2463
Sök

Vad gör skruven på ljusvredet? (volvo850)

467 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
Hej.

I min volvo 850, och säkert alla andra 850s oxå, så sitter det en liten fjädrande skruv nere i högra hörnet på ljusvredet. Vad är den till för??

Först trodde jag man lossade ljusvredet med den, men så var ej fallet.
Jag bytte nämligen lampor i den idag, och då åkte fjädern in i hela ljusvredet. Lixom in i dosan och försvann... Men jag förstår inte vad den skruven med fjädern i botten är till för?? Någon som vet?
Eftersom fjädern nu e borta så vill jag gärna veta om det gåt bra utan den eller om jag behöver ett nytt ljusvred.

Mvh johan

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

1 397 Inlägg
8 december 2009
ehm.. jag har aldrig pillat i en volvo. men min spontana tanke är väl att ställa höjden på ljusbilden? en bild hade ju inte skadat smile hoppas någon annan vet exakt vad det är du pratar om wink

Säl-Tämjare...
1 024 Inlägg
8 december 2009
vrider du på den bli det typ "USA-läge" du kan köra utan halvljus på om du vill det.

Vilket jävla drag :)

112 Inlägg
8 december 2009
Det du gör är att du ändrar om eller inte halvljuset ska lysa.
Till exempel kan du stänga av halvljus-automatiken, dock lyser ingenting då.
(Du kan med andra ord inte använda dig av denna metod för att t.ex köra parkeringsljus och dimljus då detta också slocknar)
Eller att halvljuset är på även vid parkeringsljus på...

Det är beroende på olika länders lagar och direktiv man behöver vrida och ändra:D
I en del länder får man ju inte ha halvljus påslaget under dagstid, då är du på den skruven och ändrar så att allt är släckt när det stora reglaget pekar på "0"
Senast redigerat av Equeryah (8 december 2009)

Rätta mig om du har fel...

467 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
Ahaa...ok. men varför e d en fjäder i botten på själva skruven som gör att skruven fjädrar inåt om man trycker på den? Såvitt jag kunde se så fanns inget därinne som påverkades av skruven.
Nu e iaf den fjädern borta så jag antar att jag inte kan använda den för o ställa halvljuset längre, Visste inte att d gick o göra d ens. Min bil e från tyskland så jag har haft det så hela tiden att allt e av när vredet står på 0. Men då får det förbli så nu eftersom fjädern e borta...

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

112 Inlägg
8 december 2009
Jag hade en till v70 som ramlade isär... kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut inne när jag fortsatte dissekera den...så om fjädern lämnar jag till någon annan som vet bättre? Men det har kanske med någon form av låsning i det valda läget?

Rätta mig om du har fel...

Sök