3332
Sök

B234F dricker olja som vatten!

Whatever :)
1 652 Inlägg
17 juni 2009
Trådstartare
Tja!

Har märkt av att jag får fylla på motorolja rätt så ofta nu på de sista... Undrar vad de kan vara för jag hittar inte felet själv?

De jag har kollat är; topp packning, kyl-systemet och bakre packboxen.
Men de läcker inte där. Så jag frågar er killar och tjejer vad ni tror de kan vara? Blir en aning dyrt med olja smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Långtradarchaufför
282 Inlägg
17 juni 2009
kolla så de inte är den främre packboxen också, eller om det är ventiltätningarna, den rycker inte blått från avgasen?

BMW - Det stavas som det låter:)

739 Inlägg
17 juni 2009
kan du se att det blir en pöl när du parkerat?
Senast redigerat av agadiffen (17 juni 2009)

Supraman
2 300 Inlägg
17 juni 2009
Luktar oljan bensin?

Kan va att kolvringarna inte fungerar så bra längre så att oljan försvinner där.

Hur har du kollat toppackningen?
har du lyft toppen och kollat över den?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

1 652 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
Poulsen462 skrev:
kolla så de inte är den främre packboxen också, eller om det är ventiltätningarna, den rycker inte blått från avgasen?

ja den ryker lite men inte så mycket.. rätt mycket då när den är kall.. men i temp så inte..  främre är hel den med.. hmm

1 652 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
Luktar oljan bensin?

Kan va att kolvringarna inte fungerar så bra längre så att oljan försvinner där.

Jag syndade den runt om... gjorde en motor tvätt så all skit och gegg var borta och sen tog jag mig en sväng på ca 20 mil... ingen olja kommer ut där..

Hmm okej ringarna.. kan de vara så ? är inte så jätte sugen p åatt byta de ringarna när jag har en halv färdig motor liggandes.. hmm

6 Inlägg
28 augusti 2009
har du alltid haft samma olja??

Skaune
28 augusti 2009
behöver inte vara ringarna, kan vara ventilstyrningarna oxå.

151 Inlägg
6 december 2009
XeptiQ skrev:
Stefan Varberg skrev:
Luktar oljan bensin?

Jag syndade den runt om... gjorde en motor tvätt så all skit och gegg var borta och sen tog jag mig en sväng på ca 20 mil... ingen olja kommer ut där..

Hmm okej ringarna.. kan de vara så ? är inte så jätte sugen p åatt byta de ringarna när jag har en halv färdig motor liggandes.. :/

Tja grabben . Är ofta  ventil tätningarna som släpper från styrningarna ! Lätt att byta =) Kolvringarna tar typ aldrig slut om det hänt nott stort =)

1 652 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
hehe okej men har dels kommit på felet och sen rasa motorn sad kamremmen slets av så blev att renovera den under vintern nu som kommer... o-ringen bak vid fördelaren vart typ borta.. så fort man gasade på lite så sto de en stråle med olja ut.. smile

Sök