3415
Sök

Volvo 240 gl -88 startar inte, elfel?

74 Inlägg
31 augusti 2006
Trådstartare
#1
Min 240 gl -88 dog ikväll, vill inte starta igen hmm


Hade kört ca 2 km, låg i 70 km/h så börjar oljetryckslampan lysa. "Inte bra" tänkte jag och stannade direkt. Men innan jag hann stanna började först batterilampan och sen parkeringsbromslampan lysa. Mycket märkligt. Har inga problem med batteriet och parkeringsbromsen låg verkligen inte i.

Sen startar inte bilen när jag ska därifrån. Motorn går runt, en kille tycke det lät som dålig komprission i motorn. Jag vet inte om jag håller med, lät nog som vanligt (hehe).

Kollade så det låg spänning på säkringarna, men bensinpumpen hade ingen. Men den får kanske bara när bilen är igång?

Det konstiga är ju att batteri och parkeringsbromslampan började lysa med precis efter oljekanan.
Vad kan det vara? Elfel hoppas jag på i nuläget..

Letar delar till min volvo 244 turbo, hör av er om ni har nåt

Evolution
1 627 Inlägg
31 augusti 2006
#2
mackan_ skrev:
Min 240 gl -88 dog ikväll, vill inte starta igen hmm


Hade kört ca 2 km, låg i 70 km/h så börjar oljetryckslampan lysa. "Inte bra" tänkte jag och stannade direkt. Men innan jag hann stanna började först batterilampan och sen parkeringsbromslampan lysa. Mycket märkligt. Har inga problem med batteriet och parkeringsbromsen låg verkligen inte i.

Sen startar inte bilen när jag ska därifrån. Motorn går runt, en kille tycke det lät som dålig komprission i motorn. Jag vet inte om jag håller med, lät nog som vanligt (hehe).

Kollade så det låg spänning på säkringarna, men bensinpumpen hade ingen. Men den får kanske bara när bilen är igång?

Det konstiga är ju att batteri och parkeringsbromslampan började lysa med precis efter oljekanan.
Vad kan det vara? Elfel hoppas jag på i nuläget..

bensinpumpen för en strömkick när du drar på  nyckeln men sen kommer de bara när motorn går

Fäll ner pungen och landa

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
31 augusti 2006
#3
Men du hör väl om pumpen går ett par sekunder när du sätter den i tändläge?? Låter mer som nån jordning, då händer det mycket lustiga saker på en gång... Komptesta den så vet du om han visste vad han pratade om eller om han borde va tyst...


74 Inlägg
1 september 2006
Trådstartare
#4
Ja, eftersom batteri och parkeringsbroms började lyssa bör det väl inte vara några poblem med motorn utan istället nåt med elen.. Men varför rullade bilen på om det var fel? Kände ingen skillnad innan eller efter lamporna började lysa...

Nollägesgivaren, kan det vara den?

Letar delar till min volvo 244 turbo, hör av er om ni har nåt

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 september 2006
#5
mackan_ skrev:
Ja, eftersom batteri och parkeringsbroms började lyssa bör det väl inte vara några poblem med motorn utan istället nåt med elen.. Men varför rullade bilen på om det var fel? Kände ingen skillnad innan eller efter lamporna började lysa...

Nollägesgivaren, kan det vara den?

Bilen rullar ju även om en lampa pajjet eller hur?? Problemet är utanför motorn och motorstyrningen... Nja det är nog en jordning... Kolla runt lite överallt, kolla om du har gnista och soppa hela vägen fram, annars är det bara till och ta fram multimetern... Kolla i säkringsboxen/relän och se om nåt pajjat...


74 Inlägg
1 september 2006
Trådstartare
#6
Eftersom bilen rullade bra ända fram känns det som soppa och gnista verkar fungera. Ska ut med multimetern samt kolla jorningar nu smile

återkommer...

Letar delar till min volvo 244 turbo, hör av er om ni har nåt

Mr White
1 072 Inlägg
1 september 2006
#7
Vanligt fel på B230F som du har i de här fallet är att hängsäkringen som styr soppa pumpen ärjar..Den sitter på vänsterskärm under huven*flatsäkring*

Kolla även om de klickar till i soppapumpsrelä när du kör på startmotorn...De sitter på höger sidan under handfacket å är vitt...

Men är de som polan din säjer att den låter som de är dålig komp så kan de vara att kamremmen har gått av..Ta även bort kåpan å kika om den gått av..Men börja me de ja skev först om de kan vara de...Lycka till


//Robban


74 Inlägg
1 september 2006
Trådstartare
#8
Jadu, det var kamremmen. Synd att man inte besvörade sig jobbet och kollade det först.. Men skönt att veta vad som är fel iallafall. Ska försöka fixa det imorgon..

Nån som har tips på en bra guide hur man byter kamrem smile? Har inte köpt haynes-boken ännu...

Tack för alla tips och råd jag fått smile

Letar delar till min volvo 244 turbo, hör av er om ni har nåt

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 september 2006
#9
Hej, Ta bort all skit som sitter ivägen... Nollställ motorn (tändbärket på remhjulet) och kolla sen under ventilkåpan så att alla märken är rätt, om inte så trycker du ihop spännaren med en poly och sätter i ett borr i hålet... Sen är det klart att ta av remmen och ställa kammarna rätt, på med ny rem... Den ska vara spänd på den sidan som spännaren inte sitter... Sen släpper du spännaren och drar dunt motron 2 varv med en nyckel på remhjulet och kollar så att märkena står rätt på kammarna i förhållande till det på remhjulet... Lycka till!


74 Inlägg
2 september 2006
Trådstartare
#10
Fixade det hela idag, gick bra och rätt smärtfritt.

Var lite jobbigt när vi skulle provstarta bilen, den gick skitdåligt, hoppade nästan ur huven.. Så precis innan jag ska ta ner allt igen efter en dags arbete typ så ser vi en tändkabel som ligger och dräller :p

Går som en klocka big_smile

Letar delar till min volvo 244 turbo, hör av er om ni har nåt


Sök