3613
Sök

Skillnad på B230 530 och 531 topp?

152 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
#1
Jag undrar lite om någon har koll på skillnaderna på utförandet mellan 530 och 531 topp-är det kanaler,ventiler eller förbränningsrummen som skiljer? Går det att byta ut dem utan att byta all kringutrustning-eller måste insug å avgas bytas åxå? Vad vinner man rent praktiskt på ett byte-mer effekt,eller bättre kvalitet? Åkte på att skaffa ny dragare (745 GL -89) ,och tyckte nog att det borde gå att få mer flås utan att behöva riva ur allt för mycket...

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

8 156 Inlägg
25 februari 2008
#2
Det är bättre flöde i en 531:a

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

gymnasist, teknisk linje
32 Inlägg
25 februari 2008
#3
annat förbränningsrum med mer komp i 531an också vill jag minnas? rätta mig om jag har fel

inge gnäll! öppna spjäll!

Driifter;)
1 630 Inlägg
25 februari 2008
#4
Topplock

--------------------------------------------------------------------------------


1. "Den lille"
Sitter original på följande motorer: B17-B19-B21-B23 B200-B230
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm.
Förbränningsrum dia: 92½mm, något mindre/smalare kanaler jämförd med "Den store"
Höjd: 12mm
Volym: 51.7cc i.e. 4.3cc/mm
Insugskanaler: Raka, konade, runda, lite mindre inner radie.
Avgaskanaler: Ganska plana efter ytterkanal, antydan till avsatta efter ventilstyrning
SCP (Big Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000530
Andra snarlika alternativ : 1000160, 1000398
Potential: Ordentligt modifierad är denna topp en av de bättre på de mindre maskinerna; Bra toppeffekt och klart godkänt i mellanregistret.

2 "Den store"
Sitter original på följande motorer: tidiga B23E med H/K-kam, B23ET, vissa B230E och ET
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm
Förbränningsrum dia: 94mm, något bredare kanal framförallt runt avgaskanalerna. 531:an har något mer centrerad tändstiftsplacering..
Höjd: 12mm
Volym: 53.7cc i.e. 4.5cc/mm
Insugskanaler: "Svanhals"-formad, mycket större kanaler och plant, stort innerradie.
Avgaskanaler: Högre, ej plana som 530, rak utformning efter ventilstyrning
SCP (Small Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000531
Andra snarlika alternativ : 100405
Potential: Ordentligt modifierad kan man hämta mycket toppeffekt med bra mellanregister, speciellt på maskiner med stor volym.


BCP: Samtliga 160:or och tidiga 398:or och 405:or
SCP: Samtliga 530 och 531:or, vissa sena 398:or och 405:or

SCP minskar risken för topplockspackningsbrott och minimerar risken för att toppen "böjer" sig.

Topp 1000405 sitter original på följande motorer:
B23 E 79-81 och var då bearbetade för mekaniska spridare
B23 ET 82-84 med saltkylda avgasventiler


Topp 1000531 sitter original på följande motorer:
B230 ET 85-87 med saltkylda avgasventiler
B230 FB 90-92 (årtal osäkert) sugmotor


Informationen kommer från: Turbo performance club

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

152 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
#5
okej...-så kortfattat så kan man säga att man får en stryktåligare topp med bättre vrid. Jag utgår från att kammen e densamma i båda,och att vridkurvan peakar runt 2500,fast mer då? Ja,då e det bar´å slit väck å byt ut då.... Lönar det sej att sätta dit avgas å insug från 531,eller duger de grejor som sitter på ?

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

The one and only
1 091 Inlägg
26 februari 2008
#6
PsychoPsycho skrev:
annat förbränningsrum med mer komp i 531an också vill jag minnas? rätta mig om jag har fel

531an har större förbränningsrum och därmed mindre komp wink


SevilleDiesel  skrev:
okej...-så kortfattat så kan man säga att man får en stryktåligare topp med bättre vrid. Jag utgår från att kammen e densamma i båda,och att vridkurvan peakar runt 2500,fast mer då? Ja,då e det bar´å slit väck å byt ut då.... Lönar det sej att sätta dit avgas å insug från 531,eller duger de grejor som sitter på

Grenrör är samma på alla 230 motorer. Insuget skiljer lite mellan modellerna men enklast blir ju o använda det insug du har så slipper du modda nåt.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

19 Inlägg
26 februari 2008
#7
häng på en 531 elr 405 me nån roligare kam och kanske extraktor och 2½ så har den några hästar till att bjuda på

-Mycke varv
-Många möjligheter

407 Inlägg
11 september 2009
#8
Skulle det bli en annan bränsleförnbrukning och en annan piggare prestanda om jag "installerade" 531-topp, VX3-kam, sportluftfilter och extraktor på en B230F?

Med lem
1 127 Inlägg
11 september 2009
#9
Diesel_77 skrev:
Skulle det bli en annan bränsleförnbrukning och en annan piggare prestanda om jag "installerade" 531-topp, VX3-kam, sportluftfilter och extraktor på en B230F?

En 740 GL med B230F med 530 topp och m-kam(?) har 116hk.
En 940 GL med B230FB med 531 topp och vx3 kam har 136hk.

B230fb heter motorn bara för den har den toppen, blocket är likadant. Sportfilter är inget du vinner nått på..


407 Inlägg
11 september 2009
#10
H3dlund skrev:
Diesel_77 skrev:
Skulle det bli en annan bränsleförnbrukning och en annan piggare prestanda om jag "installerade" 531-topp, VX3-kam, sportluftfilter och extraktor på en B230F?

En 740 GL med B230F med 530 topp och m-kam(?) har 116hk.
En 940 GL med B230FB med 531 topp och vx3 kam har 136hk.

B230fb heter motorn bara för den har den toppen, blocket är likadant. Sportfilter är inget du vinner nått på..

Men det värt att lägga på en 531-topp och VX3-kam på en B230F + extraktor medans jag håller på?

Med lem
1 127 Inlägg
11 september 2009
#11
Diesel_77 skrev:
Men det värt att lägga på en 531-topp och VX3-kam på en B230F + extraktor medans jag håller på?

Klart det blir skillnad, inte testat bilarna för sig men 15-20hk lär ju märkas ganska bra i en sugmotor.

Men jag skulle hellre köra en k eller v kam, vx3 kammen är inte så häftig som alla fått för sig.
Senast redigerat av H3dlund (11 september 2009)


MoffeGreven
11 september 2009
#12
Volvo Knugen skrev:
PsychoPsycho skrev:
annat förbränningsrum med mer komp i 531an också vill jag minnas? rätta mig om jag har fel

531an har större förbränningsrum och därmed mindre komp wink


SevilleDiesel  skrev:
okej...-så kortfattat så kan man säga att man får en stryktåligare topp med bättre vrid. Jag utgår från att kammen e densamma i båda,och att vridkurvan peakar runt 2500,fast mer då? Ja,då e det bar´å slit väck å byt ut då.... Lönar det sej att sätta dit avgas å insug från 531,eller duger de grejor som sitter på

Grenrör är samma på alla 230 motorer. Insuget skiljer lite mellan modellerna men enklast blir ju o använda det insug du har så slipper du modda nåt.

Är annat grenrör till 940, som flödar bättre.
En del säger att de inte är lika hållbart som ett till 740.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 september 2009
#13
MoffeGreven skrev:
Volvo Knugen skrev:
PsychoPsycho skrev:
annat förbränningsrum med mer komp i 531an också vill jag minnas? rätta mig om jag har fel

531an har större förbränningsrum och därmed mindre komp wink


SevilleDiesel  skrev:
okej...-så kortfattat så kan man säga att man får en stryktåligare topp med bättre vrid. Jag utgår från att kammen e densamma i båda,och att vridkurvan peakar runt 2500,fast mer då? Ja,då e det bar´å slit väck å byt ut då.... Lönar det sej att sätta dit avgas å insug från 531,eller duger de grejor som sitter på

Grenrör är samma på alla 230 motorer. Insuget skiljer lite mellan modellerna men enklast blir ju o använda det insug du har så slipper du modda nåt.

Är annat grenrör till 940, som flödar bättre.
En del säger att de inte är lika hållbart som ett till 740.

på turbon ja:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

407 Inlägg
11 september 2009
#14
H3dlund skrev:
Diesel_77 skrev:
Men det värt att lägga på en 531-topp och VX3-kam på en B230F + extraktor medans jag håller på?

Klart det blir skillnad, inte testat bilarna för sig men 15-20hk lär ju märkas ganska bra i en sugmotor.

Men jag skulle hellre köra en k eller v kam, vx3 kammen är inte så häftig som alla fått för sig.

Men jag är bara ute efter att motorn ska bli lite piggare utan att dra mera soppa.

MoffeGreven
11 september 2009
#15
turboforssen skrev:
MoffeGreven skrev:
Volvo Knugen skrev:
PsychoPsycho skrev:
annat förbränningsrum med mer komp i 531an också vill jag minnas? rätta mig om jag har fel

531an har större förbränningsrum och därmed mindre komp wink



Grenrör är samma på alla 230 motorer. Insuget skiljer lite mellan modellerna men enklast blir ju o använda det insug du har så slipper du modda nåt.

Är annat grenrör till 940, som flödar bättre.
En del säger att de inte är lika hållbart som ett till 740.

på turbon ja:)

Hehe, tror man är lite trött idag..

498 Inlägg
12 september 2009
#16
Jag har 531 topp med V-kam i min bil.. Bilen drar märkbart mkt mindre bensin en den andra toppen på.
Effekten blev jag ganska nöjd med! smile Den är ju mycket mer starkare och svarar mer när man trycker på plattan.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

407 Inlägg
12 september 2009
#17
SLG skrev:
Jag har 531 topp med V-kam i min bil.. Bilen drar märkbart mkt mindre bensin en den andra toppen på.
Effekten blev jag ganska nöjd med! smile Den är ju mycket mer starkare och svarar mer när man trycker på plattan.

Min B230F är ju pigg och stark för att vara en B230F men jag vill helst att den ska vara piggare och dra mindre.

Hur mycket drar din då?

V-kam = B230E
531-topp = B230FB
Eller?

Mendans jag håller på så kan jag lika gärna montera en extraktor, om det nu ger något?

Edit: Jag fattar inte hur B230F kan gå snålare om dom har en V-kam som är större lyft på och en 531-topp som har lägre komp.

Vad skulle ni ha valt? V eller VX3?


M        9,5      10,5    232 0bt-52ab    230 44bb-6at    6   116   109

L        9,8      9,8     233 14br-38ab   233 46bb-6,5at  20  102   112

Y        10,35    10,35   232 11bt-41ab   232 41bb-11at   22  105   105         

T        9,94     9,9     225 9bt-36ab    218 39bb-0at    9   103,5  109,5

X        10,65    10,65   236 14bt-42ab   236 46bb-10at   24  104   108

VX       11,37    10,65   245 12bt-52ab   236 50bb-6at   18,5  110   112

A        10,5     10,5    241 14bt-45ab   240 50bb-10at   27   104   110

B        10,6     10,6    244 23bt-40ab   245 44bb-20at   44   99   102

V        11,37    11,37   245 15bt-49ab   245 53bb-11at   23   107   111

D        11,2     11,2    253 19bt-54ab   253 58bb-16at   35   107   111

K        11,95    11,95   253 22bt-50ab   250 61bb-9at   31,5  104   116

H        12       11,5    258 27bt-51ab   254 57bb-17at   44   102   110

Volvo850-92
1 678 Inlägg
12 oktober 2009
#18
Om en B230F (9,8:1) har en 531 topp från en B230FB (9,3:1)
Hur mycket komp har en B230F då med 531 topp?
Senast redigerat av Volvo740-88 (12 oktober 2009)


Kan jag? Ja då.
118 Inlägg
1 november 2009
#19
man kan fortfarande plocka ut mkt hk i en 530. Om man turbo trimmar så är det bara o porta på o skaffa en bra kam

skogenracing.com for real people and cars..


Sök