Kolla framvagnen noga, glapp i krängningshämmarstagen och länkarmar är standard på dessa nämligen.. Kolla även så att drivaxlarnas damasker inte är spruckna när du ändå är där och kikar.. Kolla även övre motorfästet då den bussning brukar spricka efter några tusen mil
Sen kan du kolla oljenivån, kolla efter läckage av olja.. speciellt mellan motor och låda då den är dyr att fixa om man inte kan skruva själv, kolla även så att det inte läcker vid kamaxlarna eller oljereturen från turbon... Sen är det rätt så vanligt att den kan börja läcka olja från drivaxeln som går ut från lådan också, så det kan vara bra att slå en koll på, inte lika dyrt att fixa men det är lite att skruva bort..
Lyssna även sedan efter missljud från motorn, Är ju hydrauliska ventil tryckare och dessa kan börja säga ifrån runt 20 000mil, det kan ticka lite när den är kall men det ska i princip tystna när den blir varm så se till att den är kall när du drar igång och att du får köra den varm och under provturen så kan du passa på att dra med för att kolla så den inte ryker vid gaspådrag samt att turbon laddar som den ska och inte tappar laddtryck...
även handbromsen kan vara bra att kolla så den tar bra och inte för en massa oväsen, då volvo har haft en del problem med dem då beläggen har en tendens att separera från bromsbacken...
Kolla serviceboken så kamremmen är bytt vid 12000mil och sen igen vid 24000, om den nu har gått så långt... den ska även vara servad regelbundet med oljebyten samt filter...
Sen i bakvagnen kan kolla övre stötdämparinfästningen då den brukar gå ibland och kan orsaka lite klonk och gnissel, den hittar du bakom sätena under mattan...
Rost kan vara bra att leta efter också då 850 börjar bli en ganska gammal bil, speciellt bagageluckan brukar ju rosta förr eller senare...
Turbon kan ju också vara sliten, men är svårare att se.
Om den är riktigt illa kan du höra det ganska tydligt.
Kolla så att elen funkar, och inga övriga läckage.
Känn efter ifall det är fuktigt under mattorna, kanske värmepaketet läcker/är kasst, men då känner du förmodligen en sötaktig lukt också.
Är den chippat så är den förmodligen ganska hårt körd och då är det risk att det mesta börjar bli glappt och slitet.
Om det är en innan -95 så kolla fel-koderna
Även synkringarna i växellådan har en tendens att slitas, speciellt på tvåan och trean. Märka lättast om man försöker göra en "snabb" växling.