3584
Sök

Skillnad på 4wd? Golf 4 motion / A3 quattro

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
6 november 2009
A3 och Golf med samma motor har exakt samma drivlina vad gäller quattro / 4motion. Är det en äldre Golf med synchro gäller det dock inte!
Så det enda som gör att dom beter sig olika är eventuella däck och vikt-skillnader. Exakt samma mjukvara som styr hur Haldexen ska bete sig (från början!). Bilarna har exakt samma bottenplatta / chassi osv.

/Mattias

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
6 november 2009
Rquired skrev:
Danne_gg skrev:
Rquired skrev:

Enkelt, oftast uppträder även en fyrhjulsdriven bil antingen som en fram eller som en bakhjulsdriven bil. Quattro (med reservation för det nya som driver 60% bak och som jag ej kört hårt med) uppträder som just en framhjulsdriven.

Men man kan "få ut röven i rondellerna" även med en fwd, och naturligtvis även med en 4wd quattro. smile

Nu kan jag inte låta bli o anmärka lite på ord här;)

Jag har kört en del bilar med elektronisk 4wd visst är det svårare att sladda osv men visst fan brukar det gå bra med lite vilja:) Och som sagt är ifalll man ska igång på halt man måste låta elektroniken komma igång(när man kopplar ur esp tar man bort vissa av dessa antispinn funktioner vilket även gäller Audi quattro *torsen*)

MEN A3 har Haldex resten av audis bilar förutom R8 tror jag det var har torsen. när jag har dragit igång min A4 med torsen på grus osv så är det alltid 4st exakt lika spår iaf i starten sen vet jag inte hur den fördelar kraften men det är alltid 20% på antingen fram eller bakaxel om jag inte missminner mig...
Dvs en torsen quattro är enligt mig iaf mer lättsladdad än Haldex quattro(har ej kört senaste haldex och ej kört med "chip"!)

Vet inte riktigt vad du anmärker på, men oavsett om den släpper på alla eller ej och hur många % den driver så uppträder Quattrobilarna lite som om de vore framhjulsdrivna. Det var i enkla drag det jag skrev smile

Att iaf jag upplever torsendiffen som stabilare då den skickar mindre mellan hjul o skit utan alltid driver överallt liksom... Och nu har jag inte fått leka ordentligt på snö med A4an men det är ju SJUKT lätt att åka brett med den på grus o liknande iaf...

Four rings to rule them all!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 november 2009
Danne_gg skrev:
Rquired skrev:
Danne_gg skrev:

Nu kan jag inte låta bli o anmärka lite på ord här;)

Jag har kört en del bilar med elektronisk 4wd visst är det svårare att sladda osv men visst fan brukar det gå bra med lite vilja:) Och som sagt är ifalll man ska igång på halt man måste låta elektroniken komma igång(när man kopplar ur esp tar man bort vissa av dessa antispinn funktioner vilket även gäller Audi quattro *torsen*)

MEN A3 har Haldex resten av audis bilar förutom R8 tror jag det var har torsen. när jag har dragit igång min A4 med torsen på grus osv så är det alltid 4st exakt lika spår iaf i starten sen vet jag inte hur den fördelar kraften men det är alltid 20% på antingen fram eller bakaxel om jag inte missminner mig...
Dvs en torsen quattro är enligt mig iaf mer lättsladdad än Haldex quattro(har ej kört senaste haldex och ej kört med "chip"!)

Vet inte riktigt vad du anmärker på, men oavsett om den släpper på alla eller ej och hur många % den driver så uppträder Quattrobilarna lite som om de vore framhjulsdrivna. Det var i enkla drag det jag skrev smile

Att iaf jag upplever torsendiffen som stabilare då den skickar mindre mellan hjul o skit utan alltid driver överallt liksom... Och nu har jag inte fått leka ordentligt på snö med A4an men det är ju SJUKT lätt att åka brett med den på grus o liknande iaf...

Jaha ja, nu tror jag det gick hela vägen hem. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
6 november 2009
Bra!smile Men det är ju fortfarande min syn på det hela som antagligen är åt helvette då jag själv kör a4 quattro och antagligen inte är speciellt objektiv;) Och sen skyller jag min okunskap i att skapa förståeliga inlägg på matbrist,sömnbrist och tidsbrist;)

Four rings to rule them all!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 november 2009
Danne_gg skrev:
Bra!smile Men det är ju fortfarande min syn på det hela som antagligen är åt helvette då jag själv kör a4 quattro och antagligen inte är speciellt objektiv;) Och sen skyller jag min okunskap i att skapa förståeliga inlägg på matbrist,sömnbrist och tidsbrist;)

Jojo, själv försöker man öka koncentrationsförmågan genom en påse med Sveriges mest sålda bil wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök