2860
Sök

Galant med växel problem

10 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
#1
köpte en mitsubishi galant Gti -90 för ett år sedan och har nu ett kvar stående problem... Jag får inte i växlarna på besten... Jag har bytt växellåda,lamel,slavcylinder... Kommer inte på felet snälla jag är i desperat behov av idéer då mina är slut när bilen står still kan jag lägga i växlarna men så fort jag startar bilen så går växlarna inte i sad   kommer inte på vad jag ska göra mer?

Truckreparatör
221 Inlägg
30 oktober 2009
#2
vad händer om du lägger i en växel. Trycker in kopplingen och startar bilen? åker bilen framåt då?? i så fall är det något fel på kopplingen. har du luftat kopplingen? hur känns pedalen?


hade ett liknade fel på min gamla saab 9000. det gick inte att koppla men allt kändes bra! Det visade sig att en fjäder till i lamellen hade gått sönder vilket resulterade i att kopplingen inte var centrerad och fastnade då i tryckplattan smile 

Byttes tryckplattan samtidigt som lamellen? kan ju vara en av fjädrarna som skall lyfta plattan som är av.

MVH


10 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
#3
gjorde som du sa och la i ettan och försökte starta och då ryckte hon framåt... Vilket måste betyda att växellådan och lamellen fungerar och då att kopplingen krånglar eller?  tack för all hjälp? Vad kan jag göra för att få igång kopplingen? Den känns svampig och vi har luftat den men de fungerar ändå inte... Tack igen

Truckreparatör
221 Inlägg
1 november 2009
#4
jag tror inte att du har fått ur alll luft om den känns svampig!! kopplingar kan vara ett litet h-lvete att lufta. köp en avluftare på mekonomen en sån som du skruvar fast i oljebehållar locket och sen i luft nippeln i däcket! då är det bara att loss luftnippeln och vänta tills det bara kommer olja.
Slipper man vara två oxå smile


Motormontör
437 Inlägg
8 november 2009
#5
Mitsibishi Galant har haft problem både den generationen som du har och modellen efter med växellänkaget vilket dödar lådorna om man har osis.
Det brukar börja med just det att växlarna kan bli svåra att få i och ur.
Jag minns ej exakt vad det var men något med länkaget mellan spak och låda kan strula till det när de kommer upp i åren lite.
Polarn hade en Galant från 1996 där backen blev svår att få i så när man backade fick man hålla i spaken tillslut.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 november 2009
#6
Felsök och reparera/lufta kopplingshydrauliken. Som freddy sa, kopplingar kan vara ett h-vete att få fria från luft.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök