Freddah850 skrev:
1. Förtennad högtalarkablar/strömkablar är bättre än koppar kablar?
2. Liten följdfråga, går det mer ström i de yttre kardelerna i en kabel, än vad det gör i de innre?
Det där har med frekvens och spänning att göra, inte ström. Det gör att förtennade strömkablar inte har några fördelar när de är förtennade enligt min åsikt. Högtalarkablar är det däremot annorlunda med eftersom det gäller musiksignaler.
Exakt hur det står till angående hur saker och ting beter sig vid olika frekvenser får andra svara på.
Freddah850 skrev:
4. Guldplattenterat, försäljningsknep det med?
Borde inte det bästa vara att ha kablar i silver? (om vi bortser från kostnadsfrågan)
Silver har bästa ledningsförmågan och är egentligen bäst ur förlustsynpunkt, det håller jag med om.
Den enda vitsen med guldplätering är att kontaktytor inte ska ärga och oxidera, vilket kan orsaka onödiga förluster pga dålig kontakt. Grejen är att en "billig" guldplätering inte håller så bra och nöts därför bort ganska fort, på så sätt kan det bli en "onödigt dyr" produkt om man tar hänsyn till hur länge produkten fungerar som det är tänkt.
Eftersom guld har sämre ledningsförmåga än koppar så får man inga fördelar ur spänningsfallssynpunkt, den som säger annat är ute och cyklar.
Freddah850 skrev:
5. En 50mm2 "billjudskabel" (mångtrådig) och en RK50 "elektrikerkabel" (flertrådig) har de samma ledningsförmåga?
Om den totala arean för alla kardeler tillsammans är 50 mm2 så är ledningsförmågan lika på båda kablarna. Det som kan avgöra den verkliga ledningsförmågan (i praktiken alltså) är hur bra kontakt dessa kardeler får i den aktuella kopplingspunkten, dvs kabelsko eller liknande, och att man verkligen får plats med alla kardeler.
Många tunna kardeler får rimligtvis mindre total diameter än få grova kardeler, då anser jag också att man kan få plats med en grövre kabel i en specifik anslutning jämfört med att använda den grovtrådiga kabeln.
Freddah850 skrev:
6. Man kan ha för grov kabel!
Frågan är vad som menas med påståendet egentligen, om det är ur negativ eller positiv synpunkt. Det man kan säga är att det inte finns någon risk att saker går sönder bara för att man har använt grövre kabel än rekommenderat, åtminstone inte om man har använt rätt säkring för den kabeln.
De enda nackdelarna med "för grov" kabel är (som jag ser det iaf) att det blir dyrare och att kabeln ofta är mer svårhanterlig, i övrigt ser jag bara fördelar. Naturligtvis ska kabeln få plats där den ska monteras, men det tycker jag är en självklar sak som egentligen inte behöver nämnas.