3389
Sök

Quaife Atb Diff Och Drifting

this shit's got to go
183 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej:) tängte bara kolla om nån vet hur quaife atb diffar funkar till drifting.

Mvh BOBert

Man får inte va slö för då blir man dö

this shit's got to go
183 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
#2
Elda skrev:
ska inte aussielocker spole elr svets-diff vara bäst för drifting?

Jo de såklart. Var bara nyfiken på hur Quaife ATB diffar beter sej i drifting.

Mvh BOBert

Man får inte va slö för då blir man dö

KHRacing
6 oktober 2009
#3
de gör grymma diffbromsar - borde funka perfekt te att sladda med

Med lem
1 127 Inlägg
6 oktober 2009
#4
KHRacing skrev:
de gör grymma diffbromsar - borde funka perfekt te att sladda med

Visst fan gör det bra diffbromsar men behöver inte vara bra till drifting för det..

En torsen t ex är ju gyrm för bankörning, men för drifting kan de ju vara lite sådär.

Absolut bäst för drifting är ju helt klart en fullt låst diff, svetsdiff eller "2-way" diff. Samma funktion..


12 086 Inlägg
6 oktober 2009
#5
Quaife gör diffar av torsentyp om jag inte missminner mig?

Ska du drifta är de bara svets som gäller, optimalt och du sparar flera tusen du kan lägga på annat.

502 Inlägg
6 oktober 2009
#6
H3dlund skrev:
KHRacing skrev:
de gör grymma diffbromsar - borde funka perfekt te att sladda med

Visst fan gör det bra diffbromsar men behöver inte vara bra till drifting för det..

En torsen t ex är ju gyrm för bankörning, men för drifting kan de ju vara lite sådär.

Absolut bäst för drifting är ju helt klart en fullt låst diff, svetsdiff eller "2-way" diff. Samma funktion..

en 2-way diff är inte samma sak som en svetsad, när man snackar 2-way är det ju oftast lamelldiffar och då har man fortfarande några % det kan "diffa" utan att det låser, vilket är jäkla smidigt om man ska köra normalt nångång.
2-way innebär att det bromsar åt båda håll, dvs både vid acceleration och motorbromsning, men den kan fortfarande slira vilket en svetsad inte kan.

Det är ju ganska värdelöst att köra med svetsad på gatan, inte bara för att det är olagligt..
Så på en driftingbil kan man svetsa men ska man använda bilen till annat också är det inte så smidigt
Senast redigerat av JoeyJ (6 oktober 2009)

this shit's got to go
183 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
#7
Tack för alla svar:). Jag har oxå för mej att sån Quaife ATB diff ska vara jäkligt bra för bankörning iaf, jag ville som sagt bara kolla läget om de var nån som testat lite drift med sån diff. kan tänka mej att de blir rätt ojämn drift med atb eftersom den för över kraften till de hjulet med mäst feste hela tiden, och lär ju bli specielt svårt om man inte har så mycke krut under huven. Jag är nöjd med era svar iaf, men nu får tjabba vidare på dethär om ni vill:P

Mvh BOBert

Man får inte va slö för då blir man dö

Med lem
1 127 Inlägg
7 oktober 2009
#8
JoeyJ skrev:
en 2-way diff är inte samma sak som en svetsad, när man snackar 2-way är det ju oftast lamelldiffar och då har man fortfarande några % det kan "diffa" utan att det låser, vilket är jäkla smidigt om man ska köra normalt nångång.
2-way innebär att det bromsar åt båda håll, dvs både vid acceleration och motorbromsning, men den kan fortfarande slira vilket en svetsad inte kan.

Det är ju ganska värdelöst att köra med svetsad på gatan, inte bara för att det är olagligt..
Så på en driftingbil kan man svetsa men ska man använda bilen till annat också är det inte så smidigt

Hehe vart är en svetsad diff olaglig? tongue Enda som kan vara griniga är bilprovningen för det kan vara svårt att kolla bromsarna bak.

Men lärde mig nått nytt iaf iaf, finns inga 1,5-2vägsdiffar till min bil så aldrig satt mig in i det. Antog det var så att den låste åt båda håll.. Men nästan rätt iaf, åtminstone bromsad åt båda håll. tongue


KHRacing
7 oktober 2009
#9
H3dlund skrev:
Hehe vart är en svetsad diff olaglig? tongue Enda som kan vara griniga är bilprovningen för det kan vara svårt att kolla bromsarna bak.

Men lärde mig nått nytt iaf iaf, finns inga 1,5-2vägsdiffar till min bil så aldrig satt mig in i det. Antog det var så att den låste åt båda håll.. Men nästan rätt iaf, åtminstone bromsad åt båda håll. tongue

vad jag vet så står det i de allmänna reglerna från SBF att svetsdiff ej är tillåtet. smile

1 291 Inlägg
7 oktober 2009
#10
KHRacing skrev:
H3dlund skrev:
Hehe vart är en svetsad diff olaglig? tongue Enda som kan vara griniga är bilprovningen för det kan vara svårt att kolla bromsarna bak.

Men lärde mig nått nytt iaf iaf, finns inga 1,5-2vägsdiffar till min bil så aldrig satt mig in i det. Antog det var så att den låste åt båda håll.. Men nästan rätt iaf, åtminstone bromsad åt båda håll. tongue

vad jag vet så står det i de allmänna reglerna från SBF att svetsdiff ej är tillåtet. smile

Det finns inget sådant med i nåt reglemente, det om nåt vore ju att döda sporten.


674 Inlägg
14 november 2009
#11
Är det nån som vet om det finns en quaife diff  till 1165  bakaxeln.  Eller 1055.. dom 2 ska tydligen ha samma org diff med slung låsning..    1165 sitter i min XC & AWD bilarna..   1055 sitter i 960 & V90 -95 & framåt.

Har letat på nätet, men utan direkt träff..  nästan allt har varit till framhjulsdrift som har varit kopplat till volvo..

With great freedom comes great responsebility

674 Inlägg
14 november 2009
#12
quaife diff  till 1165  bakaxeln.  Eller 1055 finns det?

With great freedom comes great responsebility

502 Inlägg
14 november 2009
#13
http://www.quaife.co.uk/Differentials

finns det inte där får du nog leta efter något annat märke


Sök