3061
Sök

låt förslag?

188 Inlägg
27 april 2006
Trådstartare
Som rubriken säger, kasta upp lite förslag på låtar, ju mer bas destå bättre, men inge hardcore, jagvillhellreskjutaskallenavmigänlyssnapåheladenhärlåten låtar smile

Trucker
93 Inlägg
27 april 2006
Manowar - Warriors of the world, sjukt bra låt!!

// Leekapågen

38 Inlägg
27 april 2006
Menar du Riktig hardcore? Eller sånt där dunkadunka tjafs?

Iaf, Lamb of God, Six Feet Under, Cradle of Filth, Superjoint Ritual, Behemoth mm..

Dra på hög bas.. så får du se basarna jobba som aldrig förr tongue

10 287 Inlägg
27 april 2006
Bas?

Naturlig bas eller syntetisk tok-djup-bas?

Är det naturlig bas så finns en del gamla Weather Report skivor med brutal naturlig bas med bla Timpani.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 414 Inlägg
27 april 2006
Om du vill ha en låt med bra ren lågfrekvent bas så föreslår jag ATB feat Heather Nova - Love will find you. Jag jobbar som Dj och det finns ingen övre volymgräns för den låten smile Basen slår rent även i 150 dB, har testat smile Den låten är välgjord!! smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

10 287 Inlägg
27 april 2006
Ehhh....va? Volymgränsen bestäms knappast av låten. Det är systemet som återger musiken som sätter gränsen.

/Göran

Founder skrev:
Om du vill ha en låt med bra ren lågfrekvent bas så föreslår jag ATB feat Heather Nova - Love will find you. Jag jobbar som Dj och det finns ingen övre volymgräns för den låten smile Basen slår rent även i 150 dB, har testat smile Den låten är välgjord!! smile

(Groucho Marx).

188 Inlägg
27 april 2006
Trådstartare
ja både naturlig och syntetisk bas är jag ute efter

Bigge
27 april 2006
Bl.a. Rob mayth, Alex megane, Royal gigolos, Lance Inc, Kai Tracid, Jordan & Baker, Hypertraxx, Global Deejays, Future Trance United, Foggy, East Clubbers, Benny Benassi, Special D, Milk Inc, Voodoo & Serano, Vinylshakerz, Infernal, Zane & Foster, Lazard, Cascada, Candee Jay, United Beats, The real booty babes, Whitelabel, Warp Brothers, Dyce, Dancefloor Saints, för å nämna några big_smile

1 414 Inlägg
28 april 2006
Sharky skrev:
Ehhh....va? Volymgränsen bestäms knappast av låten. Det är systemet som återger musiken som sätter gränsen.

/Göran

Founder skrev:

Jodu, har du provat att spela olika låtar i tex 110 dB som är max värdet på volym på discon så märker man ganska snabbt att även med en anpassningsbar equalizer som ställer in sig beroede på nivån på bas, diskant m.m. så finns det många låtar som innehåller vissa typer av basar som bara inte går att spela över en viss volym. Högtalarna klarar helt enkelt inte av att spela den typen av effekter...

Skaffa bättre grejer skulle kanske vara ett lätt svar, men jag kan gå i god för att de grejer som vi har skaffat dit är bland det bättre grejer som finns...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

279 Inlägg
28 april 2006
Founder skrev:
Sharky skrev:

/Göran

Founder skrev:

Jodu, har du provat att spela olika låtar i tex 110 dB som är max värdet på volym på discon så märker man ganska snabbt att även med en anpassningsbar equalizer som ställer in sig beroede på nivån på bas, diskant m.m. så finns det många låtar som innehåller vissa typer av basar som bara inte går att spela över en viss volym. Högtalarna klarar helt enkelt inte av att spela den typen av effekter...

Skaffa bättre grejer skulle kanske vara ett lätt svar, men jag kan gå i god för att de grejer som vi har skaffat dit är bland det bättre grejer som finns...

helt rätt:) har märkt det jag med..

two lies don´t cancel each other out

10 287 Inlägg
28 april 2006
Det du pratar om är i så fall endera att man försöker spela programmaterial som ligger under avstämningsfrekvensen för baslådorna och sådant skall tas om hand av ordentliga low-cut filter. Har man problem med programmaterial trots det så ligger problemet endera i att den högtalaranläggning man använder är resonansbenägen eller år delvis trasig.
Ett annat problem är det rum man spelar i, man bör reflexmäta lokalen innan man börjar spela/soundchecka. Globen är ett utmärkt exempel på detta och dom gånger jag riggade där så fick man både tänka två gånger hur man riggade och mäta igenom ordentligt innan det lönade sig att börja med en soundcheck.

Ett annat problem är givetvis att man håller på med programmaterial som uppvisar höga dynamiska toppar i något frekvensregister. Har man sådant material att jobba med så måste man ta hand om det med frekvensberoende kompressorer/limitrar.

Har man nu gjort allt detta så har man koll på vad man sysslar med och då är det systemet som sätter gränsen för hur högt man kan spela. Inte huruvida artisten spelar Fiss eller Giss. Har man ändock problem eller någon slags tro att musikvalet spelar roll för hur högt man kan spela så har man tyvärr inte koll på hur man utnyttjar sin anläggning.

Sedan så kan jag hålla med om att viss musik är mera välproducerad än annan och kan ge helt annat "koppling" i basen än mera suspekt proddade låtar. Men det har mera med den psykoakustiska upplevelsen att göra än med hur högt man kan spela rent tekniskt.

Mvh
Göran

Founder skrev:
Sharky skrev:

/Göran

Founder skrev:

(Groucho Marx).

www.rallyshop.se
551 Inlägg
5 september 2006
Halellulja.

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

533 Inlägg
5 september 2006
Sharky skrev:
Bas?

Naturlig bas eller syntetisk tok-djup-bas?

Är det naturlig bas så finns en del gamla Weather Report skivor med brutal naturlig bas med bla Timpani.

/Göran

Weather Report , måste säga att det var ohyggligt länge sedan!! Tycker själv att  (om vi nu ska vara kvar i den goa tiden) Steve Hacket har en del riktigt sköna låtar med djup bas och krispig diskant...mmmm..

Det hade varit intressant att få uppleva UK, Yes och en del andra trevliga band från förr med dagens inspelningsteknik och ljud!!

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

1 854 Inlägg
5 september 2006
Dj shadow feat mos def - six days remix

78 Inlägg
5 september 2006
Akon_ft._Snoop_Dogg_-_I_Wanna_Fuck_You
Chamillionare feat. Krayzie Bone - Ridin
Flipsyde - Happy Birthday
smile

Med Jetplan i generna
413 Inlägg
5 september 2006
Som någon sa, den mesta hiphopen från staterna är det grym bas. Däremot är det inte mycket att lyssna på... Exempel: Kanye West, 50 Cent, Flipsyde med mera..

"There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up."

3 627 Inlägg
5 september 2006
Double N - Third Kind

Sjukt mkt bas i den=)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Sök