3276
Sök

Myter inom bilstereo

Elektriker
139 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
Hejsan..
Har några små funderingar om påståenden imon bilstereo, saker som kan vara sanna, eller är de bara försäljar-knep.

1. Förtennad högtalarkablar/strömkablar är bättre än koppar kablar?
(Jag tror inte det är sant, men vad Hifi-klubben i Jönköping sa så var det världens bästa kabel. Me tanke på att tenn har ett högre motstånd än koppar. Koppar= 0,0172ohm /mm2 *antal meter, Tenn= 0,115ohm /mm2 *antal meter.)

2. Liten följdfråga, går det mer ström i de yttre kardelerna i en kabel, än vad det gör i de innre?
(Det var Hifi-klubbens argument till att det var bättre med en förtennd kabel.)

3. Får man ett mer basigare ljud av att ha en fåtrådigare högtalarkabel?
(D.v.s mindre antal kardeler, men vardera kardel är större)

4. Guldplattenterat, försäljningsknep det med?
(Vad jag hittade så har Koppar ett motstånd på 0,0172 /mm2 *antal meter, medands Guld har ett motstånd på 0,0221 /mm2 *antal meter, däremot hittade jag silver's motstånd som ligger på 0,0159 /mm2 *antal meter.)
Borde inte det bästa vara att ha kablar i silver? (om vi bortser från kostnadsfrågan)

5. En 50mm2 "billjudskabel" (mångtrådig) och en RK50 "elektrikerkabel" (flertrådig) har de samma ledningsförmåga?
Saken är den att har du en mångtrådig kabel, så blir den större än vad den fåtrådigare är, detta gör att du kan få in en större kabel (kvadratmässigt) genom att använda dig utav en flertrådig kabel. Och i.om att du kan använda dig utav en större kabel, så får du lägre motstånd i kabeln o därmed lägre spänninsfall.

6. Man kan ha för grov kabel!
(varför skulle man kunna ha för grov kabel, eller kan det bli sämre utav att ha för grova kablar?)

Jag kommer säkert på fler, och har ni små myter ni ligger o lurar på.. skriv.

// Freddah850

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

767 Inlägg
14 november 2009
svar på 5an, En mångtrådig och en flertrådig i samma demension och meterial ska ha samma ledningsförmåga. skillnaden är att den mångtrådigare är mer böjlig och lättare att arbeta med vilket bilstereobyggare oftast vill ha då det kan vara trångt i bilar.

Svar på 6an är att du absolut kan ha för grova kablar. det är rent utav bättre med för grov kabel än för liten. desto grövre kabel desto mindre spänningsfall.

161 Inlägg
14 november 2009
Freddah850 skrev:
Borde inte det bästa vara att ha kablar i silver? (om vi bortser från kostnadsfrågan)
(varför skulle man kunna ha för grov kabel, eller kan det bli sämre utav att ha för grova kablar?)

har för mej att jag har hört att de är bättre att ha flera smala kablar än en tjock, pga någonting som har med magnetfält å göra.

21 761 Inlägg
14 november 2009
Freddah850 skrev:
1. Förtennad högtalarkablar/strömkablar är bättre än koppar kablar?
2. Liten följdfråga, går det mer ström i de yttre kardelerna i en kabel, än vad det gör i de innre?

Det där har med frekvens och spänning att göra, inte ström. Det gör att förtennade strömkablar inte har några fördelar när de är förtennade enligt min åsikt. Högtalarkablar är det däremot annorlunda med eftersom det gäller musiksignaler.

Exakt hur det står till angående hur saker och ting beter sig vid olika frekvenser får andra svara på.

Freddah850 skrev:
4. Guldplattenterat, försäljningsknep det med?

Silver har bästa ledningsförmågan och är egentligen bäst ur förlustsynpunkt, det håller jag med om.

Den enda vitsen med guldplätering är att kontaktytor inte ska ärga och oxidera, vilket kan orsaka onödiga förluster pga dålig kontakt. Grejen är att en "billig" guldplätering inte håller så bra och nöts därför bort ganska fort, på så sätt kan det bli en "onödigt dyr" produkt om man tar hänsyn till hur länge produkten fungerar som det är tänkt.

Eftersom guld har sämre ledningsförmåga än koppar så får man inga fördelar ur spänningsfallssynpunkt, den som säger annat är ute och cyklar. smile

Freddah850 skrev:
5. En 50mm2 "billjudskabel" (mångtrådig) och en RK50 "elektrikerkabel" (flertrådig) har de samma ledningsförmåga?

Om den totala arean för alla kardeler tillsammans är 50 mm2 så är ledningsförmågan lika på båda kablarna. Det som kan avgöra den verkliga ledningsförmågan (i praktiken alltså) är hur bra kontakt dessa kardeler får i den aktuella kopplingspunkten, dvs kabelsko eller liknande, och att man verkligen får plats med alla kardeler.

Många tunna kardeler får rimligtvis mindre total diameter än få grova kardeler, då anser jag också att man kan få plats med en grövre kabel i en specifik anslutning jämfört med att använda den grovtrådiga kabeln.

Freddah850 skrev:

Frågan är vad som menas med påståendet egentligen, om det är ur negativ eller positiv synpunkt. Det man kan säga är att det inte finns någon risk att saker går sönder bara för att man har använt grövre kabel än rekommenderat, åtminstone inte om man har använt rätt säkring för den kabeln.

De enda nackdelarna med "för grov" kabel är (som jag ser det iaf) att det blir dyrare och att kabeln ofta är mer svårhanterlig, i övrigt ser jag bara fördelar. Naturligtvis ska kabeln få plats där den ska monteras, men det tycker jag är en självklar sak som egentligen inte behöver nämnas. smile

95 Inlägg
14 november 2009
Svar på 4:an, jag har för mig att silver oxiderar lättare.

Rätta mig om jag har fel!  smile

2 914 Inlägg
14 november 2009
är en koaxialkabel (används tydligen ofta inom HIFI) bättre än en vanlig lågnivåkabel?? stämmer det? elen färdas tydligen på ett annat sätt där. isf är det möjligt att ha det inom bilstereo också?

(om man räknar på lågnivåkabeln och koaxialkabeln är av samma kvalitet (dvs hyffsad))

111 Inlägg
14 november 2009
angående det där med guld...guld på kontakter ytor är bra...men för att man ska göra någon vinst måste alla kontaktytor vara av eller plätterad...alltså räcker inte att kabelkontakten är plätterad

och sen när det gäller tjocklek på kabel...när det gäller ström och jord....så grooooov det bara går
men högtalarekabel spelar tjockleken roll om det är flera meter som ska dras....eller om det är stora basar som man ska koppla in...annars spelar det nog ingen roll
Senast redigerat av sjunne75 (14 november 2009)

Sök