3700
Sök

Hjälp, saab900-95 2,0t 230hk

14 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#1
Jag har som sagt en Saab 900-95 2,0t på 230hk. Har problem med att det släpper så  fort man drar på lite mer än halv gas vid start och sen även då man trycker på mer än halvgas i acceleration på 1,2,3:an Behöver tips på hur man kan förmildra detta så man får ett jämnare ax och får bättre starter vid t,ex streetrace. turbon laddar ca 1,0-1,5 i laddtryck. ge mig tips snälla, vill få ordning på detta inför vintern.
Senast redigerat av sloppy_78 (29 oktober 2009)

Little Red

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
27 oktober 2009
#2
Jag tycker min är skapligt intressant vid väta eller snö, bästa tipset är väll att ta det lungt och inte gasa på för mycket.

På torrt väglag hjälper ju fläskigare sulor men när det blir halt så får man helt enkelt tänka till lite innan man stämplar smile

Rock'n Roll

14 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#3
Jo det vet jag, och jag har 235:or runt om men jag skulle vilja veta om man kan få bilen att släppa mindre än den gör, som t,ex byta till andra drivknutar eller så? massa tips vill jag få..

Little Red

"Unloaded"
1 557 Inlägg
27 oktober 2009
#4
Släppa mindre och mindre; med en diffspärr så får du iaf ett bättre släpp. Borde leda till mindre släpp, men ska inte säga ärligt. Slutar enhjula iaf med diffspärr.

"When innovation meets passion!"

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
27 oktober 2009
#5
Det jag kan komma på utöver det är väll som Mechanimal skriver, diffspärr. Kostar ca 15 000 men så eliminerar du den svagaste länken i lådan på samma gång

Nu skall ju all kraft ut genom 235mm gummi, med en diffspärr så blir det 235x2. men spinner det torrt så kommer du ändå ha problem på vintern.

Sätt en brytare som gör att bilen går ned i GLT kanske?
Senast redigerat av TenZer (27 oktober 2009)

Rock'n Roll

14 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#6
okej då ska jag kika på det, släppa mindre kanske e fel formulerat men hoppas ni förstår hur jag menar, jag vill ha typ ett jämnare vrid så den inte skickar på så enormt mycket direkt men vill ändå inte tappa för mycket ax. roll

Little Red

"Unloaded"
1 557 Inlägg
27 oktober 2009
#7
Laborera med laddtryck alltså big_smile Köp ett större avgashus så får du förmodligen lite segare spool-up, och kanske lite mindre knuff i början av accelerationen alltså, fast så offrar man väl iochmed det kanske lite. Men sånt där är inget jag skulle vilja ge mig in på, too complicated for me.

"When innovation meets passion!"

5 710 Inlägg
27 oktober 2009
#8
sloppy_78 skrev:
okej då ska jag kika på det, släppa mindre kanske e fel formulerat men hoppas ni förstår hur jag menar, jag vill ha typ ett jämnare vrid så den inte skickar på så enormt mycket direkt men vill ändå inte tappa för mycket ax. roll

Det löser man enkelt på en modern bil genom att ändra i programvaran.
Snabb laddtrycksuppbyggnad är inte alltid bra.
Släpper det för dig på 4:an med så lite effekt du har skulle jag verkligen ta mig en funderare......

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

14 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#9
jonTe skrev:
sloppy_78 skrev:
okej då ska jag kika på det, släppa mindre kanske e fel formulerat men hoppas ni förstår hur jag menar, jag vill ha typ ett jämnare vrid så den inte skickar på så enormt mycket direkt men vill ändå inte tappa för mycket ax. roll

Det löser man enkelt på en modern bil genom att ändra i programvaran.
Snabb laddtrycksuppbyggnad är inte alltid bra.
Släpper det för dig på 4:an med så lite effekt du har skulle jag verkligen ta mig en funderare......

mvh Jonas

Den släpper inte på4:an fel skrivet av mig.

Little Red

Mekaniker/Fordonstek
80 Inlägg
29 oktober 2009
#10
tycker det låter skumt släpper det verkligen på 3an? med 230hk? kör du på sletna däck eller? yikes

Kör 940Sleeper

170 Inlägg
29 oktober 2009
#11
Vad har du för typ av däck på den

mästarenen o_O
92 Inlägg
29 oktober 2009
#12
Min tanke var också däcken.
Min släpper 1-2an utan problem vid lite väta med halvsletna framdäck. 185hk smile

Om det nu inte är däcken så kan du be valfri trimfirma att sänka vridet på lägre varv, så att du har tex. 280Nm upp till säg 3000rpm och därefter bygger den upp till 350Nm (Eller vad man nu får av 230hk chip)
Senast redigerat av m0s (29 oktober 2009)

Tattoo
30 oktober 2009
#13
jag skulle svarva om kammarna och mappa om den så jag får en motorkarraktär som jag vill ha och börja snegla på fjädring dämpare hjulvinklar mm.. jag kör med 225-45-17 och en mappad och bänkad 300hk maskin å det är ju inga problem med fäste men så har jag funderat en hel del på sättningen på fjädrar dämpare också. Men mappa den till det du ska ha den till då blir man alltid nöjdast.

14 Inlägg
31 oktober 2009
Trådstartare
#14
Jag har hittat felet nu. men tack för att ni tog er tid,

Little Red

"Unloaded"
1 557 Inlägg
31 oktober 2009
#15
sloppy_78 skrev:
Jag har hittat felet nu. men tack för att ni tog er tid,

Men vad var felet då?

"When innovation meets passion!"

14 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
#16
jag gjorde en fyrhjuls inställning samt lagade stötdämparna fram så nu går den som den sak, den förre ägaren har tyvär missköt bilen och tydligen använt den som slit och släng bil, grrrrr

Little Red


Sök