3529
Sök

Avgaskam på insugssidan på b234f?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#1
Tjena! big_smile

Har suttit och snackat lite med en kompis om hans 1001262 topp. Vi har ju båda två hört om de som monterat avgaskammar på insugssidan, hur som helst blev ja lite osäker på om de var så eller tvärtom - att man skulle montera en insugskam på avgassidan...

Iaf så har ja kikat igenom en del trådar från åtskilliga forum och de är tydligen mkt jobb för att byta. Man måste fräsa ett fördelarspår på kammen, samt stifta om framsidan så styrpinnen för kamdrevet hamnar rätt. (sista är förmodligen inget måste direkt..). Hur som helst så har ja efter denna info mer eller mindre skrinlagt detta då kompisen som rår om bilen och motorn går i skola och inte har ekonomi till att skicka in nån kamaxel för detta arbete.

Jag snubblade även på denna sida http://joyride.mine.nu/FAQ/motorspec_700.htm
Där står det att de är samma lyft på kamaxlarna, så varför vill man ha en avgaskam på insugssidan isf?
Anar att de har nått med duration eller att U1 är backad eller dylikt ungefär som vx3..

Nån som har nått svar angående detta?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

10 287 Inlägg
24 november 2008
#2
I min motor satte jag en omslipad avgaskam på insugssidan. Man tar ner bascirkeln och får då både mera duration och högre lyft.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
24 november 2008
#3
Sharky skrev:
I min motor satte jag en omslipad avgaskam på insugssidan. Man tar ner bascirkeln och får då både mera duration och högre lyft.

/Göran

Fungerar detta med dom flesta dubbelkammade bilar?
vet att på 200sx fungerar det att ta avgaskammen på insuget.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

10 287 Inlägg
24 november 2008
#4
Att slipa om bascirkel funkar i princip på alla bilar. Enkel såsom dubbelkam.
Tänk bara på att ventillängderna inte stämmer när man får mindre bascirkel.

Men att man tar avgaskammen på B234 beror på att man får både mera duration och lyft med den
när den är omslipad. Hur det är på andra motorer vet jag inte.

/Göran

940turboplus skrev:
Fungerar detta med dom flesta dubbelkammade bilar?
vet att på 200sx fungerar det att ta avgaskammen på insuget.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Whatever :)
1 652 Inlägg
24 november 2008
#5
Sharky skrev:
Att slipa om bascirkel funkar i princip på alla bilar. Enkel såsom dubbelkam.
Tänk bara på att ventillängderna inte stämmer när man får mindre bascirkel.

Men att man tar avgaskammen på B234 beror på att man får både mera duration och lyft med den
när den är omslipad. Hur det är på andra motorer vet jag inte.

/Göran

940turboplus skrev:
Fungerar detta med dom flesta dubbelkammade bilar?
vet att på 200sx fungerar det att ta avgaskammen på insuget.


Men när man slipar om bascirkeln som du skriver, så stämmer inte längderna på ventiler...
Är de andra koppar man behöver då som " fyller upp " de lilla som fattas?
Jag kanske har missuppfattat texten?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#6
Men kamaxlarna har ju samma lyft enligt sidan ja skickade med, borde man inte isf kunna slipa om en insugskam och få samma värden på den?
Senast redigerat av patrikhornfeldt (24 november 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Whatever :)
1 652 Inlägg
24 november 2008
#7
patrikhornfeldt skrev:
Men kamaxlarna har ju samma lyft enligt sidan ja skickade med, borde man inte isf kunna slipa om en insugskam och få samma värden på den?

Hehe, du har 9,38mm på nockarna. eller om de nu är bascirkeln på kamarna. på både U1 (insug) och U (avgas) men tex om du slipar bort 0,38mm på en så kommer axeln öppna och stänga mkt fortare. så varför slipa om när de är lika stora? de är ingen skillnad på axlarna annars hade du haft två olika mått på vardera.. ellerhur?

rätta mig gärna om jag har fel.
Senast redigerat av XeptiQ (24 november 2008)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

4 001 Inlägg
24 november 2008
#8
XeptiQ skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Men kamaxlarna har ju samma lyft enligt sidan ja skickade med, borde man inte isf kunna slipa om en insugskam och få samma värden på den?

Hehe, du har 9,38mm på nockarna. eller om de nu är bascirkeln på kamarna. på både U1 (insug) och U (avgas) men tex om du slipar bort 0,38mm på en så kommer axeln öppna och stänga mkt fortare. så varför slipa om när de är lika stora? de är ingen skillnad på axlarna annars hade du haft två olika mått på vardera.. ellerhur?

rätta mig gärna om jag har fel.

du har andra värden som spelar in som t.ex nockvinkel & duration

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Whatever :)
1 652 Inlägg
24 november 2008
#9
kolvas skrev:
XeptiQ skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Men kamaxlarna har ju samma lyft enligt sidan ja skickade med, borde man inte isf kunna slipa om en insugskam och få samma värden på den?

Hehe, du har 9,38mm på nockarna. eller om de nu är bascirkeln på kamarna. på både U1 (insug) och U (avgas) men tex om du slipar bort 0,38mm på en så kommer axeln öppna och stänga mkt fortare. så varför slipa om när de är lika stora? de är ingen skillnad på axlarna annars hade du haft två olika mått på vardera.. ellerhur?

rätta mig gärna om jag har fel.

du har andra värden som spelar in som t.ex nockvinkel & duration

jo precis. men vi säger så här, att jag har slipat om mina kamaxlar och jag vet med mig att de är mindre, hur går jag till väga för att justera in dem sen ? får jag chimsa upp ventilen eller koppen ?
Eller så kan man ju även köpa special prylar med men då kostar de ju lite också.

vad hade du gjort?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

4 001 Inlägg
24 november 2008
#10
XeptiQ skrev:
kolvas skrev:
XeptiQ skrev:

Hehe, du har 9,38mm på nockarna. eller om de nu är bascirkeln på kamarna. på både U1 (insug) och U (avgas) men tex om du slipar bort 0,38mm på en så kommer axeln öppna och stänga mkt fortare. så varför slipa om när de är lika stora? de är ingen skillnad på axlarna annars hade du haft två olika mått på vardera.. ellerhur?

rätta mig gärna om jag har fel.

du har andra värden som spelar in som t.ex nockvinkel & duration

jo precis. men vi säger så här, att jag har slipat om mina kamaxlar och jag vet med mig att de är mindre, hur går jag till väga för att justera in dem sen ? får jag chimsa upp ventilen eller koppen ?
Eller så kan man ju även köpa special prylar med men då kostar de ju lite också.

vad hade du gjort?

jag hade satt dit lashcaps och sedan justerat in ventilspelet

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Whatever :)
1 652 Inlägg
24 november 2008
#11
kolvas skrev:
XeptiQ skrev:
kolvas skrev:

du har andra värden som spelar in som t.ex nockvinkel & duration

jo precis. men vi säger så här, att jag har slipat om mina kamaxlar och jag vet med mig att de är mindre, hur går jag till väga för att justera in dem sen ? får jag chimsa upp ventilen eller koppen ?
Eller så kan man ju även köpa special prylar med men då kostar de ju lite också.

vad hade du gjort?

jag hade satt dit lashcaps och sedan justerat in ventilspelet

lashcaps. okej sen justerat in. finns dessa att köpa i olika storlekar? ( klart de gör ) haha men måste fråga smile

vet du någon sida där man kan kika på och se hur dem ser ut och få lite priser tongue

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

4 001 Inlägg
24 november 2008
#12
XeptiQ skrev:
lashcaps. okej sen justerat in. finns dessa att köpa i olika storlekar? ( klart de gör ) haha men måste fråga smile

vet du någon sida där man kan kika på och se hur dem ser ut och få lite priser tongue

http://www.folkraceshop.se/kamaxel_options
dom har t.ex men den som har möjlighet att slipa om en kam kan säkert plocka fram lashcaps oxå

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Whatever :)
1 652 Inlägg
24 november 2008
#13
kolvas skrev:
XeptiQ skrev:
lashcaps. okej sen justerat in. finns dessa att köpa i olika storlekar? ( klart de gör ) haha men måste fråga smile

vet du någon sida där man kan kika på och se hur dem ser ut och få lite priser tongue

http://www.folkraceshop.se/kamaxel_options
dom har t.ex men den som har möjlighet att slipa om en kam kan säkert plocka fram lashcaps oxå

hehe okej.. fan du är full av överaskningar tongue lägger till dig som vän ifall man har fler funderingar om toppar osv tongue

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

10 287 Inlägg
25 november 2008
#14
Jag fick inte sätta lashcaps på min topp. Linkan på Magnum Racing vägrade byta säten åt mig om jag inte skaffade ventiler i rätt längd.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

88 Inlägg
24 januari 2009
#15
En liten fråga bara.. det här med duration.. vad betyder igentligen det och ska man ha högt värde av det eller lågt? (vet itne om värde var rätt ord men höga eller låga grad tal kanske jag ska skriva)

Limpan

StaticVikings(Member)
53 Inlägg
20 november 2009
#16
HEHE återupplivar tråden igen å hoppas på svar tongue

Om man gör allt det här som är sagt nu då, låt säga att det fungerar...
Hur blir det då när man har hydrauliska lyftare? De ställer ju om sig själva men det kan väl inte vara många mm?
T.ex. en b234f..

Räcker det då med att bara smacka dit lashcaps å sen är det bra eller?

MVH!

Live long and prosper


Sök