att alla tror att sugmotorer vill ha motstånd på avgassidan är att gaserna kallnar på vägen och minskar i volym. Med ett rör som smalnar av bibehålls gashastigheten. Således så lite motstånd som möjligt för avgaserna ut ur motorn smile

För övrigt har jag map-sensor på min bil så luftburken har garanterat ingen inverkan smile
Senast redigerat av bumpe (30 oktober 2009)


Gorgilus addictus
4 754 Inlägg
30 oktober 2009
#9
Patrik_1975 skrev:
big_smile okej okej, ljudet har också sin charm... smile

Fast i mitt fall var det en änglalik upplevelse att, efter att ha kört bilen i några månader nu, känna att motorn går riktigt riktigt bra big_smile ...innan kändes det som en ... men nu är den pigg & vass som en geting! big_smile

Det var ett ren chansning jag gjorde när jag fick för mig att försöka få tag i en originalburk och ta bort micro-tratten tongue
Köpte ett sport-luft filter till min moped för några år sedan, samtidigt som jag bytte vikter i variatorn. Den gick som en potta skit med sportfiltret på (utseende och funktionsmässigt som ett sportfilter till bil, fast variant mini big_smile ) ...så det åkte lika snabbt av.

Samma regel för celican uppenbarligen.
original is da shit!

big_smile
Kan inte vara så att du får en placeboeffekt?
Du kanske bara TROR att det gjorde bilen piggare? roll

Allt för den där jävla hatten!

32 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
#10
bumpe skrev:
Andreas 940 skrev:
På sugmotorer som vill ha ett visst motstånd på insugs -och avgassidan kan man sabba en hel del med "sport"-grejer.
När ska svenska folket sluta blanda ihop effekten av en korrekt turbulens och ett motstånd!
Originalluftburkar kan ha en viss inverkan på motorgången om man tar bort dom, inte på grund av någon strypning som ger motstånd, utan via en tratt som gör att luften rör sig på rätt sätt genom LMM t.ex men dom lär inte orsaka att motorn får mer motstånd att suga i sig luften!

Att man t.ex sen inte vill porta upp en stor grotta i insugskanalerna är inte för att strypa flödet utan man får en bättre blandning, bättre vinkel för gaserna i förhållande och rätt gashastighet!

Anledningen till att alla tror att sugmotorer vill ha motstånd på avgassidan är att gaserna kallnar på vägen och minskar i volym. Med ett rör som smalnar av bibehålls gashastigheten. Således så lite motstånd som möjligt för avgaserna ut ur motorn smile

För övrigt har jag map-sensor på min bil så luftburken har garanterat ingen inverkan smile
och frågan uppstår:
-tror du verkligen inte att ingengörerna på toyota i japan har konstruerat en luftburk som ger motorn exakt så mycket luft som den behöver, för att ge maximal prestanda?
Eller skulle ett monterande av ett "sport"filter (oavsett kvalitet/tillverkare/pris) vara bättre tror du? Chansen att montera något sådant, och i rätt vinkel, med rätt position för luftflödet under huven... uhuj... chansen att bli träffad av blixten känns som en baggis i jämförelse.... smile

till thebadguy:
nope. definitivt inte. här snackar vi skoda vs porsche i prestandaskilnnad... big_smile okej kanske mild överdrift, men ändå... smile

no_fake:
"din bil och moped har garanterat haft filtret så nära motorn så dom bara dragit in varmluft"
okej... men det borde alltså resultera i att en kall bil/motor skulle gå bra, medans värmen under resans gång skulle försämra den? Absolut stämmer teorin med kall/varm luft. Men att fallet med folk som skyller dålig prestanda av sportluftfilter på intaget av varmluft är bara...

Så här är det....
Exempelvis en trimmad sugmotor som får mer/mycket bensin, behöver naturligtvis motsvarande luft. En icke trimmad originalmotor behöver det inte. That's a fact.
Sen låter det ju lite "roligare"...mmm okej då. men jävligt tuff när bilen inte presterar som den låter. not.

please correct me if I'm wrong smile
Senast redigerat av Patrik_1975 (30 oktober 2009)


040 RedLine
1 219 Inlägg
30 oktober 2009
#11
Patrik_1975 skrev:
big_smile okej okej, ljudet har också sin charm... smile

Fast i mitt fall var det en änglalik upplevelse att, efter att ha kört bilen i några månader nu, känna att motorn går riktigt riktigt bra big_smile ...innan kändes det som en ... men nu är den pigg & vass som en geting! big_smile

Det var ett ren chansning jag gjorde när jag fick för mig att försöka få tag i en originalburk och ta bort micro-tratten tongue
Köpte ett sport-luft filter till min moped för några år sedan, samtidigt som jag bytte vikter i variatorn. Den gick som en potta skit med sportfiltret på (utseende och funktionsmässigt som ett sportfilter till bil, fast variant mini big_smile ) ...så det åkte lika snabbt av.

Samma regel för celican uppenbarligen.
original is da shit!

big_smile
Men hallå... Mopedmotoer och bilmotorer fungerar inte likadant, om du sätter öppet filter på en moped och inte byter munstycke så går den som "en potta skit".

Men du har väll rätt, om man inte ändrar något annat än luftfilter så är det svårt att vinna effekt.

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

____________________________________
1 340 Inlägg
31 oktober 2009
#12
Patrik_1975 skrev:
Köpte ett sport-luft filter till min moped för några år sedan, samtidigt som jag bytte vikter i variatorn. Den gick som en potta skit med sportfiltret på (utseende och funktionsmässigt som ett sportfilter till bil, fast variant mini big_smile ) ...så det åkte lika snabbt av.
ööh? De kan inte vara så att de var dina nya variatorvikter som gjorde så den gick sämre måntro? roll
Och de beror ju på VAD för filter man monterar, och VAR man monterar det också


("Men jag testade med orginalluftburken" kommer komma som svar cool)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
31 oktober 2009
#13
Patrik_1975 skrev:
och frågan uppstår:
-tror du verkligen inte att ingengörerna på toyota i japan har konstruerat en luftburk som ger motorn exakt så mycket luft som den behöver, för att ge maximal prestanda?
Eller skulle ett monterande av ett "sport"filter (oavsett kvalitet/tillverkare/pris) vara bättre tror du? Chansen att montera något sådant, och i rätt vinkel, med rätt position för luftflödet under huven... uhuj... chansen att bli träffad av blixten känns som en baggis i jämförelse.... smile
please correct me if I'm wrong smile
Nej, jag tror inte jag vet att det inte är så! Ingenjörerna i Japan har krav på ljudnivå, service-vänlighet, driftsäkerhetskrav och en ekonomiavdelning över sig. Det blir ganska så många kompromisser innan man har en färdig luftburk!

Sen påstår jag inte att ett sportfilter lär ge några större effekter, korrekt monterat och med bra lufttillörsel och mycket sval luft kan det ge lite effekt


979 Inlägg
31 oktober 2009
#14
Min terori...

De är med sportfilter är ju lite av bu & bä. De låter skönare och visst, kanske ger nån häst extra på sugis OM man placerar filtret rätt. Men helst ska de ju vara annat gjort med motorn oxå om de ska ge nån effekt. Bilarna är ju konstruerade för att få lagom med mängd av luft redan från fabrik. Och en bil kan ju inte suga in mera luft än vad insug/topp är byggt från fabrik. Så att de går sämre med filter tror ja då inte, endast isåfall om filtret är felplacerat o suger in kallluft.

Hpc


Sök